با بلوغ های شش گانه ازدواج آشنا شوید

  دکتر لینک | با بلوغ های شش گانه ازدواج آشنا شوید

اگر از یک فرد در مورد ملاک هایش برای ازدواج سوال بپرسید، به احتمال زیاد جواب ها به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول افرادی هستند که ملاک خاصی برای ازدواج ندارند و ملاک هایی که بیان می کنند، جواب های کلیشه ای است. دسته دوم افرادی هستند که ملاک های بسیار زیادی برای ازدواج دارند. اما این ملاک ها دسته بندی خاصی نداشته و اصطلاحا درهم و قاطی هستند و فرد به راحتی نمی تواند روی ملاک هایش اولویت بندی کند. اما دسته آخر افرادی هستند که ملاک های خود را در دسته بندی های خاصی قرار داده و بر این اساس می توانند مهمترین معیارهای خود در هر بعد را انتخاب کنند.

البته این سه دسته بندی که عرض کردیم، قاطعا و صد در صد نیست و بر اساس جواب های عموم مردم بیان می شود. اما به طور کلی هر فرد برای آمادگی یک ازدواج می بایست، بلوغ های شش گانه را دارا باشد. البته قطعا هیچ فردی توانایی این را ندارد که در همه جنبه ها کامل باشد. بنابراین بهتر است، سعی شود تا در هر یک از بلوغ ها زمینه رشد خودمان را فراهم کنیم. در ادامه این مقاله به طور مختصر با هر یک از بلوغ های شش گانه ازدواج آشنا خواهیم شد. در بخش های بعدی اما به طور مفصل درباره هر یک از انواع بلوغ ها صحبت خواهیم کرد. 

بلوغ اول: بلوغ شخصیتی
بلوغ شخصیتی یکی از اصلی ترین بلوغ ها برای ازدواج است. این بلوغ جنبه های مختلفی را در بر می گیرد. به عنوان مثال یکی از ویژگی های مهمی که فرد می بایست، پیش از ازدواج آن را در خود بیابد، بحث فردیت است. آیا شما به تنهایی می توانید تصمیماتی را اتخاذ کنید؟ آیا شما فکر می کنید که خودتان را می شناسید و می دانید علایق و خواسته های شما کدامند؟ سن در این مقوله از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا در ازدواج هایی که در سنین پایین اتفاق می افتد، فرد هنوز دارای شخصیت خود تحول نیافته بوده و فردیتی برای انتخاب ندارد. در واقع این فرد به راحتی نمی تواند تصمیم گیری کند. این قبیل افراد توانایی مسئولیت پذیری را نداشته و ممکن است رفتارهایی غیر قابل پیش بینی داشته باشند. از دیگر مشکلات بلوغ شخصیتی می توانیم به مشکلات تله های شخصیتی همچون مهرطلبی، خود کم بینی، کمال گرایی، پارانویا، دوقطبی، اختلالات روانی مختلف و ... اشاره کنیم. در نظر داشته باشید که پیش از ازدواج این موارد را در فرد مورد نظر بررسی کرده و از سلامت شخصیت خود در این زمینه مطمئن شوید. 

بلوغ دوم: بلوغ جنسی
متاسفانه یکی از عوامل اصلی طلاق در بین زوجین، مشکلات روابط جنسی زوجین می باشد. بلوغ جنسی که یکی دیگر از بلوغ های شش گانه ازدواج محسوب می شود، در این مواقع در نظر گرفته نمی شود. پس پیش از ازدواج حتما باید به این موضوع توجه داشته باشید و معیارهای جنسی را در نظر بگیرید.

فرد مورد نظر شما حتما می بایست به سن بلوغ جنسی رسیده باشد. جدا از این موضوع هر دو فرد باید آمادگی لازم برای برقراری رابطه جنسی را داشته باشند و اطلاعات لازم در این خصوص را فرا گرفته باشند. گفتن نیازهای جنسی و تقاضای رابطه با همسرتان، از اهمیت بالایی برخوردار است. البته توصیه می شود، پیش از ازدواج حتما دوره های مشاوره جنسی را پشت سر بگذارید. 

بلوغ سوم: بلوغ عاطفی
سومین بلوغ از بلوغ های شش گانه ازدواج، موضوع بلوغ عاطفی است. اگر بخواهیم به طور خلاصه در این باره صحبت کنیم باید عرض کنیم که بلوغ عاطفی به معنای تشخیص درست و درک و مدیریت احساسات خود و به طور متقابل تشخیص و درک احساسات طرف مقابل تان است. شما باید یاد بگیرید که احساسات تان را مدیریت کنید. ازدواج تنها به معنای ابراز کردن هر میزان عشق و علاقه نیست. حتی ابراز علاقه زیاد در یک رابطه می تواند حکم سم برای آن رابطه را داشته باشد. 

بلوغ چهارم: بلوغ مالی
اگر با فردی در یک رابطه عاطفی قرار دارید و احساس می کنید، او به اندازه کافی حساب درآمد و هزینه های خود را ندارد. به خوبی نمی تواند بر دارایی های خود مدیریت داشته باشد و از این بابت به هیچ وجه انسان قابل اعتمادی نیست، احتمالا شما با یک فرد که هنوز به بلوغ مالی نرسیده است، در یک رابطه عاطفی قرار دارید.

معمولا افراد از یک سن خاص به بعد تقریبا می توانند یک شغل برای خود داشته باشند و درآمد کسب کنند. کسی که به نسبت سن خود هنوز جایگاه مالی و اقتصادی خاصی ندارد، باید در خصوص بلوغ مالی اش دچار تردید شد. بلوغ مالی به لحاظ کسب درآمد هنوز در بین دختران جا نیفتاده است. اما باید در نظر داشت که یک دختر نیز می بایست توانایی مدیریت هزینه ها را داشته باشد. 

بلوغ پنجم: بلوغ معنوی
بلوغ معنوی از جمله بلوغ های شش گانه ازدواج است که تا حد زیادی به طور مستقیم با مباحث اعتقادی و دینی افراد سر و کار دارد. در این مورد اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. تعریف دینداری از دیدگاه افراد مختلف متفاوت است. اما به طور کلی می توان دینداری را در چند سطح دسته بندی کرد. شما با صحبت کردن با طرف مقابل تان و رفت و آمدهای خانوادگی می توانید تا حدودی با سطح دینداری طرف مقابل آشنا شوید. 

بلوغ ششم: بلوغ اجتماعی
بلوغ اجتماعی نیز از دیگر بلوغ های شش گانه ازدواج است که با توجه به فرهنگ ازدواج در ایران، بیشتر متوجه آقایان می شود. البته باید در نظر داشت که هر فردی می بایست، به رشد خود در این بلوغ توجه کند. اما جایگاه اجتماعی در فرهنگ ایرانی، بیشتر متوجه مردان می شود.

این که فرد با سن و سالی که دارد، دقیقا چه جایگاه اجتماعی داشته و تا به حال چه کارهایی انجام داده است. یک فرد که از بلوغ اجتماعی برخوردار است، می بایست برای آینده خود در چند سال پیش رو، برنامه های احتمالی داشته و هدف هایی را کنار گذاشته باشد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-learn-about-the-six-maturities-of-marriage

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*