بلوغ جنسی برای ازدواج در دختران و پسران

  دکتر لینک | بلوغ جنسی برای ازدواج در دختران و پسران

یکی از اصلی ترین پارامترها و معیارها برای ازدواج که تقریبا قانون سن ازدواج نیز به آن اهمیت داده است، موضوع بلوغ جنسی است.

همانطور که در بخش های قبلی نیز اشاره کردیم، شش بلوغ برای یک ازدواج سالم وجود دارد که بلوغ جنسی تنها یکی از این شش مورد است. اما متاسفانه بسیاری از افراد تصور می کنند، منظور از بلوغ برای ازدواج، همان بلوغ جنسی است. خصوصا این موضوع در شهرهای کوچک و روستاها بیشتر دیده می شود.

بلوغ جنسی در دختران و پسران کاملا متفاوت بوده و حتی سن رسیدن به این بلوغ نیز در آن ها تفاوت دارد. بلوغ جنسی معمولا به تغییرات فیزیکی در بدن اطلاق می شود که در پی آن هر یک از دختر و پسر توانایی برقراری رابطه جنسی با جنس مخالف خود را به دست می آورد. البته بلوغ جنسی در سطح روحی و روانی نیز وجود دارد و در سال های اخیر سن بلوغ جنسی در این مورد کاهش داشته است.

این موضوع می تواند به تنهایی پیامدهای ناگواری در سطح جامعه داشته باشد. گذشته از همه این موارد، یادگیری مهارت های لازم برای برقراری رابطه جنسی نیز خود یکی از لازمه های ازدواج است که باید به این موضوع نیز توجه شود. 

بلوغ جنسی در دختران

دختران در نقاط مختلف، به طور میانگین در سنین بین 9 تا 14 سالگی به بلوغ جنسی می رسند. بلوغ جنسی در دختران نشانه های واضحی دارد که البته بهتر است، پیش از رسیدن فرد به این سن حتما با این نشانه ها آشنا شود. در این سنین و تحت تاثیر نشانه های شروع بلوغ، مغز شروع به ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون می کند. آزاد شدن تخمک در رحم یکی از اهداف اصلی ترشح این هورمون ها می باشد. البته نشانه های دیگری نیز برای رسیدن یک دختر به دوره بلوغ وجود دارد که عبارتند از:
جوش دوره بلوغ در صورت
رشد سینه ها
افزایش قد
رویش موهای زائد در نقاط مختلف بدن از جمله در ناحیه تناسلی و زیر بغل
شروع عادات ماهیانه و دوره پریودی
افزایش چربی زیر پوست
تغییرات رفتاری و خلق و خو نظیر پرخاشگری، افزایش تنش، حساسیت، زودرنجی و ....

شروع دوره بلوغ در دختران زودتر از پسران اتفاق می افتد. اما این بدان معنا نیست که پس از بلوغ جنسی، دختر یا پسر آمادگی کامل برای ازدواج را خواهند داشت. قطعا پارامترهای دیگری نیز هستند که در این زمینه تاثیرگذارند. 

بلوغ جنسی در پسران

سن بلوغ جنسی در پسران بین 15 تا 18 سال می باشد. در این سنین هورمون مردانه تستوسترون در پسران تولید و ترشح می شود. در نهایت این هورمون سبب افزایش نشانه های بلوغ جنسی و ویژگی های مردانه در فرد می شود. 
افزایش طول آلت تناسلی
افزایش قد
بزرگ شدن ماهیچه ها و استخوان ها
تولید اسپرم
رویش موهای زائد در ناحیه تناسلی و ریش و زیر بغل
کلفت شدن صدا
رشد قد و هیکل در این دوره در پسران، بسیار سریع اتفاق افتاده و تغییرات در زمانی کم اما بسیار زیاد اتفاق می افتند. پسران در این سن از نظر روحی و روانی نیز به بلوغ جنسی رسیده و تمایل بیشتری به ارتباط با جنس مخالف دارند. 

مشکلات جنسی که پیش از ازدواج باید به آن ها توجه کرد؟

علی رغم این که دوره بلوغ جنسی در اکثر افراد به درستی و به طور طبیعی اتفاق می افتد. در برخی افراد ممکن است اوضاع به گونه دیگری باشد. این تغییر شرایط رشد می توانند مشکلاتی را پدید آورد که حتی زمینه ازدواج هر یک از این افراد را از بین ببرد. در ادامه با این مشکلات جنسی در دختران و پسران آشنا می شویم.

مشکلات جنسی در دختران:
وجود کیست در رحم
نازایی 
اختلالات در عادات ماهیانه
طبیعی نبودن آلت تناسلی
اختلال در ترشح هورمون های زنانه
از دست دادن میل جنسی نسبت به جنس مخالف

مشکلات جنسی در پسران:
وجود اختلالات نعوذ
نداشتن میل جنسی نسبت به جنس مقابل و سرد بودن در روابط جنسی
رشد نکردن بیضه ها
زود انزالی
عقیم بودن

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-sexual-maturity-for-marriage-in-girls-and-boys

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*