شرایط تاسیس کلینیک روانشناسی چگونه است

  دکتر لینک | شرایط تاسیس کلینیک روانشناسی چگونه است

تاسیس کلینیک روانشناسی حساسیت مخصوص به خودش رو داره و طبیعیه که یک سری سخت گیری‌هایی هم برای دریافت مجوز تاسیس این کلینیک وجود داشته باشه.

برای تاسیس کلینیک روانشناسی و دریافت مجوز مطب اون افراد باید دارای شرایط خاصی باشند. مثلا نوع مدرک تحصیلی افرادی که قصد دریافت مجوز تاسیس مطب روانشناسی رو دارند مهمه یا مقطع تحصیلی افراد متقاضی هم بسیار مهم است.

شرایط تاسیس کلینیک روانشناسی توسط سازمان مشاوره و روانشناسی کل کشور تعیین می‌گردد. اگر بخواهیم مهمترین شرایط تاسیس کلینیک روانشناسی را ذکر کنیم باید به مواردی همچون داشتن مدرک تحصیلی اشاره کرد . حداقل  مدرک تحصیلی مورد نیاز برای تاسیس مطب روانشناسی و مشاوره، کارشناسی ارشد در رشته‌های روانشناسی و یا مشاوره می‌باشد‌. و رشته‌های دیگر حتی اگر مرتبط نیز باشند‌، اجازه دریافت مجوز و فعالیت در این زمینه را ندارند.

حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای تاسیس مطب روانشناسی و مشاوره، کارشناسی ارشد در رشته‌های روانشناسی و یا مشاوره می‌باشد

این مطلب را بخوانید: کاربردی‌ترین روش‌های جذب درمانجو ویژه مراکز روانشناسی

شرایط تاسیس کلینیک روانشناسی

یکی از مواردی که برای دریافت مجوز فعالیت کلینیک روانشناسی ضروری می‌باشد‌، عضویت در سازمان روانشناسی و مشاوره کشور است. برای عضویت در این سازمان نیز مدارک و شرایطی در نظر گرفته شده است اما این نکته حائز اهمیت است که صرفا عضویت در این سازمان به معنای کسب مجوز فعالیت نمی‌باشد‌. بلکه متقاضیان‌، پس از عضویت در این سازمان می‌بایست برای دریافت پروانه‌ی فعالیت اقدام نمایند‌. همچنین گذشتن زمان معینی از اخذ مدرک تحصیلی‌، که معمولا یک سال است‌، یکی دیگر ازشرایط لازم برای دریافت مجوز می‌باشد‌. علاوه بر این موارد برای آقایان نیز نداشتن ممنوعیت از نظر نظام وظیفه‌ی عمومی یکی از الزامات می‌باشد.

مراحل تاسیس کلینیک روانشناسی از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه برای داوطلبان مطرح می‌گردد. همانطور که گفته شد مدرک مورد نیاز برای فعالیت و راه‌اندازی مراکز مشاوره و روانشناسی کارشناسی ارشد و بالاتر رشته‌های روانشناسی و مشاوره می‌باشد. با توجه به اینکه اکثر داوطلبان با هدف راه‌اندازی کلینیک روانشناسی وارد این رشته‌ها می‌شوند، پس از اخذ مدرک تحصیلی برای دریافت مجوز اقدام می‌کنند.

از اولین مراحل تاسیس کلینیک روانشناسی عضو شدن در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره می‌باشد. که پس از عضویت در این سازمان پروانه‌ی فعالیت به متقاضیان پذیرفته شده اهدا می‌گردد. حال برای عضویت در این سازمان نیز باید مراحلی طی شود. که شامل مراحلی همچون تکمیل فرم‌های مربوطه که بر روی سایت این سازمان قرار دارند و همچنین ارائه مدارک خواسته شده می‌باشد . این مدارک توسط کمیسیون‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند.پس از آنکه مدارک ارسال شده مورد تایید کمیسیون‌ها قرار گرفت‌، این موضوع به متقاضی اعلام می‌گردد.

از دیگر مراحل تاسیس مرکز مشاوره و روانشناسی می‌توان به مصاحبه‌ی حضوری اشاره کرد . که در این مصاحبه سلامت روانی‌، سطح علمی و توانایی فرد مورد سنجش قرار می‌گیرد. پس از انجام مصاحبه اگر متقاضی قبول نشود، دلایل مربوطه به اطلاع وی می‌رسد. همچنین چنانچه متقاضی پذیرفته شود، برای ارائه‌ی پروانه فعالیت دعوت می‌شود. بعد از اخذ پروانه فعالیت نیز سازمان روانشناسی و مشاوره کشور بر فعالیت این مراکز نظارت می‌کند و کلیه ی خدمات ارائه شده توسط این مراکز باید در چارچوب قوانین این سازمان صورت پذیرد .

تاسیس مرکز روانشناسی شامل چندین مرحله است که برای کسب مجوز باید تمام این مراحل را پشت سر بگذارید. خوشبختانه امروزه با توجه به اینکه اقشار مردم به این علم بهای بیشتری می دهند و پیش از گذاشته به آن توجه می کنند؛ نیاز به مردم به کلینیک بیشتر شده است. البته به همان نسبت نظارت های نظام روانشناسی شدیدتر هم شده است.

