مزایای توانمندسازی پرسنل کلینیک

  دکتر لینک | مزایای توانمندسازی پرسنل کلینیک

توانمندسازي كاركنان يكي از تكنيكهاي موثر براي افزايش بهره وري كاركنان و استفاده بهينه از ظرفيت و تواناييهاي فردي و گروهي آنها در راستاي اهداف سازماني است. توانمندسازي فرايندي است كه در آن از طريق توسعه و گسترش نفوذ و قابليت افراد و تيم ها به بهبود و بهسازي مستمر عملكرد كمك مي شود. به عبارت ديگر توانمندسازي يك راهبرد توسعه و شكوفايي سازماني است.

 اگر شما مدیریت کلینیک یا مطب را بر عهده داشته باشید حتما می دانید که میزان اعتبار و درآمد شما به شدت تحت تاثیر عواملی مانند افزایش رقابت، تعریف کیفیت از دید مشتری و پیگیری های پس از درمان، می باشد. پس از سالها مطالعه و پژوهش توسط دانشگاه و مراکز پیشرفته تحقیقاتی، به این نتیجه رسیده ند که اگر سازمانی بخواهد در بخش درآمد و اعتبار و شهرت خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند باید بتواند از نیروی انسانی توانمند، خلاق و با انگیزه بالا، بهره مند باشد. امروزه منابع انسانی توانمند را ثروت و دارایی واقعی یک سازمان می دانند. یک کلینیک موفق، مجموعه ای است که از انسانهایی متخصص با فرهنگ سازمانی، با اهداف مشترک در مدیریت کار تیمی و با مهارتهای بالای ارتباطی، تشکیل شده است.  استفاده از توانایی های بالقوه نیروی انسانی در مدیریت موفق کلینیک مزیتی بزرگ محسوب می گردد.

تعریف توانمندسازی

به زبان ساده توانمند سازی فرایند توسعه پایدار می باشد، که باعث افزایش توان کارکنان برای تشخیص و حل مشکل و ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی آنان می شود. {توانمندسازی اعطای اختیار تصمیم گیری به کارکنان به منظور افزایش کارایی آنان و ایفای نقش مفید در سازمان است. (اتروز ۱۹۹۷) }

توانمندسازی پرسنل به آنها مسئولیت و اختیاری می‌دهد تا بتوانند در زمینه‌ی وظایف مشخصی که در کلینیک دارند، تصمیم گیری کنند. این تصمیم‌ گیری ها در مواردی است که پرسنل کلینیک به شیوه ی منحصر به فرد به یک مسئله نگاه می کنند و سایر مسائلی که کلینیک با آنها روبه روست نقطه نظری ندارند.

وقتی مدیریت مطب و کلینیک به فرایند توانمندسازی پرسنل اقدام می کند، در اصل موجب رشد آنان گردیده و در اصل نیازشان را به سرپرست مستقیم کم می کند و می آموزند که چطور در فرایند تغییر و بهبود کلینیک، نقش داشته باشند. توانمندسازی پرسنل کلینیک باعث بالا رفتن مهارتها و قدرت تشخیص و حل مسئله آنها می گردد. توانمند سازی کارکنان از طریق اعمال فشار مدیران بالادستی و دستورالعمل ها صورت نمی گیرد بلکه فرایندی است که لازمه آن آموزش و سپس مشارکت کارکنان شما می باشد.

آموزش پرسنل یکی از مهمترین و پیچیده ترین وظایف در مدیریت مطب و کلینیک به ویژه در مدیریت نیروی انسانی می باشد. پس از انجام امورات مبنی بر جذب نیرو، نظام بسیار مهم بهینه سازی و به کارگیری نیروی انسانی قرار دارد. در اصل آموزش پرسنل یکی از مهمترین اقدامات و برنامه های هر سازمان می باشد و همیشه نظام آموزشی تکمیل کننده نظام استخدامی در هر مجموعه موفقی می باشد.

مزایای توانمندسازی پرسنل:

۱. افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌ها

در مورد افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌ها کارکنان معمولا ایده‌های فوق‌العاده‌ای دارند، اما مدیریت مطب باید بدانند که چگونه به دنبال آن ایده‌ها برود و درعین‌حال به پرسنل هم توجه کنند. این امر اغلب به پرسنلی نیاز دارد که مزایای وجود کارکنان توانمند را نشان دهد. 

۲. برخورداری از خدمات بهتر

 کارکنان توانمند آنهایی هستند که می‌توانند خدمات استثنائی را به مراجعین و بیماران ارائه کنند. کارکنان توانمند، قدرتِ گرفتن چنین تصمیماتی را بدون کمک‌گرفتن از مافوق دارند. و بهترین کار  را برای بیماران انجام دهند. 

