نکاتی که درباره غلظت خون نمی دانستید

  دکتر لینک | نکاتی که درباره غلظت خون نمی دانستید

غلظت خون بالا، یکی از بیماری های شایع در تمام کشورهای جهان است و متاسفانه افراد زیادی را به خود درگیر کرده است. بسیاری از افراد اطلاعات اشتباهی در خصوص این بیماری دارند. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را هر چه بیشتر با بیماری غلظت خون آشنا کنیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. 

درباره غلظت خون چه می دانید؟

اولین سوال این است: غلظت خون بالا به چه معناست؟

بیایید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم. در واقع غلظت خون به معنای افزایش تعداد گلبول های قرمز خون می باشد. افزایش تعداد گلبول قرمز و به تبع افزایش میزان هموگلوبین خون که در آقایان بیشتر از 18 در دسی لیتر و در خانم ها بیشتر از 16 در دسی لیتر می شود، نتیجه اش پدید آمدن عارضه ای به نام غلظت خون می باشد.

هموگلوبین یک پروتئین موجود در خون است که وظیفه حمل اکسیژن را بر عهده دارد. معمولا به طور طبیعی میزان هموگلوبین در مردان کمی بیشتر از زنان است. اما وقتی که این میزان هموگلوبین در خون بیش از اندازه افزایش پیدا می کند، ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. افرادی که به بیماری غلظت خون بالا دچار می شوند، معمولا رنگ خون شان تیره تر است. البته این بدان معنا نیست که هر فردی که رنگ خونش تیره است، حتما مبتلا به این بیماری می باشد. 

علائم غلظت خون بالا

بیماری غلظت خون علائم و نشانه هایی نیز دارد که به این وسیله شما و پزشک معالج تان می توانید بیماری را تشخیص دهید. از جمله مهمترین نشانه های غلظت خون بالا می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
تیره یا بنفش شدن لب ها
سرخ شدن صورت
ضعف و بی حالی
سرگیجه
نفس نفس زدن
خارش بدن
احساس خواب آلودگی 
تاری دید
برجستگی عروق چشم

ذکر این نکته لازم است که بگوییم اگر شما با چنین علائمی مواجه هستید، نمی توانید بدون مراجعه به پزشک تشخیص صد در صد بدهید که شما مبتلا به بیماری غلظت خون هستید.  چرا که برخی علائم با علائم و نشانه های سایر بیماری ها نیز اشتراکاتی دارد. به همین دلیل توصیه می شود، برای تشخیص دقیق تر این بیماری ابتدا به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز و با تجویز پزشک اقدام به انجام آزمایش خون بکنید. 

دلایل بروز غلظت خون در افراد چیست؟

پزشکان و متخصصان معمولا علل ابتلا به غلظت خون بالا را در دو دسته علل اولیه و علل ثانویه دسته بندی می کنند. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، معمولا در دسته دوم قرار داشته و با علل ثانویه به پزشک مراجعه می کنند. 

علل اولیه ابتلا به غلظت خون:
اغلب افرادی که علت بیماری شان در دسته علل اولیه قرار می گیرد، به طور مادرزادی و ژنتیکی به این بیماری دچار هستند. البته این افراد نسبت به دیگر مبتلایان قشر بسیار کمی را تشکیل می دهند. در افرادی که علل اولیه دارند، مغز استخوان بدون وجود هیچ محرکی، شروع به تولید بی رویه گلبول قرمز می کند. به این شیوه پلیستمی نیز می گویند. 

علل ثانویه ابتلا به غلظت خون:
اما همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، اکثر بیماران مبتلا به غلظت خون، علل ثانویه برای بیماری شان دارند. در بدن این افراد بنا به هر دلیلی اکسیژن کافی به بافت های بدن نمی رسد. به همین دلیل کلیه مجبور به تولید یک هورمون به نام اریتروپویتین می شود. این هورمون سبب تحریک مغز استخوان برای ساختن گلبول قرمز بیشتر می شود تا بتواند اکسیژن بیشتری را به بافت های بدن برساند. افرادی که با بیماری های ریوی درگیر هستند، معمولا استعداد ابتلا به این بیماری را نیز دارند. 

البته علل محیطی نیز در این مورد دخیل هستند. برای مثال افرادی که سیگار می کشند و یا افرادی که در ارتفاعات زندگی می کنند، اکسیژن کمتری به بدن شان می رسد و ممکن است به این بیماری دچار شوند. 

غلظت خون چه عوارضی می تواند به دنبال داشته باشد؟

افزایش غلظت خون، به مانند سایر بیماری ها عوارض جانبی دیگری را نیز در بدن ایجاد می کند. از آن جمله می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
کند شدن جریان خون و افزایش احتمال گرفتگی عروق و در نهایت سکته قلبی و مغزی
بزرگ شدن اندازه طحال و کبد
افزایش فشار خون
خونریزی بینی 
انسداد جریان خون یا آمبولی
زخم معده
درد استخوان ها

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-things-you-didn't-know-about-blood-concentration

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*