بوم مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی

  دکتر لینک | بوم مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی

اگر ایده راه‌اندازی یک کلینیک روانشناسی را در سر دارید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، یا اگر می‌خواهید مدل کسب و کار کلینیک روانشناسی خود را بهینه کنید، می‌توانید تکنیک طراحی بوم مدل کسب و کار کلینیک روانشناسی را به عنوان یک راه حل امتحان کنید. در این مطلب از دکترلینک، به شما می‌گوئیم که بوم مدل کسب و کار چیست؟ و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است. همچنین به بررسی بخش‌های مختلف و پارامترهای موثر بر مدل کسب و کار کلینیک روانشناسی می‌پردازیم.

بوم مدل کسب و کار چیست؟

«بوم مدل کسب و کار»(Business Model Canvas)، طرحی برای اجرای موفق مدل کسب و کار، شناخت منابع درآمد، مشتریان هدف، محصولات و امور مالی است. در واقع بوم مدل کسب‌وکار، استراتژی و برنامه‌ای است که توضیح می‌دهد کسب‌وکار شما چطور می‌خواهد درآمد کسب کند. بوم مدل کسب‌وکار، ابزاری برای مدیریت استراتژیک است که به شما در تجسم و ارزیابی ایده کسب‌وکارتان کمک می‌کند. بوم مدل کسب‌وکار، یک سند تک صفحه‌ای و شامل 9 بخش مختلف است که هر کدام از بخش‌ها نشان‌دهنده یکی از عناصر مختلف کسب‌وکار است.

بخش سمت راست بوم مدل کسب‌وکار بر مشتریان یا بازار متمرکز است و بخش سمت چپ بوم، به خود کسب‌وکار می‌پردازد و معیارهایی که تحت کنترل خود کسب‌وکار هستند را بررسی می‌کند. بخش میانی بوم یعنی بخش ارزش‌های پیشنهادی، تبادل ارزش بین کسب‌وکار و مشتریان را نشان می‌دهد.

مزایای استفاده از بوم مدل کسب‌وکار چیست؟

  • بوم مدل کسب‌وکار پیش نمایشی سریع از مدل کسب‌وکار را بدون بیان جزئیات غیرضروری نشان می‌دهد.
  • ماهیت بصری بوم مدل کسب‌وکار، درک و ارجاع به آن را ساده‌تر کرده است.
  • هم کسب‌وکارهای کوچک وهم کسب‌وکارهای بزرگ می‌توانند از بوم مدل کسب‌وکار استفاده کنند.
  • بوم مدل کسب‌وکار مشخص می‌کند که جنبه‌های مختلف یک کسب‌وکار چطور با هم ارتباط دارند.

بوم مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی

بوم مدل کسب‌وکار از نه بخش شامل بخش مشتری، ارتباط با مشتری، کانال‌ها، جریان درآمدی، ارزش پیشنهادی، فعالیت‌های کلیدی، منابع کلیدی ، شرکای کلیدی و ساختار هزینه‌ها تشکیل شده است. برای تکمیل بوم مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی لازم است درباره هر یک از بخش‌ها پژوهش‌هایی را انجام دهید، سپس داده‌های جمع‌آوری شده را در بخش‌های مرتبط بوم قرار دهید. برای شروع ساخت بوم مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی، یک بوم خالی را آماده کنید تا بر اساس اطلاعاتی که به دست می‌آورید آن را تکمیل کنید.

بوم مدل کسب و کار کلینیک روانشناسی

اجزای بوم مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی

همانطور که گفتیم، بوم مدل کسب‌وکار از نه بخش تشکیل شده است. فهرست این نه بخش را در زیر می‌بینید.

  • بخش‌های مشتریان (Customer Segments)
  • ارتباط با مشتریان (Customer Relationships)
  • کانال‌ها (Channels)
  • جریان‌های درآمد(Revenue Stream)
  • فعالیت‌های کلیدی( Key Activities)
  • منابع کلیدی(Key Resources)
  • شرکای کلیدی (Key Partners)
  • ساختار هزینه‌ها (Cost Structure)
  • ارزش پیشنهادی( Value Proposition)

 

1-بخش‌های مشتریان

«مشتری» برای مرکز مشاوره و روانشناسی به گروهی از افراد گفته می‌شود که کلینیک شما قصد دارد، آن‌ها را هدف خود قرار بدهد و خدمات مشاوره و روانشناسی را به آن‌ها بفروشد. تقسیم‌بندی این مشتریان بر اساس شباهت‌هایی است که این افراد از لحاظ موقعیت مکانی، جنسیت، سن، رفتار، علاقمندی‌ها، نیازها و مشکلات و ... دارند و به شما این امکان را می‌دهد که با طراحی خدمات مختلف برای هر گروه، نیازهای آن‌ها را بهتر برطرف کنید.

