14تکنیک‌ جذب و حفظ درمانجو در مراکز روانشناسی

  دکتر لینک |  14تکنیک‌ جذب و حفظ درمانجو در مراکز روانشناسی

کاملا اشتباه است اگر تصور کنیم جذب درمانجو برای مرکز روانشناسی، یک فرآیند ثابت و با راهکاری مشخص است.  در واقع روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای جلب اعتماد مراجعین و ترغیب آن‌ها به درمان و دریافت خدمت وجود دارد.
برای اینکه فردی با یک مرکز روانشناسی آشنا شود، به آن اعتماد کند و از یک مراجعه کننده ساده به یک درمانجو تبدیل شود، مسیری خاص و طولانی را باید طی کنیم.
این فرایند طولانی و خاص برقراری ارتباط و جذب درمانجو، در واقع همان بازاریابی درمان است که انجام تبلیغات نیز بخشی از این فرایند می‌باشد. ما با تکنیک‌ها و روش‌های مختلف بازاریابی می‌توانیم به شیوه‌ای کاملا موثر، برای مرکز درمانی، درمانجو جذب کنیم.
در این مقاله 14 روش و تکنیک جذب درمانجو برای مراکز روانشناسی را با هم بررسی می‌کنیم.

آیا می دانید سیستم دکترلینک یکی از عوامل جذب مراجع روانشناسی به مراکز است؟ لطفا این فایل PDF را مطالعه بفرمایید: دانلود فایل

 

چرا بازاریابی و تبلیغات برای مرکز روانشناسی، ضروری است؟

در شرایط فعلی، مدیران همه سازمان‌ها و ارگان‌ها ناگزیرند برای جذب مشتری و ارائه خدمات دلخواه مشتری از بازاریابی یا مارکتینیگ در سازمان خود بهره بگیرند.
امروزه  بازاریابی تنها مختص به واحدهای تجاری نیست، بلکه همه سازمان‌ها با هر هدف و چشم اندازی که داشته باشند، نیاز به برنامه‌ریزی برای بازاریابی، اجرای صحیح آن و سنجش عملکرد برنامه بازاریابی بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد خود دارند.  
از آن‌جایی که جذب درمانجو برای مرکز روانشناسی، یکی از کلیدی‌ترین اقداماتی است که امروزه مدیران مراکز روانشناسی به اهمیت آن پی برده‌اند، در نتیجه اجرای یک برنامه بازاریابی از ضروری ترین اقداماتی است که باید به آن بپردازند.

اساسا بازاریابی می‌تواند هم در سازمان‌های تجاری و هم در سازمان‌های غیر تجاری نظیر سازمان‌های با محوریت خدماتی و درمانی مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز روانشناسی نیز به کار گرفته شود.
اما اغلب مراکز روانشناسی، نظر مساعدی به بازاریابی ندارند و گاها آن را مغایر با اخلاق حرفه‌ای می‌دانند. که دلیل این امر ناشی از عدم دانش کافی در خصوص علم بازاریابی است.
از سوی دیگر مراکز روانشناسی، بازاریابی را مقوله‌ای جدا از تبلیغات می‌دانند در حالی که تبلیغات یا پرموت کردن خدمات مراکز روانشناسی، بخشی از فرایند گسترده و جامع بازاریابی درمان است که در نهایت به جذب درمانجو منجر خواهد شد و رویکردی جامع با هدف جلب رضایت درمانجویان دارد.

