بلوغ جنسی در ابعاد روحی روانی

  دکتر لینک | بلوغ جنسی در ابعاد روحی روانی

وقتی صحبت از بلوغ جنسی به میان می آید، همه ما تصور آن را داریم که فرد از لحاظ فیزیکی و جسمی به این بلوغ رسیده باشد. اما باید توجه داشت که رسیدن به این بلوغ، نمی تواند به تنهایی لازمه یک رابطه جنسی مطلوب بین زوجین باشد. علاوه بر بلوغ فیزیکی، فرد می بایست از لحاظ روحی و روانی نیز برای یک رابطه جنسی آمادگی داشته باشد. مضاف بر این که یادگیری مهارت های لازم در روابط زناشویی نیز یکی دیگر از پارامترهای لازم برای بهبود روابط جنسی بین زوجین می باشد.

معمولا اغلب افراد در هنگامی که از لحاظ فیزیکی به بلوغ جنسی می رسند، هنوز آمادگی لازم برای ازدواج را ندارند. علت این امر این است که بین بلوغ و رشد جنسی و بلوغ شخصیتی و عقلی چندین سال فاصله وجود دارد. به همین دلیل توصیه می شود که کودکان پیش از رسیدن به بلوغ شخصیتی و در دوران کودکی ازدواج نکنند.

مشاوره روانشناسی چه تاثیری در بلوغ روابط جنسی دارد؟

یکی از مباحثی که پیش از ازدواج توصیه می شود بدان عمل شود، مراجعه به روانشناس و مشاور برای گذراند دوره های مشاوره پیش از ازدواج است. برخی دوره های مشاوره پیش از ازدواج به طور خاص به موضوع روابط جنسی اختصاص داده شده است. لذا گذراندن این دوره برای تمامی افرادی که قصد ازدواج دارند، توصیه شده و یک روش خوب برای یادگیری مهارت های یک رابطه جنسی زناشویی می باشد.

همانطور که گفتیم بلوغ جنسی تنها در بحث فیزیکی و جسمی خلاصه نمی شود. شما به عنوان شریک یک رابطه زناشویی باید توانایی این را داشته باشید که خواسته های جنسی خود را از همسرتان درخواست کرده و احساسات خود را سرکوب نکنید. مباحثی از این دست از جمله مواردی هستند که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج عنوان شده و شما می توانید با یادگیری این مباحث خود را بیشتر برای شروع ازدواج آماده کنید. 

بلوغ جنسی زودرس

متاسفانه بنا به دلایل مختلف سن بلوغ جنسی هر ساله در حال کاهش است. حال این که افراد آمادگی لازم برای شروع یک ازدواج را ندارند. همین موضوع می تواند خود سبب بروز برخی ناهنجاری ها در سطح جامعه شود. دو نوع بلوغ زودرس در بین کودکان و نوجوانان دیده می شود. این دو نوع بلوغ عبارتند از: بلوغ زودرس مرکزی و بلوغ زودرس محیطی. 

بلوغ زودرس مرکزی شایع تر بوده و به دلیل ترشح هورمون گونادوتروپین در هیپوفیز، تخمدان و بیضه ها تحریک شده و هورمون های تستوسترون یا استروژن ترشح می کنند. این مشکل سبب می شود که دختران پیش از 7 سالگی و پسران پیش از 9 سالگی به بلوغ جنسی برسند. 

در بلوغ زودرس محیطی که عده کمی از افراد به آن دچار می شوند، به دلیل وجود برخی اختلالات در بیضه ها یا تخمدان، هورمون های مردانه و زنانه در پسران و تولید ترشح شده و فرد خیلی زودتر از سن معمول به بلوغ می رسد. 

آیا پس از بلوغ جنسی دختر و پسر می توانند ازدواج کنند؟

در گذشته و د ر آیین و سنت های قدیمی خانواده ها اصرار داشتند تا بلافاصله پس از رسیدن دختران و پسران شان به سن بلوغ، آن ها را به عقد یکدیگر درآورند. اما امروزه چنین موضوعی چندان رواج نداشته و توصیه نمی شود. همانطور که گفتیم فرد برای یک ازدواج استاندارد، می بایست به بلوغ های شش گانه ازدواج دست یافته باشد. بلوغ شخصیتی و عقلی نیز یکی از همین بلوغ های ازدواج است که فاصله زیادی با سن بلوغ جنسی دارد. به همین دلیل توصیه می شود که بلافاصله پس از رسیدن دختران و پسران به سن بلوغ جنسی، بر ازدواج آن ها اصرار ورزیده نشود.

البته در گذشته تفاوت هایی نیز وجود داشت. در گذشته دختران و پسران خیلی سریع تر به بلوغ های شش گانه دست می یافتند. اما در جامعه امروزی چنین چیزی دیده نمی شود. بسیاری از افراد تا حدود سن 25 تا 30 سالگی به بلوغ مالی می رسند و یا در حدود سن 25 سالگی به بلوغ شخصیتی دست پیدا می کنند. کما این که سن بلوغ جنسی شان اگر دختر باشند حدود 12 سالگی و اگر پسر باشند حدود 16 سالگی است. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-sexual-maturity-in-psychological-dimensions

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*