درباره سرطان سینه در زنان بیشتر بدانیم

  دکتر لینک | درباره سرطان سینه در زنان بیشتر بدانیم

یکی از بیماری های شایع در بین زنان، سرطان سینه یا پستان است که متاسفانه نیمی از جمعیت جهان در خطر ابتلا به این بیماری هستند. جالب است بدانید که میزان شیوع این بیماری در سراسر جهان بسیار زیاد بوده و در حال حاضر جز چند سرطان شایع در دنیا می باشد. به همین دلیل شناخت این بیماری و علائم آن می تواند به تشخیص به موقع و درمان سریع و آسان آن کمک بسیاری بکند. از این رو بد نیست شما هم با این بیماری بیشتر آشنا شوید. 

سرطان سینه چیست؟
سینه بافت نرمی در بدن است که از غدد و کانال هایی تشکیل شده که مسئولیت انتقال شیر را بر عهده دارند. در حالت عادی تکثیر و رشد این غدد به صورت نرمال است. اما وقتی که فرد دچار سرطان سینه می شود، غدد شیردهی و سلول های مربوطه به سرعت رشد کرده و تکثیر پیدا می کنند. این بیماری البته تنها مخصوص زنان نبوده و در برخی موارد می تواند عده ای از مردان را نیز درگیر کند. البته میزان شیوع سرطان سینه در مردان بسیار ناچیز می باشد. چیزی که در این بین از اهمیت بسیاری برخوردار است، تشخیص به موقع و مراجعه به پزشک متخصص برای روند درمان می باشد. 

علائم سرطان سینه را جدی بگیرید
اولین روش تشخیص بیماری سرطان سینه در زنان، تشخیص خود فرد بر اساس علائم ظاهری است. پس با مشاهده علائم زیر حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید و به راحتی از کنار این موضوع نگذرید. 
تغییر شکل غیر عادی در نوک پستان ها
وجود توده در بافت سینه ها
وجود درد در نواحی سینه و زیر بغل
فرو رفتگی یا برآمدگی غیر عادی در بافت سینه
خارش پوست، تورم، قرمزی
بزرگ شدن یکی از سینه ها
کاهش وزن بی مورد
برگشت نوک سینه به سمت داخل
تغییر اندازه غدد لنفاوی زیر بغل
ترشحات غیر عادی از نوک سینه
تغییر شکل پوست به پوست پرتقال
برجستگی رگ های درون بافت سینه

عوامل خطر سرطان پستان
برخی عوامل خطر یا افرادی که بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند، شامل موارد زیر می شود: 
زن بودن: زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند. این میزان در مردان حدود 1 درصد است. 
سن: بروز سرطان پستان در زنان بالای 50 سال بیش از زنان جوان و میانسال است. البته توصیه می شود، زنان پس از سن 40 سالگی آزمایش های مربوط به تشخیص این بیماری را به طور مرتب انجام دهند. 
تغذیه و محیط زندگی: استفاده از مواد غذایی آماده و صنعتی به دلیل دارا بودن مواد نگهدارنده و سرطان زا می تواند میزان شیوع سرطان پستان را افزایش دهد. 
عوامل ژنتیکی: زنانی که در خانواده خود فردی به بیماری سرطان پستان مبتلا گشته است، بیش از سایرین در معرض این بیماری قرار دارد. 
سابقه ابتلا قبلی: اگر پیش از این هم به سرطان پستان مبتلا شده اید، احتمال این که باز هم دچار این بیماری شوید، بسیار زیاد است. 

روش های تشخیص بیماری سرطان سینه
تشخیص سرطان سینه معمولا شامل 3 مرحله کلی است. 
تشخیص علائم ظاهری توسط بیمار و پزشک: اولین مرحله برای تشخیص سرطان پستان، توجه به علائم ظاهری این بیماری است که در بخش های قبلی شما را با این علائم آشنا کردیم. 
تشخیص با روش تصویر برداری: پس از مشاهده اولین نشانه های ظاهری سرطان پستان، شما می توانید به پزشک مراجعه کرده و با نظر پزشک، اقدام به تصویربرداری از ناحیه شود. تصویر برداری برای تشخیص این بیماری با روش های ماموگرافی، سونوگرافی و ام آر انجام می شود.
تشخیص با روش نمونه برداری: در صورتی که با توجه به روش های تشخیص قبلی پزشک از وجود بیماری اطمینان حاصل نماید یا احتمال بروز این بیماری را ببیند، می تواند دستور نمونه برداری از بافت سینه را بدهد. در این حالت مقداری از بافت مشکوک به تومور سینه برداشته شده و برای آزمایش مورد بررسی قرار می گیرد. 

روش های درمان سرطان سینه
روش های درمان سرطان سینه متعدد بوده و با صلاح دید پزشک انجام می شوند. از جمله مهمترین روش های درمان سرطان پستان می توان به روش درمان جراحی، جراحی و برداشتن سینه ها، جراحی غدد لنفاوی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، پرتو درمانی، هورمونوتراپی و ... اشاره کرد. این که بیمار می بایست از کدام روش استفاده کند، به نوع تومور و تشخیص پزشک و میزان رشد بیماری ارتباط پیدا می کند. پس بهتر است به نظر پزشک خود اطمینان کرده و مراحل درمان سرطان پستان را انجام دهید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-breast-cancer-in-women

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*