سلامت روانی جامعه و توجه به کیفیت درمان، اساس کار بازاریابی مراکز روانشناسی

اهمیت بیش از پیش مراکز روانشناسی به ارتقاء سلامت روانی جامعه، منجر به تمرکز بر بهبود کیفیت و کمیت خدمات روانشناسی این مراکز شده است. و مراکز روانشناسی این افزایش کیفیت را به عنوان یک مزیت رقابتی ویژه و منحصر بفرد، مورد توجه قرار داده‌اند.
از آن‌جایی که مراجعه کنندگان توانایی ارزیابی تخصص و دانش درمانگران در یک مرکز روانشناسی را ندارند و با توجه به فاکتورهای محیطی و ارتباطی، یک مرکز روانشناسی را قضاوت می‌کنند، بنابراین اینجاست که دانش بازاریابی به مدیریت مرکز روانشناسی کمک خواهد کرد تا اعتماد مراجعه کننده را جلب کند و او را در شرایط تصمیم گیری برای مراجعه به یک مرکز روانشناسی قرار دهد.
این تصمیم گیری به عنوان یک راهنمای جامع در فرآیند بازاریابی مراکز روانشناسی عمل می‌کند و به یافتن راهکارهای جذب درمانجو برای مرکز روانشناسی؛ در مناسب‌ترین زمان و اطمینان از بازگشت درمانجو منجر می‌گردد.
تکنیک‌های وجود دارد که با فراگیری آن‌ها می‌‌توانید مراجعه کننده بیشتری را به مرکز روانشناسی جذب کنید. فقط کافی است مراجعه کنندگان و درمانجویان را بشناسید، از نیازهای آنان مطلع باشید و انتظاراتشان را بسنجید.
در این مقاله به بررسی روش‌های جذب و حفظ درمانجو برای مراکز روانشناسی و چگونگی تعامل با درمانجویان خواهیم پرداخت.

جهت مشاوره جذب درمانجو تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

1- انتخاب تیم پذیرش مناسب برای جذب درمانجو به مرکز روانشناسی

اولین برخورد مراجعه کننده در یک مرکز روانشناسی با پرسنل و تیم پذیرش مرکز است و این برخورد عنصری تعیین کننده برای مراجعات بعدی درمانجو است.

یک برخورد اشتباه از طرف پرسنل یا تیم پذیرش مرکز باعث می‌شود وی هرگز به مرکز روانشناسی مراجعه نکند و شاید سایر افراد را از مراجعه به مرکز بازدارد. پس افرادی را برای تیم پذیرش باید استخدام کرد که علاوه بر آشنایی با اصول بازاریابی برخوردی عالی با مراجعه کنندگان داشته باشند.
اگر در هنگام استخدام پرسنل دقت کافی به عمل آید، با اطمینان بالا می‌توان گفت این افراد در پیشرفت مرکز روانشناسی، تاثیر شگرف خواهند داشت. استخدام افراد توانا و شایسته برای تیم پذیرش، مراجعه کننده را بار دیگر به سوی مرکز سوق می‌دهد و علاوه بر آن امکان معرفی مرکز به سایرین اعم از افراد خانواده، دوستان و آشنایان نیز افزایش می‌یابد. روش بازاریابی دهان به دهان و بر مبنای توصیه افراد موثرترین نوع تبلیغات حوزه روانشناسی است.
البته نحوه ارتباط با مراجعه کننده تنها محدود به مراجعات حضوری نیست. شیوه پاسخگویی به اولین پیام مخاطب در فضای مجازی، یا اولین ارتباط تلفنی وی با مرکز روانشناسی، همگی باید بر اساس تکنیک‌های صحیح بازاریابی باشد.

بیشتر بخوانید: فرمول 5 مرحله‌ای استخدام پرسنل کلینیک

2- از مراجعین و درمانجویان سابق مرکز غافل نشوید.

افرادی که مدت‌هاست به یک مرکز روانشناسی مراجعه و خدمات درمانی دریافت می‌کنند، به نسبت مراجعه کننده تازه وارد، سطح اعتماد پذیری بیشتری نسبت به مرکز روانشناسی دارد.
مراجعه کنندگان قبلی و وفادار، بهترین بازاریاب مرکز روانشناسی هستند و با تبلیغات دهان به دهان، می‌توانند درمانجویان جدیدی را به مرکز شما روانه کنند.