پس از اینکه گروه‌های مختلف مشتریان را تحلیل و دسته‌بندی کردید، می‌توانید تصمیم بگیرید که باید به چه افرادی خدمات ارائه کنید و چه گروه‌هایی را حذف کنید. پس می‌توانید پرسونا مشتریان را بر اساس هر گروه تعریف کنید.

بخش اصلی مشتریان یک کلینیک مشاوره و روانشناسی، افرادی هستند که به دنبال مشاوره حرفه‌ای از نظر روانی هستند. این افراد با مشکلات نظیر اعتیاد، اختلالات جنسی و رفتاری یا مشکلات روانشناختی مانند استرس، اضطراب، افسردگی روبه‌رو هستند.

2-ارتباط با مشتریان

در این بخش از بوم مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی، باید نوع رابطه‌ای که با هر گروه از مشتریان دارید و شکل برقراری ارتباط با آن‌ها را مشخص کنید.

ایجاد ارتباطی بر پایه اعتماد و حفظ ارتباط مثبت با درمانجویان در حوزه روانشناسی بسیار مهم است. کلینیک روانشناسی باید محیطی ایمن و دلپذیر برای درمانجویان باشد و بر تضمین محرمانگی اطلاعات و جلسات و ارائه خدمات روان‌درمانی عالی به درمانجویان تمرکز کند. پیگیری درمان درمانجویان می‌تواند به تقویت روابط بلند مدت با آن‌ها کمک کند.

با استفاده از «نقشه سفر مشتری» یا (Customer Journey Map) می‌توانید مراحل مختلفی که درمانجو برای برقراری ارتباط با کلینیک شما می‌گذراند را بشناسید. همچنین با استفاده از نقشه سفر مشتری متوجه می‌شوید که چطور باید درمانجویان جدیدی را به دست آورد، آن‌ها را حفظ کرد و وفادار نمود.

3-کانال‌ها

این بخش از بوم مدل کسب‌وکار به شرح طرز برقراری ارتباط کلینیک روانشناسی با درمانجویان اختصاص می‌یابد. کانال‌ها در واقع روش‌هایی هستند که امکان برقراری ارتباط با کلینیک را برای درمانجویان فراهم می‌کنند. کانال‌ها در ایجاد آگاهی درباره خدمات روان درمانی کلینیک برای درمانجو و ارائه ارزش‌های پیشنهادی به درمانجویان نقش مهمی دارند.

پلتفرم‌های آنلاین مانند وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی و جذب درمانجو پتانسیل بسیار ویژه‌ای دارند. بازاریابی محتوایی از طریق نوشتن در وبلاگ‌ها، ویدئوهای آموزشی، وبینارها و غیره می‌تواند کانال‌ها معتبری برای ارتباط درمانجو با کلینیک باشند و درمانجویان جدیدی را جذب کند.

حضور قوی در فضای آنلاین و بهره‌گیری از استراتژی بازاریابی دیجیتال در دستیابی به جمعیت گسترده‌ای از مراجعین نقش موثری دارد.

4-جریان‌های درآمد

جریان‌های درآمد به منابعی گفته می‌شود که کلینیک از آن‌ها برای کسب درآمد از طریق ارائه خدمات روان درمانی استفاده می‌کند. در این بخش از بوم مدل کسب و کار کلینیک روانشناسی باید توضیح دهید چطور از طریق ارزش‌های پیشنهادی می‌توانید درآمد کسب کنید.

جریان درآمدی اصلی برای یک کلینیک روانشناسی است، مبالغی است که بابت جلسات مشاوره و روانشناسی دریافت می‌کنند. همچنین از طریق مواردی مانند برگزاری کارگاه‌های آنلاین، فروش فیلم و خدمات جانبی می‌توان جریان درآمدی فرعی برای کلینیک ایجاد کرد.

5-فعالیت‌های کلیدی

منظور از فعالیت‌های کلیدی، فعالیت‌های یا وظائفی هستند که برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار باید انجام شود. دراین بخش، فهرست تمام فعالیت‌هایی که برای به نتیجه رسیدن مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی را باید انجام دهید بنویسید. این فعالیت‌ها باید روی به نتیجه رسیدن ارزش‌های پیشنهادی، تقسیم بندی گروه درمانجویان هدف، ارتباط با مشتریان و ایجاد درآمد تمرکز کنند.