در واقع نمی توان مشخص کرد که فرد که در این رشته تحصیل کرده شرایط تاسیس کلینیک روانشناسی را دارد یا خیر. برای بررسی این موضوع ارگان‌های مشخصی تعیین شده‌اند که بر این موضوع نظارت بیشتری داشته باشند. این سازمان با تایید و عدم صلاحیت افراد نقش مهمی در مجوز تاسیس کلینیک دارد و این موضوع برای اقشار مردم نیز کمک کننده است.

اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین شرط راه‌اندازی مرکز روانشناسی عضویت حداقل یک ساله متقاضیان در  سازمان نظام روانشناسی است

این مطلب را بخوانید: ایده‌های دکوراسیون مناسب کلینیک روانشناسی برای جذب درمانجو

مدارک لازم برای تاسیس مطب روانشناسی

یکی از شرایط تاسیس کلینیک روانشناسی این است که مدارک را به سازمان ارائه دهید. برخی از مدارکی که باید به نظام روانشناسی ارائه دهد.

  • گواهی عدم سابقه کیفری
  • مدرک پایین خدمات سربازی
  • معرفی نامه علمی و حرفه ای
  • فتوکپی شناسنامه و کارت ملی
  • مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا
  • تعدادی عکس سه در چهار پرسنلی
  • کپی سند مالکیت یا رهن یا اجاره محل مطب
  • کپی کارت عضویت در سازمان روانشناسی و مشاوره

تاسیس مراکز روانشناسی و مشاوره دارای شرایطی است که اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین آن عضویت حداقل یک ساله متقاضیان در سازمان نظام روانشناسی است. علاوه بر این یکی از شرایط الزامی عضویت در نظام روانشناسی داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های روانشناسی و مشاوره است.

همانطور که گفته شدبعد از آنکه شرایط تاسیس کلینیک روانشناسی شما مورد تایید قرار گرفت، در مصاحبه حضوری سطح علمی و توانایی‌های فرد و سلامت روانی فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. زمانی که متقاضی پذیرفته می‌شود و مجدد نیاز است تا برای ارائه مدارک بیشتری به سازمان مراجعه کند. در آخر شما پروانه‌ی فعالیت کسب می‌کنید و باید متعهد شوید که تمام فعالیت‌های شما در چهارچوب قوانین انجام می شوند.

یکی دیگر از شرایط هم برای دریافت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی این هست که حتما دوره کارورزی مربوط به پروانه اشتغال روانشناسی را گذرانده باشید و بعد اقدام به دریافت پروانه نظام روانشناسی کند.

برای تاسیس باید دوره کارورزی روانشناسی مربوط به پروانه اشتغال روانشناسی را گذرانده باشید

 

روند مراحل تاسیس کلینیک روانشناسی

تاسیس کردن کلینیک روانشناسی کار ساده‌ای نیست. افرادی که متقاضی این کار هستند اولا باید دارای شرایط خاصی باشند. این شرایط در بالا ذکر شد. افرادی که قصد دارند یک مطب روانشناسی رو تاسیس کنن، حتما و حتما باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در یکی از رشته های روانشناسی و مشاوره باشند. پس اگر در این رشته‌های فارغ التحصیل نشدین، یا مدرک تحصیلی زیر کارشناسی ارشد دارین، اصلا نباید سراغ مراحل تاسیس کلینیک روانشناسی بروید.

به طور کلی روند مشخصی برای تاسیس کلینیک روانشناسی وجود دارد. به طور مثال شما باید اول از همه در سازمان نظام روانشناسی ثبت نام کنید،مراحل مربوط به ثبت نام در این سامانه رو انجام بدیدتا عضویت شما در سازمان نظام روانشناسی تایید شود.

بعد از تایید عضویت شما، یک سال بعد باید نسبت به دریافت پروانه نظام روانشناسی اقدام کنید.این پروانه هم شرایط خاص خودش رو دارد که در بین مقاله ذکر کردیم. بعد از اینکه مراحل مربوط به ثبت نام در نظام روانشناسی و اخذ پروانه رو انجام دادید.باید به سراغ تعیین محل کلینیک بروید.

محل کلینیک روانشناسی هم شرایط و ضوابط مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان به سهولت مکانی را برای تاسیس کلینیک روانشناسی تعیین کرد. مثلا باید برای دریافت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی شما باید حتما محلی رو انتخاب کنید که داری سند باشه یا اجاره نامه معتبری داشته باشید. پس به طور کلی باید محل کلینیک به تایید مراجع مربوطه برسد.

پس از اخذ مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی می‌توانید به کمک آن یک کلینیک روانشناسی مخصوص به خودتون رو تاسیس کنید

بعد از اینکه مراحل مربوط به محل مطب روانشناسی شما به اتمام رسید، مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی شما صادر می‌شود و شما می‌توانید به کمک آن یک کلینیک روانشناسی مخصوص به خودتون رو تاسیس کنید و مرتبط با قوانین افراد رو برای درمان‌های مختلف مربوط به روانشناسی پذیرش کنید.

هر فرد برای کسب مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی لازم است تا واجد همه شرایط اعلام شده و مواردی که در مقاله ذکر شده از سوی نظام روانشناسی باشد. امیدوارم مطالب ذکر شده مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب مراجع نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

 

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*