نکته مهم در خصوص مراجعان وفادار این است که این هزینه حفظ مراجعه کنندگان و درمانجویان قبلی به نسبت بسیار پایین تر از هزینه تبلیغات و جذب درمانجوی جدید است.
برای اینکه راه‌های ارتباط با درمانجویان قبلی خود را حفظ کنید؛ لازم است داد‌های قدیمی را که روی کاغذ ثبت نموده‌اید به داده‌های دیجیتال تبدیل کنید. به دسته بندی مخاطبان خود پرداخته، آن‌ها را بر اساس سن، جنسیت، محل زندگی و حتی خدماتی که قبلا دریافت کرده‌اند، دسته بندی کنید.
و هرگاه لازم بود یک کمپین اطلاع‌رسانی نظیر پیامک داشته باشید. ارائه یک پیشنهاد جذاب، یا عضویت در باشگاه مشتریان مرکز روانشناسی، بهانه خوبی برای ارتباط مجدد با کسانی است که مرکز شما را از قبل می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: جذب بیمار جدید یا حفظ بیمار قبلی؛ مسئله این است

3-رضایت، مراجعه کننده ناراضی را جلب کنید.

بی شک افرادی بوده‌اند که به واسطه فرایند پذیرش، نحوه دریافت خدمات، زمان انتظار و….احساس ناخوشایندی داشته باشند و این احساس در نهایت به عدم رضایت آن‌ها منجر شده باشد.
باید همواره این را به خاطر داشته باشید که یک مراجعه کننده ناراضی پتانسیل این را دارد که افرادی که هنوز به مرکزشما مراجعه نکرده‌اند یا مراجعینی که در حال انتظار مراجعه به درمانگر هستند را از روند پذیرش یا درمان در مرکز روانشناسی منصرف کند.
پس در هنگام برخورد با مراجعه کننده ناراضی، اولویت را در مرتفع کردن مشکل شخص قرار دهید تا علاوه بر حفظ خود مراجعه کننده جهت مراجعات بعدی، از ریزش سایر مراجعه کنندگان جلوگیر کنید.

نکته قابل ملاحظه این که، معمولا افراد آخرین رویدادی که برایشان رخ داده است را در ذهن خود ثبت می‌کنند. پس می‌توان چند مشکل قبلی را با یک فعالیت مثبت، جبران کرد.

بیشتر بخوانید: شاخص‌های اندازه‌گیری رضایت بیماران

4-ارائه خدمات ویژه در مرکز روانشناسی

مراجعه کنندگان همواره تمایل دارند به مراکزی برای خدمات مشاوره و روانشناسی مراجعه کنند که خدمات ویژه، با متد علمی روز را ارائه می‌‌دهد.
بهره‌مندی از جدیدترین متدهای علمی و روانشناسی، استفاده از سیستم فالوآپ و پیگیری مراجعه کنندگان می‌تواند از روش‌های باشد که مرکز روانشناسی و مشاوره شما را از سایر مراکز رقبا متمایز کند.
فراموش نکنید، همواره یک نقطه تمایز در کار خود ایجاد کنید.و به گونه‌ای باشید که دیگران درباره شما صحبت کنند.

5- اجرای سیستم ارتباط با درمانجو

استفاده از سیستم‌هایی به منظور یادآوری زمان مراجعه به درمانجو که به اشکال مختلف نوبت‌های وی را به او یادآوری می‌کند؛ باعث رضایت شخص می‌شود. این سیستم هم افراد را به استفاده از خدمات مرکز روانشناسی علاقمند می‌کند و هم موجب می‌شود درمانجویان نسبت به مرکز روانشناسی و دریافت خدمات مشاوره وفادارتر باشند.
استفاده از نرم‌افزارهای CRM یا مدیریت ارتباط با مشتریان و یا نرم‌افزارهای تخصصی PRM یا مدیریت ارتباط با بیماران؛ در کنار یک سامانه ارسال پیامک اختصاصی، برای پیش بردن این تکنیک بسیار موثر خواهد بود. همچنین می‌توانید از امکانات رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی مانند واتس اپ نیز بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: crm پزشکی

 

جهت افزایش مراجع به مرکز روانشناسی تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

 

6-اطلاعات کامل به درمانجویان بدهید.