۳. استقبال از تغییرات

کارکنان توانمند همیشه قادر به تغییر و به‌چالش‌کشیدنِ شرایط موجودی هستند که برای کلینیک که به‌سرعت در حال تغییرند و سکان‌شان در دست محیط رقابتی است، واقعا مهم محسوب می‌شوند. کلینیک ها و کارمندانی که نسبت به زیرسؤال‌بردنِ شرایط فعلی خود حس راحتی ندارند، به‌احتمال زیاد راکد خواهند ماند. با ایجاد محیطی که کارمندان احساس کنند به‌راحتی می‌توانند در آن سؤال کنند، پیشنهاد بدهند و ایده‌های جدید را به‌چالش بکشند، می‌توان به ایجاد تغییر کمک کرد.

۴. بهبود کیفیت کار

وقتی کارمندانِ خود را توانمند می‌کنید، باعث می‌شوید آنها احساس کنند که به رشد و توسعه کلینیک کمک می‌کنند. به‌این‌ترتیب انعطاف‌پذیری و آزادی عمل برای کمک به ایجاد تغییر محیط کاری به این کارمندان داده می‌شود. آنها احساس توانمندی می‌کنند و کار بسیار باکیفیتی ارائه می‌دهند. علاوه‌براین، کارمندان در کارشان اختیار عمل را هم در دست می‌گیرند و مسئول انجام کاری خوب و مناسب هم می‌شوند. در نتیجه، مدیریت مطب و کلینیک با ارائه‌ی خدمات و محصولاتی با کیفیت بالا، خودش هم از مزایای داشتن چنان کارمندانی بهره‌مند می‌شود.

۵. همکاری

وقتی کارمندان به‌عنوان اجزای مهمی در کلینیک مورد توجه قرار می‌گیرند و توانمند می‌شوند، اعتماد به نفس زیاد و توانایی‌هایی به‌دست می‌آورند که به نوبه‌ی خود کلینیک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. وقتی پای تغییر یا ارائه‌ی ایده‌های جدید به‌میان می‌آید، بسیار راحت‌تر با این قضایا کنار می‌آیند و رفتار صادقانه و شفافی خواهند داشت. رفتار آنها کار گروهی را هم تقویت می‌کند. همچنین در حمایت از اهداف گسترده‌تر کلینیک حضور مؤثرتری خواهند داشت. همکاری به مدیریت کلینیک این اجازه را می‌دهد تا خیلی بیشتر از آنچه افراد به‌تنهایی قادر به دست‌یابی‌اند، موفق شوند.

۶. تقویت ارتباطات

وقتی تغییرات مهمی در کلینیک به‌وجود می‌آیند، هیچ کارمندی دوست ندارد، آخرین نفری باشد که خبرها را می‌شنود. مدیریت مطب و کلینیک برای مقابله با آن چنین حسی، باید در برقراری ارتباط با پرسنل بهتر عمل کنند و وقتی پای محیط کار و محول‌نمودنِ وظایف به‌میان می‌آید، پرسنل خود را مطلع نگه دارند. 

۷. کاهش تغییر و تبدیل نیروی کار

در طول سال‌ها مشخص شده که آدم‌ها به‌خاطر مدیریت، کار خود را ترک می‌کنند، نه به‌خاطر خود آن کار. دلیلی که پشت این قضیه است، مدیرانی هستند که روی فرایند و نتایجش تأکید و تمرکزِ زیادی دارند. این ویژگی بیشتر جلوی توانمندی را می‌گیرد. وقتی پای ترسیدن از انجام حرکت بزرگی پیش می‌آید، کارمندان نباید حس کنند، دست‌شان بسته است. هر قدر کارمندان نسبت به اقدامات‌شان حس بهتری داشته باشند و حضورشان همراه با تأثیر مثبت باشد، نزدیکی به مدیریت را بیشتر حس می‌کنند. این امر از مدیریت آغاز و به صدا و چهره‌ی کلینیک تبدیل می‌شود. وقتی پای گرفتن تصمیمات و دادن وظایف مهم به‌میان می‌آید، هر قدر مدیریت آزادتر باشد، کمتر روی استراتژی و عملیاتی تمرکز می‌کند که باید در برنامه ریزی کسب‌وکار عمل کند.

۸. مراجعین و بیماران بسیار خوشحال‌تر هستند

وقتی قدرت زیادی به پرسنل داده شود، آنها احساس شادی و رضایت فراوانی نسبت به جایگاه‌شان خواهند داشت. مشتاق‌تر می‌شوند و احساس بهتری دارند. وقتی پیشرفت‌های مالی از توانمندسازی کارکنان نشأت می‌گیرند، این امر به موضوع مهمی تبدیل می‌شود. همیشه بیماران با پرسنلی که رفتاری باملاحظه و دوستانه دارند، ارتباط برقرار می‌کنند! کارکنان توانمند هم رویکرد بسیار شخصی‌تری نسبت به بیماران در پیش می‌گیرند و روی روش های بهتری برای درمان و معالجه بیماران تمرکز می‌کنند که به‌نوبه‌ی خود بیماران  نسبت به کلینیک  وفادارتر خواهند بود.
لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

نقشه سفر بیمار چیست؟

بازاریابی داخلی در مدیریت کلینیک

مراقبت و درمان دلسوزان بیماران

اخلاق پزشکی در مدیریت مطب و کلینیک

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*