تخفیف به درمانجویان نیازمند| آیا می‌توان هزینه جلسات روان‌درمانی را کاهش داد؟

  دکتر لینک | تخفیف به درمانجویان نیازمند| آیا می‌توان هزینه جلسات روان‌درمانی را کاهش داد؟

بسیاری از درمانجویان در بدو مراجعه به دلایل مختلف مایل هستند بدانند به چند جلسه مشاوره نیاز دارند؟ یکی از دلایل مراجعان برای پرسیدن چنین سوالی، هزینه جلسات روان‌درمانی است. آن‌ها می‌خواهند بدانند آیا توان پرداخت هزینه چندین جلسه روان‌درمانی را دارند یا خیر.

از یک طرف هیچ پاسخ دقیقی برای اینکه یک درمانجو به چند جلسه روان‌درمانی نیاز دارد، وجود ندارد. البته همانطور که می‌دانیم بعید است یک یا دو جلسه برای جلسات روان‌درمانی کافی باشد.

تحقیقات نشان داده است که بطور کلی برای علائم حاد 6 تا 8 جلسه روان‌درمانی و برای علائم مزمن مانند افسردگی مزمن 14 جلسه روان‌درمانی یا بیشتر برای گرفتن نتیجه مثبت لازم است.                                                                               

از طرف دیگر به دلیل بالا بودن تعداد جلسات روان‌درمانی و در کنار آن هزینه‌ها مربوط به هر جلسه، ممکن است درمانجویان نیازمند به دلیل شرایط بد مالی، از ادامه جلسات روان‌درمانی منصرف شوند.

سوالاتی که در این خصوص مطرح می‌شود این است؛ چطور می‌توانیم به درمانجویان نیازمند بابت جلسات روان‌درمانی تخفیف دهیم؟ به چه میزان باید به آن‌ها تخفیف دهیم؟ یا چگونه باید این موضوع را با او در میان بگذاریم؟

تخفیف به درمانجویان نیازمند

سوالاتی این چنین بسیار بحث برانگیز هستند، برخی از افراد صاحبنظر معتقدند، هرگونه تخفیف به درمانجویان نیازمند و کاهش هزینه جلسات روان‌درمانی، چارچوب درمانی را نقض کرده و به شکست روند درمان می‌انجامد. اما از طرف دیگر برخی معتقدند که تخفیف به درمانجویان نیازمند و کاهش هزینه جلسات روان‌درمانی، هیچ آسیبی به روند درمان نمی‌زند.

مطلب مرتبط:  تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره

نکات مهم برای تخفیف به درمانجویان نیازمند و کاهش هزینه جلسات روان‌درمانی

1-وضعیت مالی خود را در نظر بگیرید.

ارائه خدمات مشاوره روانشناسی و روان‌درمانگری شغل شماست. شما به واسطه این شغل درآمد کسب می‌کنید و از طریق این شغل باید نیازهای مالی خودتان را برطرف کنید.

اگر کاهش هزینه جلسات روان‌درمانی بدون کاوش و بررسی وضعیت مالی درمانجو یا بدون اینکه درمانگر وضعیت و شرایط مالی خود را در نظر بگیرد، احتمالا باید این وضعیت را شکلی از خودآزاری یا مازوخیسم درمانگر در نظر گرفت.

2-بی‌ارزش سازی روان‌درمانی

اگر درمانجو درخواست کاهش هزینه جلسات روان‌درمانی را داشته باشد و بخواهد به او تخفیف بدهید، در حالیکه در یک خانه مجلل زندگی می‌کند یا یک ماشین مدل بالا دارد، نشانه این است که وی، جلسات روان‌درمانی را بی‌ارزش می‌داند و  در واقع می‌کوشد درمانگر را مجبور کند که به این شیوه به زندگی او یارانه بدهد. از این مسئله می‌توان به اطلاعات مهمی درباره درمانجو دست یافت.

بی‌ارزش سازی روان‌درمانی

3-پاسخ بیمار در سطح هوشیار و ناهوشیار

قبل از اینکه به درمانجویان بابت جلسات روان‌درمانی تخفیف دهید، وضعیت مالی وی را بررسی کنید.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که هنگامی که تصمیم می‌گیرید به او تخفیف دهید، قطعا احساساتی را در درمانجو برمی‌انگیزید. برای مثال برخی از درمانجویان چه در سطح هوشیار و چه در سطح ناهوشیار قدردان این رفتار شما هستند. اما برخی از اینکه شما را استثمار کرده‌اند، لذت می‌برند. بعضی از درمانجویان نگران این می‌شود، که گویا شما حواستان به خودتان نیست.

کاهش هزینه و تخفیف، محرکی است که انواع پاسخ‌های هوشیار و ناهوشیار را نسبت به درمانگر در درمانجو ایجاد می‌کند.

بنابراین هنگام تخفیف به درمانجویان و کاهش هزینه جلسات روان‌درمانی، هم به پیام‌های هوشیار و هم به پیام‌های ناهوشیار درمانجو توجه کنید.

دو اصل کاربردی هنگام تخفیف به درمانجویان نیازمند

اصل اول) وضعیت مالی بیمار را مورد بررسی و کاوش قرار دهید، تا نیاز او به تخفیف و کاهش هزینه جلسات روان‌درمانی محرز شود.

اصل دوم) اگر تصمیم به کاهش هزینه جلسات روان‌درمانی و تخفیف به درمانجویان نیازمند دارید، پاسخ هوشیارانه و ناهوشیارانه او را ارزیابی کنید.

پاسخ‌های هوشیارانه و ناهوشیارانه وی تعیین می‌کند که آیا تخفیف و کاهش هزینه تصمیم خوبی بوده است یا خیر.

سیستم حسابرسی مراکز روانشناسی دکترلینک چطور امکان تخفیف به درمانجویان نیازمند را فراهم می‌کند؟

اگر با بررسی تمام موارد و دو اصل بالا تصمیم مبنی بر تخفیف و کاهش هزینه جلسات روان‌درمانی به درمانجویان نیازمند گرفتید، سیستم حسابرسی مراکز روانشناسی دکترلینک، این امکان را فراهم کرده که میزان تخفیف موردنظر از سمت درمانگر یا کلینیک را بر هزینه عادی جلسات روان‌درمانی اعمال نمائید.

مطلب مرتبط: معرفی بخش مالی و حسابداری مراکز روانشناسی دکترلینک

پشتیبانی دکترلینک

 

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*