مدیریت کلینیک و مدیریت مطب چیست؟

آیا عملکردهای کلی مدیریت کلینیک و مطب را می شناسید؟ مدیریت (ادارهکردن) میتواند بهصورت فرآیند سازماندهی مؤثر منابع بهمنظور دستیابی به اهداف تعریف شود. مدیریت کلینیک و مطب بهکارگیری این فرآیند در یک مطب یا کلینیک مشخص است.
مدیر کلینیک یا مطب ممکن است تعداد زیادی مسئولیت داشته باشد که این عامل بستگی به جامعه بهداشت و سلامت موردنظر دارد. با وجود این، برخی از عملکردهای کلی در تمام کارهای مدیریتی مشترک است و شامل برنامهریزی، سازماندهی، تعیین کارکنان، جهتدهی امور، کنترل و بودجهبندی میشود.
۱. برنامهریزی
مدیر کلینیک ملزم به برنامهریزی کارها و آمادهسازی مرکز بهداشت و درمان بهمنظور رسیدن به اهداف موردنظر است. این برنامهریزی ممکن است شامل کارهای مختلفی ازجمله برآورد بودجه، تحقیق بازار و ارائه استراتژی شود. بهطورکلی این عملکرد نشاندهنده محل قرارگیری مرکز، جهتگیری آن و چگونگی تأمین منابع است.
۲. سازماندهی
پس از تعریف اهداف، مدیر کلینیک و مطب مسئولیتهای موردنظر را تشخیص و افراد را مورد آنالیز قرار میدهد. مدیران پس از برآورد ابزار موردنیاز، به تقسیم وظایف میپردازد. این مرحله ممکن است شامل بازبینی مرکز، توسعه گروههای جدید و یا تعریف مشاغل جدید باشد. هدف ایجاد محیطی بهینه جهت عملکرد مؤثر و نتیجهبخش است.
۳. تعیین کارکنان
تعیین کارکنان و پیداکردن فرد مناسب بهمنظور انجام کارهای مختلف، بخش بسیار مهمی از مدیریت مرکز بهداشت و درمان است. تعیین مشاغل موردنیاز، آمادهسازی و تعریف کارها، انتخاب و آمادهسازی وجوه مختلف، مجموعه کارهای یک مدیر است. یک مدیر خوب در محیط کسب و کار خویش قادر به تشخیص معیارهایی همچون تنوع، اخلاق، سیاست و سایر پارامترهای موردنیاز برای هر کار است.
۴. جهتدهی امور
نکته قابلتوجه در رابطه با تنظیم امور، بهدستآوردن نقطه تعادل بین کارکنان موردنیاز و تولید اقتصادی است. این امر شامل تخصیص مناسب منابع و فراهمنمودن سیستم حمایتی است تا بتواند به مسائل در اسرع وقت پاسخ دهد. یک مدیر کلینیک و مطب لازم است با داشتن شخصیت فردی قدرتمند، به کارکنانش روحیه دهد و آنها را جهت دستیابی به اهداف مشترک هدایت کند.
۵. کنترل
کنترل بهمعنی ارزیابی کیفیت در تمام مراحل مرکز بهداشت و درمان است. یک مدیر کلینیک و مطب با پیگیری امور و مقایسه آنها بر اساس یک نقشه استراتژیک، انحراف از هدف را به حداقل میرساند. کنترل امور شامل موارد زیر است:
- تحلیل هزینهها؛
- مدیریت اطلاعات؛
- اندازهگیری عملکرد؛
- عملکرد بهموقع.
۶. بودجهبندی
پیگیری و بازبینی بودجه یکی از عوامل بسیار بحرانی در موفقیت هر پزشک است که توسط دورههای آموزشی مختلف مدیریت کسب و کار موردتمرکز قرار میگیرد و معمولاً شامل فاینانس، محاسبات و نرمافزارهای محاسبه بودجه میشود. زمینههای اساسی دیگر جهت مدیریت کسب و کار از جمله: آمار، بازاریابی، منابع انسانی و اقتصاد نیز ضرورت دارد. همچنین
عواملی زیر نقش بسیار مهمی را در مدیریت کسب و کار ایفا می کند:
- تصمیمگیری؛
- منطق؛
- حل مسئله؛
- مهارتهای شخصیتی.
جمعبندی
موارد بالا فقط تعداد کمی از عملکردهای موردنیاز برای مدیریت کلینیک و مطب است. این روزها که عصر تکنولوژی است، داشتن مدیریتی هوشمند و بهروز یم مزیت به حساب میآید.
تکنولوژی دکتر لینک بیش از ۷ سال در زمینه هوشمندسازی سیستمهای مدیریت مراکز بهداشت و درمان فعالیت دارد و سعی میکند در جهت نیاز مدیریت کلینیک ، مطب و بیمارستان سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا ارائه دهد که جوابگوی تمامی تخصصهای پزشکی باشد.