برند و برندسازی در پزشکی

  دکتر لینک | برند و برندسازی در پزشکی

شاید این سوال برایتان پیش‌آمده که برند چیست؟برندسازی چه کار می‌کند؟ این مقاله دقیقا برای شماست.

موضوع برند این روزها مبهم‌تر از همیشه است.مثلا نمی‌دانیم برند اسم محصول است یا لوگو؟ یا برندینگ همان تبلیغات است؟ همیشه این ابهامات برای صاحبان کسب‌وکارها وجود دارد. برای همین در این مقاله می‌خواهیم به این ابهامات پاسخ شفاف و دقیقی بدهیم.

برند چیست؟

خیلی‌ها برند را با شعار، تبلیغ یا لوگو اشتباه می‌گیرند یا طراحی لوگو و هویت بصری برای کسب‌وکار را برندسازی قلمداد می‌کنند. اما در پاسخ به سوال برند چیست؟ یک پاسخ ساده داریم:

برند تجربه و ادراکی است که از سازمان، محصول یا شخص در ذهن ما شکل گرفته است.

برند کلینیک شما در ذهن و قلب بیماران شما زندگی می‌کند، چرا که از جنس ادراک مخاطب شما است. هرکسی ممکن است برند شما را به شکل خاصی درک و تجربه کند. ادراکی که یکی از پرسنل شما نسبت به برند شما دارد با ادراک بیمار شما متفاوت است. سرمایه‌گذاران یا سهامداران کلینیک شما نیز تجربه متفاوتی نسبت به بیماران دارند. مخاطبان رسانه ممکن است نه بیمار شما باشند و نه سهام‌دار ، اما آنها هم براساس تبلیغات برند کلینیک شما یا آنچه که از دیگران درباره شما شنیده‌اند تجربه متفاوتی کسب کنند. اما مهم‌ترین مخاطبان شما، بیمارانتان هستند.

اهمیت برند برای کلینیک‌ها

موضوع برند، موضوع بسیار جذابی است، چرا که وقتی برند جذابی ساخته می‌شود، فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند. وقتی برند قدرتمند باشد، بیماران سخت‌تر رهایش می‌کنند. وقتی برند تجربه جذاب و بیادماندنی را در ذهن مخاطب حک می‌کند، اتفاقات جالبی می‌افتد:

  • افزایش توصیه دهان به دهان(بیمار، بیمار می‌آورد)
  • قابلیت پذیرش و نرخ تبدیل بیشتر بیماران(نیازمند متقاعدسازی کمتر مخاطبان)
  • حساسیت کمتر بیماران نسبت به هزینه‌های درمانی بالا
  • حس مثبت رسانه‌ها نسبت به برند و تولید محتوای رایگان برای کلینیک
  • افزایش رضایت و وفاداری پرسنل کلینیک

واقعیت این است که بیماران تمایل به تحقیق و پذیرش ریسک یافتن کلینیک یا پزشک جدید ندارند، آنها تمایل دارند کلینیک خوبی پیدا کنند و به آن وفادار بمانند. متاسفانه در حوزه پزشکی خیلی از کلینیک‌ها یا پزشکان در کشورمان از این موضوع غفلت می‌کنند. زمانی که کسب درآمد نسبت به خلق تجربه ارزشمند برای بیمار در اولویت باشد، شکست اتفاق می‌افتد.

برندینگ یا برندسازی چیست؟

در بالا بسیار کوتاه به برند و اهمیت آن برای یک کلینیک درمانی اشاره کردیم، تا آشنایی مختصری نسبت به برند داشته باشید. در ادامه ببینیم برندسازی چیست و چه اهمیتی برای کسب‌وکارهای پزشکی و کلینیک‌ها دارد.

گفتیم که مفهوم برند در ذهن و قلب بیمارانمان شکل می‌گیرد. حال باید بگوییم برندسازی تلاشی برای خلق برند است. زمانی که بیمار شما بتواند کلینیک ‌شما را با ویژگی‌های مطلوب نسبت به رقبا تجزیه و تحلیل کند، برندسازی شما موفق بوده است. اما اگر شما برندی نامطلوب از کلینیک خود در ذهن بیمارانتان ایجاد کنید، در واقع شما در برندسازی ناموفق بوده‌اید.

