آیا دستیابی به بلوغ اجتماعی در ازدواج ضروری است؟

  دکتر لینک | آیا دستیابی به بلوغ اجتماعی در ازدواج ضروری است؟

بلوغ اجتماعی در ازدواج، موضوعی است که امروز می خواهیم درباره آن صحبت کنیم. همه ما می دانیم که بخش عمده ای از زندگی روزمره ما و رسیدن به موفقیت ها در گرو ارتباط برقرار کردن به صورت سالم با دیگر افراد جامعه است. این موضوع در یک ازدواج سالم نیز کاملا مشهود است. پس بلوغ اجتماعی و توانایی ایجاد ارتباط سالم با دیگر افراد از پیش نیازهای یک ازدواج موفق می باشد. 

بلوغ اجتماعی در ازدواج

یکی از موضوعات بسیار مهم که باید پیش از ازدواج به آن توجه داشته باشید، بلوغ اجتماعی در ازدواج است. بلوغ اجتماعی را باید در درون خود و فرد مقابل خود پیدا کنید. بلوغ اجتماعی برای ازدواج یکی از بلوغ های شش گانه ازدواج بوده که ارتباطی به جنسیت ندارد و همه افراد معمولا در دوران جوانی به این بلوغ دست پیدا می کنند.

البته این سن برای همه یکسان نیست و حتی ممکن است فردی خیلی دیرتر از سایر افراد به این بلوغ دست پیدا کند. بلوغ اجتماعی پس از بلوغ جنسی و تقریبا همزمان با بلوغ عاطفی شروع می شود. بین بلوغ جنسی و بلوغ های دیگر چند سالی اختلاف است. به همین دلیل معمولا توصیه می شود که نوجوانان و جوانان بلافاصله پس از رسیدن به بلوغ جنسی ازدواج نکنند و با کمی صبر، زمینه را برای رسیدن به بلوغ های دیگر نیز فراهم آورند. 

ضرورت رسیدن به بلوغ اجتماعی در ازدواج

حالا شاید این سوال را از خودتان بپرسید، چه ضرورتی دارد که فرد حتما به بلوغ اجتماعی رسیده باشد تا بتواند ازدواج کند؟ آیا فرد بدون دستیابی به بلوغ اجتماعی توانایی تشکیل خانواده را ندارد؟

ببینید همه ما در یک اجتماع زندگی می کنیم و یکی از ارکان های مهم برای رشد و پیشرفت افراد، توانایی ارتباط برقرار کردن و تعامل صحیح با دیگر افراد است. اگر شما به بلوغ جنسی رسیده باشد یا در دیگر بلوغ های شش گانه پیشرفت هایی کرده باشید، اما هنوز نتوانید با دیگر افراد ارتباط برقرار کنید و به نوعی به بلوغ اجتماعی نرسیده باشید، شما چگونه در ادامه زندگی مشترک می توانید یک ارتباط سالم با همسر خود برقرار کنید؟

شما چگونه می توانید تعارضات و مشکلات زندگی را با همسرتان در میان گذاشته و سعی کنید به یک نقطه نظر مشترک دست پیدا کنید. حتی شما چگونه می توانید با همسرتان یک صحبت و گفتگوی عادی داشته باشید؟ 
به همین دلیل است که رسیدن به بلوغ اجتماعی در ازدواج مهم بوده و از ضرورت های ازدواج شناخته می شود. 

تغییراتی که منجر به بلوغ اجتماعی در جوانان می شود

ین که بتوانیم سن دقیقی را برای رسیدن به بلوغ اجتماعی برای یک فرد متصور باشیم، کار درستی نیست. اما اکثر افراد در ابتدای دوران جوانی با تغییراتی که در آن ها ایجاد می شود، کم کم برای رسیدن به این بلوغ آماده می شوند. از جمله این تغییرات می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.
پذیرفتن خود و ظاهر و شخصیت خود 
کنار آمدن با وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه و تلاش برای تطابق پیدا کردن با این شرایط
پذیرفتن ارزش های فردی و رسیدن به یک سری اعتقادات که خودتان آن را تحلیل کرده اید و از صمیم قلب قبول دارید. 
شناختن وظایف و مسئولیت ها و مسئولیت پذیر بودن 
حس استقلال طلبی و انجام وظایف شخصی

نشانه های بلوغ اجتماعی چیست؟

همانطور که گفتیم رسیدن به بلوغ اجتماعی در ازدواج بسیار مهم می باشد. به همین دلیل شاید ضروری باشد تا نشانه های این بلوغ را بشناسیم و در فرد مقابل تشخیص دهیم. چند ویژگی شاخص برای افرادی که به بلوغ اجتماعی می رسند، وجود دارد. در اینجا می خواهیم با مهمترین این ویژگی ها آشنا شویم:

فردی که اهل همکاری و انجام کارها به صورت تیمی است. 
از ارتباط برقرار کردن با افراد جدید هراس ندارد و به راحتی می تواند برای رفع نیازهای خود با دیگر افراد ارتباطات اجتماعی برقرار کند.
مهارت های انتقاد کردن از دیگران را می داند و در برابر انتقاد های سازنده دیگر افراد عصبانی نشده و واکنش مناسبی از خود بروز می دهد. 
نسبت به دیگر افراد تا حدی که خودش را فراموش نکند، احساس تکلیف و وظیفه دارد. 
فردی مستقل و خودکفا است.
راه خود را پیدا کرده و انتخاب مسیر برایش چندان گنگ نیست. 
فردی میانه رو بوده و رفتارهای افراط گونه از خود بروز نمی دهد. 
خود را به خوبی شناخته و از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی دارد. فرد نقص های خود را پذیرفته و خود را با تمام ضعف ها دوست می دارد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-is-it-necessary-to-achieve-social-maturity-in-marriage

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*