نقش بلوغ معنوی در ازدواج

  دکتر لینک | نقش بلوغ معنوی در ازدواج

امروز قصد داریم تا درباره یکی دیگر از بلوغ های شش گانه ازدواج با شما صحبت کنیم. بلوغ معنوی از جمله بلوغ های پایه ای برای داشتن یک رابطه طولانی مدت سالم از نوع ازدواج می باشد. به هر حال هر یک از ما دارای مجموعه ای از ارزش های معنوی یا دینی هستیم و قطعا تفاوت هایی نیز با یکدیگر داریم. اما داشتن تناسب در این موارد و درک تفاوت ها می تواند به یک زندگی سالم و موفق کمک بسزایی داشته باشد. 

بلوغ معنوی چیست؟

بلوغ معنوی، یکی دیگر از بلوغ های شش گانه لازم برای ازدواج است. نه به اندازه بلوغ جنسی اما تا حدودی با عناوین مختلف پیش از ازدواج مطرح می شود.

بسیاری از افراد با برخی تغییرات این بلوغ را سنجش سطح دین و معنویات می دانند. تا حدودی می توان گفت این چنین است. اما بلوغ معنوی کمی گسترده از این موضوع است. فردی که به بلوغ معنوی می رسد، احتمالا در سنی قرار دارد که دیگر تکلیفش با خودش درباره جهان هستی و خلقت و این دنیا تا حدودی مشخص شده است. نکته دوم سطح دینی و معنویت در فرد است. شاید بتوان گفت افراد از نظر دینی و مذهبیت در چند سطح قرار داشته و طبقه بندی می شوند.

به همین دلیل بلوغ معنوی در ازدواج اهمیت پیدا می کند و بهتر است، افرادی که در سطوح دینی و معنویت مشابهی قرار دارند، به ازدواج فکر کنند. البته که این موضوع تنها ملاک برای ازدواج نیست و مثال های متعددی وجود دارد که بر خلاف این تصور با عقاید دینی متفاوتی در کنار یکدیگر قرار گرفته و یک ازدواج موفق را رقم زده اند. 

نقش بلوغ معنوی در ازدواج

قطعا همه بلوغ های شش گانه به یک اندازه در ازدواج سهم دارند. هر چه یک فرد به بلوغ های بیشتری رسیده باشد و در هر بلوغ سطح بالاتری داشته باشد، در ازدواج آینده خود به طور نسبی می تواند نسبت به سایر افراد جامعه موفق تر ظاهر شود.

اما بلوغ معنوی نیز یکی از همین موارد است که باید به درستی به آن توجه شود. این که یک نفر در سطح بالاتری از بلوغ معنوی قرار دارد، به این معنی نیست که آن فرد مذهبی تر است. حتی شاید ارتباط مستقیم دادن مذهب و بلوغ معنوی کار چندان درستی نباشد. اما به هر جهت در ازدواج می بایست به این موضوع توجه ویژه ای شود. 

اهمیت تناسب معنویت در زوجین

در بحث تناسب بلوغ معنوی در ازدواج، حرف های بسیاری وجود دارد. برخی افراد عقیده سفت و سخت دارند که معنویت یعنی مذهبیت صرف و تنها تناسب میان خانواده های دو طرف در این مورد اهمیت دارد. برخی دیگر خانواده ها را کنار گذاشته و به تناسب معنویت و مذهب در دو طرف توجه می کنند. در هر صورت حتی معنای دینداری در هر فرد و خانواده متفاوت است.

ممکن است معنای دینداری در یک فرد، اعتقاد به خدا و در فرد دیگر علاوه بر اعتقاد به خدا، انجام احکام دینی در سطح بالا باشد. ما در اینجا قصد نداریم هر یک از این اعتقادات را نفی کنیم. بلکه موضوع مهمتر شباهت هر دو طرف و خانواده ها در این مورد می باشد. هر چقدر تناسب بیشتری در این مورد بین دو طرف و خانواده های شان وجود داشته باشد، به تبع آن دو پس از ازدواج می توانند درک بهتری نسبت به ارزش های یکدیگر داشته باشند و مشکلات کمتری را در مورد اختلافات اعتقادی و معنویت تجربه کنند.

نکته مهم تر این است که به هر حال همیشه تفاوت هایی وجود دارد. یکی از مسائل مهم در امر بلوغ های ازدواج توانایی تطابق و پذیرش این تفاوت ها است. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-the-role-of-spiritual-maturity-in-marriage

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*