نکته حیاتی اینجاست، اگر برند را مجموعه‌ای از ویژگی‌ها ببینیم که کلینیک شما را از سایرین متمایز می‌کند، تفاوتی ندارد که این ویژگی‌ها مطلوب باشد یا نامطلوب، به هر حال متمایزکننده است.

هدف برندینگ، افزایش جذابیت و ارزش برند در ذهن و قلب جامعه(بیماران) است. هرچه برند در ذهن و قلب مخاطبانش نفوذ بیشتری کند، احتمال کسب درآمد بیشتر است.

اگر برندی در ذهن جامعه مطلوبیت ندارد یا حتی منفور است، دو دلیل دارد. اول اینکه برند(با ویژگی‌های قابل تمایز از دیگران) شامل ویژگی‌های نامطلوب است. دوم اینکه تعامل موفقیت آمیزی با مخاطبان هدف ندارد. در پاسخ به سوال برندسازی چیست؟ باید گفت:

برندسازی تمام تلاش‌هایی است که برای افزایش ارزش برند نزد بیماران و سایرین( سهامداران، پرسنل کلینیک و...) در دستور کار قرار دارد.

مزایای برندینگ یا برندسازی چیست؟

همانطور که از مفهوم برند و برندسازی برآمد، برند، دارایی ناملموس کلینیک یا مطب شما است. این دارایی نه کالا است و نه مکان مطب یا کلینیک شما، بلکه ادراکی است در ذهن بیماران شما.

برند باارزش در ذهن بیماران به کسب‌وکار کلینیک هویت می‌دهد. برندسازی موفق باعث ماندگاری در ذهن بیماران می‌شود.

بیماران جدید برند با ارزش را راحت‌تر می‌پذیرند. همچنین برندسازی موفق تقویت کننده و پشتیان فعالیت‌های بازاریابی کلینیک شماست. در نهایت پرسنل کلینیک شما هم از اینکه برای برند شما کار می‌کنند، حس غرور خواهند داشت.

  • برندسازی باعث تسهیل فرآیند تصمیم‌گیری بیمار جهت مراجعه است.
  • برندسازی علاوه بر توسعه بازاریابی خدمات کلینیک، حس تعلق خاطر به بیماران می‌دهد.
  • برندسازی موفق، باعث تمایز و تشخیث ساده کسب‌وکار شما نسبت به رقبا خواهد شد. بیماران می‌دانند که چرا باید به شما مراجعه کنند و حاضر به تغییر نظرشان نخواهند بود.
  • برندسازی موفق باعث افزایش نرخ توصیه بیماران می‌شود. بیماران شما بدون دریافت هزینه، برای شما بازاریابی می‌کنند و خدمات درمانی شما را به سایرین توصیه می‌کنند.
  • پرسنل کلینیک از کار کردن در چنین برند موفقی احساس غرور کرده و با وفاداری و تعهد بیشتر کار می‌کنند.

مولفه‌های موردنیاز برندسازی پزشکی

برای اینکه یک کلینیک به یک برند موفق تبدیل شود به مولفه‌های زیر نیازمند است:

1-مخاطب هدف‌تان را مشخص کنید.

پایه و اساس برندسازی این است که مخاطب هدف خود را پیدا کنید و روی آن‌ها متمرکز شوید. به خاطر داشته باشید که نمی‌توان همه را راضی کرد. در زمان ساخت برند با توجه به اینکه بیماران شما چه کسانی هستند، ماموریت و پیامتان را طوری تنظیم کنید که نیازهای آن‌ها را برطرف کند.

باید دقیق باشید و جزئیات رفتاری و سبک‌زندگی مخاطبانتان را بررسی کنید.

برای مثال اگر شما متخصص اطفال هستید، مخاطبان شما افرادی هستند که یا به تازگی پدر و مادر شده‌اند یا فرزند کوچک دارند.

2-یک ماموریت انتخاب کنید.

آیا تا به حال به ماموریت خود فکر کرده‌اید؟ توصیه می‌کنم فراتر از اهداف پولی فکر کنید. به طور خلاصه، برای انتخاب ماموریت باید با بیانی واضح از چیزی صحبت کنید که شما به عنوان مدیریت کلینیک بیشتر از هر چیزی به آن اهمیت می‌دهید.