یکی از دلایل عدم مراجعه درمانجویان به مراکز روانشناسی و مشاوره، نبود شفاف‌سازی از فرایند مشاوره، طول دوره درمان و … است. بهتر است با تهیه بروشورهایی با عنوان روند پذیرش مراجعین، مدت زمان انتظار تا دریافت خدمت و همچنین اطلاعاتی کامل فرایند پس از درمان؛ تمام پرسش‌های ذهن مراجعین پاسخ داده شود تا از مقایسه ذهنی درمانجویان و نارضایتی آن‌ها جلوگیری شود
می‌توانید این بروشورها را به صورت چاپی در اختیار کسانی قرار دهید که حضورا مراجعه کرده‌اند تا زمان انتظار آنها راحت‌تر سپری شود. همچنین نسخه‌های دیجیتال این بورشورها را نیز می‌توانید برای افزایش نرخ جذب، برای مخاطبان خود ارسال کنید. فقط به جای ارائه اطلاعات تکراری که به فراوانی در فضای مجازی در دسترس همگان قرار دارد؛ به نکاتی بپردازید که کیفیت خدمات شما و نقطه تمایز شما را نشان می‌دهد

7-تجربه‌های درمانجوی قبلی کلید جذب درمانجوی جدید

یکی از موثرترین، قابل اعتمادترین و اقتصادی‌ترین شیوه‌های بازاریابی مراکز روانشناسی استفاده از تجربه درمانجویان قبلی است. در این حالت درمانجو با مشاهده فردی که مشکلی مشابه خود دارد همزادپنداری می‌کند و پس از شنیدن روند مشاوره و درمان و احساس خوب شخص، به مراجعه حضوری و در نهایت دریافت خدمت ترغیب می‌شود.
به درمانجویان توصیه کنید، از صحبت‌های کلیشه‌ای درباره مرکز مشاوره و به جای تشکر از درمانگران و پرسنل مرکز، درباره تجربه شخصی خود در دریافت مشاوره و خدمت و ویژگی‌های منحصربفرد مرکز شما صحبت کنند.

8- برخورد درمانگران با درمانجو

هر مراجعه کننده‌ای تمایل دارد هنگام مراجعه به مرکز روانشناسی، با برخوردی گرم و صمیمی از سوی درمانگر خود مواجه شود که تلفیق این مهم با دانش، تجربه و مهارت درمانگر می‌تواند تجربه‌ای خوب را برای هر درمانجویی فراهم کند.
نحوه برخورد درمانگر با درمانجو یکی از اساسی‌ترین اصول در جذب مراجعه کننده مرکز مشاوره و روانشناسی است.

9-طراحی داخلی مرکز روانشناسی

نوع طراحی داخلی مرکز مشاوره و روانشناسی عامل مهمی در جذب مراجعه کنندگان است. زمانی که مرکز طراحی اصولی  داشته باشد علاوه بر اینکه حس خوب و مطلوبی در مراجعین ایجاد می‌کند، بر کمیت و کیفیت مراجعین نیز تاثیر می‌گذارد.

مرکز روانشناسی جایی است که افراد با احساسات و شرایط روحی خاص به آن‌جا مراجعه می‌کنند و باید ساعاتی را نیز در آن‌جا به انتظار بشینند، بنابراین برخورداری از طراحی جذاب و آرامبخش چیزی است که در طراحی داخلی این مراکز باید رعایت شود.
با به کارگیری روانشناسی رنگ‌ها، یک رنگ آرامش‌بخش را می‌توان انتخاب کرد تا درمانجو در زمان حضور در مرکز احساس آرامش  داشته باشد. شیوه چینش مبلمان، ایجاد فضاهای خصوصی برای راحتی بیشتر مراجعین، استفاده از موسیقی برای کاهش استرس و در نهایت ارائه یک تجربه محیطی مناسب، همگی به افزایش نرخ جذب شما کمک خواهد کرد.

10- شیوه قیمت گذاری و تعرفه خدمات

یکی از تاثیر گذارترین عوامل در جذب درمانجو تعرفه خدمات است. تعرفه خدمات باید بهینه و متناسب با موقعیت مکانی مرکز روانشناسی شما باشد. هزینه‌های خارج از عرف می‌تواند نتایج منفی را برای جذب درمانجو در مرکز روانشناسی به همراه داشته باشد.
البته استراتژی‌های قیمت‌گذاری در خدمات روانشناسی بسیار متفاوت است. ممکن است شما برای ایجاد مزیت رقابتی، استراتژی رهبری قیمت را در پیش نگرفته باشید اما می‌توانید با مدیریت هزینه‌ها، کاهش هزینه‌های اضافی داخلی و استفاده از تکنیک بررسی نرخ بازگشت سرمایه، قیمت‌های خود را پایین‌تر از دیگر رقبا نگهدارید.

