فیبروم رحم در بارداری چه مشکلاتی را بوجود می آورد؟

  دکتر لینک | فیبروم رحم در بارداری چه مشکلاتی را بوجود می آورد؟

آیا با وجود فیبروم رحم می توان امید به بارداری داشت؟
زنانی که پیش از بارداری به فیبروم رحم مبتلا شده اند و قصد بارداری را دارند، همواره با این سوال مواجه می شوند که آیا با وجود ابتلا به فیبروم باز هم شانس باردار شدن دارند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: بله البته که چنین شانسی وجود دارد. تنها در موارد خاص امکان ناباروری وجود داشته که البته برای آن هم روش های درمانی جدیدی استفاده می شود. اما به طور کلی با داشتن فیبروم رحمی نباید از بارداری ناامید شوید. بسیاری از افراد حتی با داشتن فیبروم های بزرگ در ناحیه رحم، نوزاد خود را سالم به دنیا آورده اند. این که شما با داشتن فیبروم می توانید باردار شوید یا خیر، بیش از هر چیز دیگری به نوع فیبروم شما و سایز آن بستگی دارد. اکثر فیبروم ها و به خصوص آن هایی که در ناحیه خارجی رحم قرار دارند، نمی توانند مانع بزرگی برای عدم باروری شما باشند. عمده فیبروم هایی که باعث ناباروری شده و یا احتمال سقط جنین را افزایش می دهند، فیبروم هایی هستند که نزدیک به حفره داخلی رحم بوده و به فیبروم های ساب موکوزال مشهور هستند. 

عوارض فیبروم در بارداری برای جنین و مادر
فیبروم در بارداری می تواند عوارض و مشکلاتی برای مادر و جنین داشته باشد که از آن جمله می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
احتمال سقط جنین و از دست رفتن باروری: معمولا توده هایی که در ناحیه حفره رحمی قرار دارند و به فیبروم های ساب موکوزال مشهور هستند، بیش از سایر توده ها سبب سقط جنین می شود. همچنین توده هایی که سایز بزرگی دارند و در دوران بارداری به میزان زیادی رشد کرده اند، می توانند موجب زایمان زودرس شده و اختلالاتی در باروری ایجاد کنند. 
خونریزی پیش از زایمان: در مواقعی که توده و فیبروم در ناحیه پشت جفت قرار داشته یا سایز بزرگ دارد و یا چندین فیبروم وجود دارد، احتمال خونریزی پیش از زایمان وجود دارد. 
زایمان زودرس: وقتی فیبروم به قدری رشد که کرده که رشد جنین را با مشکل مواجه می کند و فضای موجود در رحم کاهش یافته، در این شرایط احتمال زایمان زودرس بسیار زیاد است. 
زایمان به روش سزارین: اگر فیبروم باعث قرارگیری غیر طبیعی جنین یا زایمان زودرس شود در این حالت سزارین می بایست انجام شود. همچنین در مواردی که سایز فیبروم بزرگ است و احتمال زایمان طبیعی وجود ندارد، می بایست سزارین انجام شود.  
قرارگیری غیر عادی جنین در رحم
اختلالاتی در زایمان: گفته می شود که فیبروم می تواند مشکلاتی در انقباضات مرحله زایمان ایجاد کند. اما با این وجود مادران بسیاری نیز بوده اند که توانسته اند، فرزند خود را به مانند دیگر افراد به دنیا آورند. 
ایجاد ناهنجاری های جنینی: احتمال بروز این اتفاق نادر است.
درد شکم و لگن: یکی از نشانه های فیبروم بروز درد در ناحیه شکم و لگن است که می تواند برای زنان باردار آزاردهنده باشد. 

چه عواملی عوارض فیبروم در بارداری را تشدید می کنند؟
عوارض فیبروم در همه زنان مبتلا به فیبروم در بارداری دیده نمی شود و این که دقیقا چه افرادی با این مشکلات و عوارض مواجه می شوند، به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهمترین معیارها برای تخمین شدت علائم و عوارض این بیماری، نوع فیبروم و محل قرارگیری آن در رحم است. عموما فیبروم هایی که در ناحیه حفره شکمی و خارج رحم قرار دارند، خطر خاصی برای فرد نداشته و حتی ممکن است علائمی از خود نشان ندهند. اما فیبروم هایی که در ناحیه حفره داخلی رحم قرار دارند و به فیبروم های ساب موکوزال نیز مشهور می باشند، نسبت به سایر فیبروم ها عوارض بیشتری داشته و با علائم شدیدتری خود را نشان می دهند. گذشته از این ها سرعت رشد فیبروم و سایز آن نیز جز عوامل مهمی است که در شدت عوارض این بیماری تاثیرگذار می باشد. هر چه فیبروم بزرگ تر باشد، می تواند مشکلات بیشتری را برای فرد به وجود آورد. اگر بیمار دارای تعدادی فیبروم باشد، این موضوع نیز خود می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

تغییر سایز فیبروم در بارداری
عموما در پی بارداری، به علت تغییرات هورمونی سایز فیبروم ها نیز افزایش پیدا می کند. البته این موضوع برای همه زنان مشترک نیست و گاهی نیز ممکن است، چنین مسئله ای پیش نیاید. معمولا رشد فیبروم ها در سه ماه اول بارداری بسیار بیشتر از سایر مواقع است. میزان رشد فیبروم در سه ماهه دوم و سوم بارداری کاهش پیدا می کند. حتی در مواردی احتمال کاهش سایز فیبروم در سه ماهه دوم و سوم وجود دارد. فیبروم هایی که در ابتدای بارداری سایز بزرگتری دارند، به میزان بیشتری هم رشد می کنند. رشد بیش از اندازه فیبروم می تواند باعث زایمان زودرس جنین شود و فضای کافی برای رشد را از جنین بگیرد. پس از بارداری نیز در طی سه تا شش ماه فیبروم ها تا حدود 90 درصد کاهش سایز داشته و کوچک می شوند. در مواردی که فیبروم کوچک نشود و یا مشکلاتی را برای بارداری به وجود آورد، احتمال برداشتن آن توسط پزشک می باشد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-what-problems-do-fibroids-cause-during-pregnancy

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*