روش های درمان غلظت خون

  دکتر لینک | روش های درمان غلظت خون

اگر شما هم با بیماری افزایش غلظت خون درگیر هستید، حتما به دنبال راهکارهای درمانی آن نیز گشته اید. روش های متنوعی برای درمان غلظت خون وجود دارند. البته باید به این نکته توجه داشت که به طور کلی روش درمانی برای درمان قطعی این بیماری وجود ندارد. به همین خاطر رعایت برخی اصول می تواند به کنترل بیماری کمک کند. 

درمان دارویی غلظت خون چگونه انجام می شود؟

قطعا پیشگیری بهتر از هر نوع درمانی است. این موضوع برای بیماری غلظت خون نیز صادق است. پیشنهاد اول ما تغییر سبک زندگی و پیشگیری از افزایش غلظت خون می باشد. اما در صورتی که به هر دلیلی شما به این بیماری مبتلا شده اید، شما به طور کلی دو راه پیش رو دارید: 
درمان غلظت خون با روش های دارویی
درمان غلظت خون با روش های سنتی

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با مورد اول آشنا کنیم. اگر شما به پزشک مراجعه کرده و با انجام آزمایش هایی بیماری تان تشخیص داده شده است، احتمالا پزشک معالج تان درمان دارویی را به شما پیشنهاد می کند. مهم ترین داروهایی که برای درمان غلظت خون مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از :
داروی Hydroxyurea
داروی آسپرین
داروی اینترفرون- آلفا

البته شیوه های درمانی دیگری نظیر پرتو درمانی نیز برای کاهش غلظت خون مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به تفصیل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

درمان غلظت خون با داروی Hydroxyurea

همانطور که گفتیم یکی از شیوه های درمان بیماری غلظت خون درمان با داروی Hydroxyurea می باشد. Hydroxyurea یک داروی سرطانی است که معمولا برای کاهش رشد سلول ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ستفاده از این دارو با تجویز پزشک، سبب کاهش تعداد گلبول های قرمز و پلاکت ها می شود. این دارو معمولا به صورت کپسول مورد استفاده قرار می گیرد. از عوارض جانبی داروی Hydroxyurea می توانیم به حالت تهوع و استفراغ، جوش، یبوست و ... اشاره کنیم. 

درمان غلظت خون با آسپرین

آسپرین یکی دیگر از داروهایی است که سبب رقیق شدن خون شده و غلظت خون را کاهش می دهد. این دارو از لخته شدن خون و عوارض بعد از آن جلوگیری می کند.
میزان مصرف آسپرین کاملا باید با تجویز پزشک انجام شود. البته مصرف آسپرین می تواند عوارضی نظیر خونریزی معده را نیز به دنبال داشته باشد. در افرادی که ممکن است با چنین مشکلی مواجه شوند، معمولا پزشک از داروهای جایگزین نظیر آناگرلاید، ایماتینیب و ... استفاده می کند. 
در هر صورت بهتر است در خصوص استفاده از هر کدام از داروها با پزشک خود مشورت نمایید. 

اینترفرون- آلفا داروی کاهش غلظت خون

این دارو روی سیستم ایمنی بدن تاثیر داشته و به طور مستقیم روی سرعت تجزیه سلول های خونی گلبول قرمز نیز موثر است. به این ترتیب سبب کاهش تولید این سلول ها در بدن می شود. البته استفاده از این دارو می تواند عوارضی نیز برای بدن شما داشته باشد که عبارتند از: تب و لرز، احساس خستگی، تهوع و حالت استفراغ 
برای استفاده از این نوع دارو نیز حتما می بایست با پزشک معالج خود مشورت کرده و دقیقا طبق دستورات پزشک عمل نمایید. 

پرتو درمانی

البته پرتو درمانی به صورت مستقیم نمی تواند به عنوان یک درمان غلظت خون به شمار آید. پرتودرمانی باعث کاهش تولید گلبول های قرمز در مغز استخوان می شود. در نهایت کاهش تولید گلبول های قرمز نیز سبب رقیق شدن و جریان یافتن خون در عروق می شود. در نتیجه می توانیم شاهد کاهش غلظت خون در بیمار باشیم. 
اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که پرتو درمانی یک روش درمانی برای مقابله با سرطان و دیگر انواع بیماری بوده و نمی تواند به عنوان روش مناسبی برای کاهش غلظت خون مورد استفاده قرار بگیرد. البته پزشکان نیز بر این باور بوده و معمولا چنین روشی را پیشنهاد نمی کنند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-methods-of-treating-blood-pressure

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*