پیش از آنکه بتوانید برندی بسازید که بیماران و مخاطبان هدفتان به آن اعتماد داشته باشند، باید بدانید که شما برای آنها چه ارزش‌هایی فراهم می‌کنید. بیانیه ماموریت، هدف وجود برندتان را شرح می‌دهد. هر چیزی مرتبط با برندتان از قبیل شعار، صدا، پیام، شخصیبت و لوگو شما باید ماموریت شما را منعکس کند.

3-درباره کلینیک‌های همکار تحقیق کنید.

نباید به هیچ وجه از کار کلینیک‌های بزرگ یا پیشگام تقلید و الگوبرداری کنید. اما باید بدانید که چه کاری را به خوبی انجام می‌دهند و در چه کاری شکست خورده‌اند.

هدف این است که خودتان را از سایر همکاران متمایز کنید و بتوانید یک بیمار را راضی کنید که به جای آنها به شما مراجعه کند. شما همواره باید به دنبال این باشید که چه چیزی کمک می‌کند، برتری شما به چشم بیاید. رعایت این مورد از اصول برندسازی را فراموش نکنید.

درباره رقیبان اصلی و کلینیک‌های شاخص تحقیق کنید تا متوجه گردید آنها به چطور نام برندشان را مطرح کردند. برای اینکه نام یک برند موثر باشد باید به آسانی قابل حفظ کردن باشد و بیماران بتوانند آن را شناسایی کنند.

4-بر ویژگی‌ها و مزایای اصلی کلینیک‌تان تاکید کنید.

همواره برندهایی هستند که بودجه بیشتری از شما دارند. اما خدمات درمانی یا زیبایی و مزایای برند کلینیک شما، فقط متعلق به خود شماست. باید به صورت عمیقی جستجو کنید و بفهمید که شما چه مزایای را ارائه می‌دهید که سایر کلینیک‌ها یا همکاران ارائه نمی‌دهند. بر ویژگی‌ها و مزایای که برند شما را منحصربفرد می‌کند، تمرکز کنید.

5-برای کلینیک‌تان یک لوگو و شعار تهیه کنید.

در اصول برندسازی، پیش از هر چیزی جنبه بصری برند مطرح می‌شود. در واقع هیجان‌انگیزترین بخش برندسازی این است که یک لوگو و شعار برای کلینیک‌تان انتخاب کنید.

لوگو بر روی هر چیزی که به کلینیک و خدمات شما مربوط است نمایش داده می‌شود. لوگو شما تبدیل به هویت برند کلینیک می‌شود و افراد، شما را با آن خواهند شناخت.

6-برندتان را در تمام جنبه‌ها ادغام کنید.

برند شما باید در هر چیزی که بیمارانتان می‌بیند، می‌خواند و می‌شنود، نشان داده شود. اگر یک بیمار وارد کلینیک شما شود باید در تمام محیط کلینیک و هم در تعامل شخصی تصویر برندتان نشان داده شود.

نکته پایانی اینکه: فرآیند برندسازی هرگز پایان نمی‌پذیرد.

ساخت برند یکی از بزرگ‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای کلینیک‌تان انجام دهید. با پیروی از اصول برندسازی می‌توانید از یک کلینیک کوچک به یک رقیب موفق تبدیل کنید. همچنین خواهید دید که بیماران اعتماد بیشتری نسبت به شما پیدا خواهند کرد و احتمال بیشتری وجود دارد که به دفعات به شما مراجعه کنند .

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید. و این مقاله در فرآیند برندسازی راهگشای شما باشد.

اگر برای مدیریت کلینیک  نیاز به راهنمایی دارید، می‌تونید با مشاوران ما در مجموعه دکتر لینک تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مقالات مرتبط:

فرمول 5 مرحله‌ای استخدام پرسنل کلینیک

هفت موضوع کلیدی برای تاسیس یک کلینیک درمانی

ارتقاء مهارت‌های پزشکی راهی برای جذب بیمار

چطور بر استرس پرسنل در محیط کلینیک غلبه کنیم؟

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*