11- برای مراجعین یک هدیه در نظر بگیرید.

یکی از اقداماتی که هنگام خروج مراجعه کننده تاثیر زیادی در حفظ و وفادارسازی وی دارد، اهدای یادگاری یا هدیه به مراجعه کننده است. این کار سبب می‌شود که مراجعه کننده همواره به یاد درمانگر یا مرکز روانشناسی که قبلا مراجعه کرده باشد. و به احتمال بسیار قوی در دفعات بعدی نیز، به همان مرکز مراجعه خواهد کرد.
این همان چیزی است که به مخاطب شما اجازه می‌دهد تا در مورد شما با دیگران صحبت کند. به او بهانه‌ای خواهید داد تا پس از خروج از در مرکز مشاوره نیز، باز به یاد شما باشد و به شما فکر کند. در واقع یک گام کوچک اما موثر در مسیر برندینگ کلینیک شما خواهد بود.

12- به بازخوردهای درمانجویان در فضای آنلاین توجه کنید.

درمانجو پیش از اینکه به یک مرکز روانشناسی مراجعه کند، در فضای مجازی و بسترهای آنلاین به جستجو و پرس و جو می‌پردازد. در واقع پیش از اینکه به شما مراجعه کند، باید به شما اعتماد نماید و مرکز روانشناسی شما را انتخاب کند. و بسیاری این اعتماد و انتخاب را بر اساس گفته‌ها و تجربه‌های سایر درمانجویان در فضای مجازی کسب می‌کنند.
پس بسترهای کافی برای ایجاد اعتماد  را در فضای مجازی ایجاد کنید. مانند داشتن یک صفحه اینستاگرام قدرتمند در کنار یک وب‌سایت جامع با قابلیت بصری جذاب، کاربری آسان و مواردی که نرخ جذب فرایندهای بازاریابی شما را افزایش می‌‌دهند.

بیشتر بخوانید: 10 روش افزایش بازدید در اینستاگرام مخصوص پزشکان

13- به ارجاع دیگر همکاران نیز توجه کنید.

به عنوان یک درمانگر که می‌تواند ارجاعاتی از سایر درمانگران یا پزشکان داشته باشد توجه کنید. و بستر مناسبی برای اعتماد سازی و همکاری با سایر درمانگران ایجاد کنید. این روش یک فرصت همکاری مشترک برای ارجاع درمانجویان و جذب مراجعه کننده جدید است.

14- مشاوره به همراه مثبت اندیشی

از مهم ترین نکات در مشاوره، نحوه کلام درمانگر در بیان مسائل به درمانجو است. روش برخورد درمانگر تاثیر زیادی بر روحیات مراجعه کننده دارد. سبک  بیان می‌تواند در روند درمان درمانجو نیز تاثیر مستقیم گذارد.

در بسیاری از مواقع، فرد در شرایطی بحرانی قرار دارد و کمک درمانگر می‌تواند در خروج او از این شرایط نقش کلیدی داشته باشد. پس درمانگر باید به درمانجو دلگرمی بدهد و او را صمیمانه در طی مسیر درمان همراهی کند.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما کمک کرده باشد. لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

 

شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب مراجع نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

 

برای مشاوره رایگان سیستم مدیریت هوشمند مراکز روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
2

دیدگاه شما:

*

1402-04-21
شیوا خردمند

من یه مرکز روانشناسی در غرب تهران تازه تاسیس کردم، ممنون میشم برای جذب درمانجو بیشتر بهم ایمیل بزنید. ممنونم بابت مطلب خوبی که گذاشتید

1402-04-19
سید امین جزایری

نمیدونید چقدر خوشحال شدم که وقتی این مطلب رو توی اینترنت با عنوان جذب درمانجو سرچ کردم و سایت شمارو دیدم. ما ۵ سال هست با مجموعه دکتر لینک کار میکیم، برای کلینیکمون نرم افزار مدیریت کلینیک روانشناسی رو خریداری کردیم و خیلی خوشحالیم.