فعالیت‌های اصلی یک کلینیک روانشناسی، شامل ارائه جلسات مشاوره، تدوین طرح‌های درمانی، برگزاری کارگاه‌ها و جلسات گروه درمانی، آشنایی با تحقیقات و روش‌های روانشناسی جدید است.

6-منابع کلیدی

در این بخش از بوم مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی باید فهرستی از منابع اصلی و کلیدی موردنیاز برای انجام فعالیت‌های کلیدی را بنویسید. منابع کلیدی لازم برای کسب‌وکارها انواع مختلفی دارد که شامل مواردی مانند منابع انسانی، منابع مالی، منابع فیزیکی، منابع معنوی می‌شود.

منابع کلیدی موردنیاز یک کلینیک روانشناسی شامل درمانگران و روانشناسان مجرب و دارای مجوز، امکانات مناسب برای برگزاری جلسات روان درمانی، پرسنل کلینیک، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای رزرو نوبت آنلاین، پرونده الکترونیک روانشناسی، برگزاری کارگاه آنلاین، مشاوره تلفنی و آنلاین و غیره می‌شود.

7-شرکای کلیدی

شرکای کلیدی یک کلینیک روانشناسی می‌توانند شامل کلینیک‌های پزشکی، بیمارستان‌ها، مدارس و شرکت‌های اعم از دولتی و خصوصی باشد. همکاری با پزشکان می‌تواند منجر به معرفی مراجعین جدید به کلینیک شود. همچنین مشارکت با موسسات آموزشی و کسب‌وکارها فرصتی برای برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌های ارتقاء سلامت روان به دانش‌آموزان و کارکنان فراهم می‌کند.

8-ساختار هزینه‌ها

در این بخش از بوم مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی باید هزینه‌های اجرای مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی مشخص شود. برای این کار باید هزینه ساخت و تامین ارزش پیشنهادی، ایجاد جریان‌های درآمدی و برقراری ارتباط با مشتریان تمرکز کنید ارزیابی ساختار هزینه‌ها، پس از تعریف منابع، فعالیت‌ها و شرکای کلیدی ساده‌تر خواهد بود.

هزینه‌های اصلی در کسب‌وکار کلینیک روانشناسی، شامل دستمزد و مزایای درمانگران و پرسنل کلینیک، هزینه‌های اجاره مکان، هزینه امکانات، هزینه بازاریابی و تبلیغات، هزینه‌های توسعه حرفه‌ای دائمی مشاوران، هزینه‌های مربوط به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است.

9- ارزش پیشنهادی

بخش ارزش پیشنهادی را می‌توان مهم‌ترین بخش بوم مدل کسب‌وکار قلمداد کرد. این بخش راه‌حل‌های منحصربفرد شما ( در واقع همان جلسات روان درمانی) برای مشکلاتی است که درمانجویان با آن مواجه می‌شوند.

ارزش پیشنهادی باید منحصربفرد باشد و با ارزش پیشنهادی سایر کلینیک‌های رقیب متفاوت باشد. ارزش پیشنهادی شما می‌تواند شامل خدمات روان‌درمانی با هزینه مناسب‌تر باشد. برای تکمیل این بخش از بوم مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی از خود بپرسید، که چه خدماتی، درمانجویان شما را قانع می‌کند که به شما مراجعه کنند.

برای یک مرکز مشاوره و روانشناسی، ارائه خدمات مشاوره روانشناسی حرفه‌ای و با حفظ اصل محرمانگی به منظور کمک به درمانجویان در غلبه بر چالش‌های روانی و بهبود کلی وضعیت زندگی، ارزش پیشنهادی موثر است.

کلام پایانی

راه‌اندازی یک کلینیک روانشناسی و طراحی بوم مدل کسب‌وکار کلینیک روانشناسی، نیازمند درک نیاز مخاطبان هدف، حضور قوی در فضای آنلاین، ایجاد اعتماد از طریق ارائه خدمات حرفه‌ای و محرمانه و ایجاد روابط موثر با مراجعین است. بوم مدل کسب‌وکار روانشناسی یک رویکرد ساختاری را برای تجزیه و تحلیل و برنامه‌ریزی جنبه‌های مختلف کسب‌وکار فراهم می‌نماید و تضمین می‌کند که نگاهی جامع و استراتژیک به کسب‌وکار کلینیک داشته است.

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*