درمان عوارض یائسگی

  دکتر لینک | درمان عوارض یائسگی

همه زنان برای خلاص شدن از دست عوارض یائسگی به روش های درمانی نیاز ندارند، اما به هرحال این راه کار های برای کسانی که عوارض یائسگی برای آنها قابل تحمل نیست، مفید است.
با این که روش ها و درمان های مختلفی برای این بیماری ارائه شده اما راه کار اصلی برای درمان عوارض یائسگی، هورمون درمانی می باشد.

هورمون درمانی

در هورمون درمانی هورمون های استروژن را به بدن شخص وارد می کنند تا آنها بتوانند نیاز بدن را هنگامی که بدن هورمون های خودش را پس می زند جبران کنند. بسیاری از عوارض یائسگی با این روش برطرف می شود.
دو نوع هورمون درمانی وجود دارد:
هورمون درمانی ترکیبی (استروژن و پروستروژن)
این روش برای زنانی که هیستورکتومی (عمل برداشتن رحم) انجام نداده اند مناسب است.
هورمون درمانی فقط با استروژن
این روش برای زنانی که هیستورکتومی انجام داده اند مناسب است.
هورمون درمانی می تواند به روش های مختلفی، از جمله: قرص، چسب های پوستی، ژل برای ماساژ دادن روی پوست یا جایگذاری مستقیم هورمون صورت می گیرد.
هورمون درمانی در درمان عوارض یائسگی مخصوصا گرگرفتگی و تعریق شبانه، بسیار موثر است. اما خود این روش نیز عوارضی دارد. مانند: حساسیت سینه ها، سردرد و خونریزی واژن و حتی می تواند در بعضی زنان دلیل لخته شدن خون و سرطان پستان نیز باشد.
هورمون درمانی برای زنانی که سرطان پستان دارند یا به احتمال زیاد به آن مبتلا می شوند توصیه نمی شود. انجام این روش باید حتما با نظر پزشک صورت گیرد.

گرگرفتگی و تعریق شبانه
روش های زیر می توانند برای درمان گرگرفتگی و تعریق شبانه بسیار مفید واقع شوند:
پوشیدن لباس های سبک
خنک نگه داشتن اتاق خواب در شب
دوش آب سرد یا نوشیدن نوشیدنی های خنک 
کاهش دادن استرس
پرهیز از محرک های آن مانند غذاهای تند، کافئین، مصرف سیگار و الکل
انجام ورزش روزانه و کاهش وزن درصورت داشتن اضافه وزن
اگر این عوارض به دفعات رخ دهند ممکن است پزشک برای شخص هورمون درمانی را تجویز کند. اگر به هردلیلی استفاده از این روش برای بیمار مقدور نباشد پزشک ممکن است برای بیمار دارو های مختلفی از جمله کلونیدین (دارویی برای فشار خون بالا) یا دارو های ضد افسردگی تجویز کند. این دارو ها می توانند عوارض ناخوشایندی ایجاد کنند. پس قبل از مصرف آن ها بهتر است درمورد فواید و ضرر های آن با پزشک صحبت شود.


تغییر در خلق و خوی
 اخلاق و خلق و خوی بعضی زنان ممکن است در هنگام یائسگی دستخوش تغییراتی شود. برای درمان آن روش های خود درمانی زیادی توصیه می شود. از جمله: استراحت و خواب کافی، ورزش روزانه و انجام فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا و تای چی. روش های دیگری نیز برای درمان آن، مانند مصرف دارو و رفتاردرمانی شناختی (CBT) می توانند موثر باشند. رفتاردرمانی شناختی نوعی از روان درمانی است که از طریق صحبت کردن با بیمار صورت می گیرد و باعث کاهش تنش اضطراب در بیمار می شود.

کاهش میل جنسی
کاهش میل جنسی در هنگام یائسگی در زنان بسیار طبیعی است. برای درمان آن هورمون درمانی بسیار توصیه شده است ولی اگر به هر دلیل هورمون درمانی مفید واقع نشد می توان از مکمل های تستوسترون هم استفاده کرد. 
با اینکه تستوسترون یک هورمون درمانی جنسی مردانه است ولی می تواند در درمان کاهش میل جنسی در زنان بسیار موثر باشد. استفاده از این روش عوارضی نیز دارد. عوارض احتمالی آن عبارتند از: جوش و آکنه و رویش موی ناخواسته

خشکی واژن
معمولا پزشکان برای زنانی که در واژن خود در اثر یائسگی احساس خشکی، درد یا خارش دارند تزریق مستقیم استروژن به واژن را تجویز می کنند که بیمار می تواند آن را به صورت شیاف، کرم یا حلقه واژنی استفاده کند. هرکدام از این روش ها می توانند بدون هیچ خطری در کنار هورمون درمانی مورد استفاده گیرند. به طور معمول بیمار باید به طور مکرر از تزریق استروژن استفاده کند چرا که در صورت توقف، ممکن است عوارض بیماری دوباره برگردند. بیمار همچنین می تواند از روان کننده و مرطوب کننده های واژینال به جای یا به همراه تزریق استروژن استفاده کند.

پوکی استخوان
در اثر کمبود استروژن در بدن، بسیاری زنانی که یائسه اند دچار پوکی استخوان می شوند. 
با استفاده از روش های زیر می توان احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داد. 
استفاده از هورمون درمانیهورمون درمانی در جلوگیری از پوکی استخوان نقش زیادی دارد، با این حال اثرات آن پس از توقف استفاده از آن از بین می رود و ماندگار نیست.
ورزش منظم – ورزش های مقاومتی و همراه وزنه.
رژیم غذایی سالم – رژیمی که حاوی مقدار زیادی میوه جات، سبزیجات و کلسیم باشد، مانند شیر کم چرب و ماست.
آفتاب گرفتن – رسیدن نور خورشید به پوست باعث تحریک شدن پوست و ساخت ویتامین D می شود که در قوی نگه داشتن استخوان ها نقس بسیاری دارد.
توقف مصرف سیگار و الکل
مصرف مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین D – استفاده از این دو باید زیر نظر پزشک انجام شود.
درمان های مکمل و جایگزین
درمان های مکمل و جایگزین، مانند استفاده از گیاهان دارویی و یا هورمون های گیاهی توصیه نمی شود چرا که هنوز سلامت و تاثیر گذاری آن ها روی بیماران مشخص نشده است و حتی ممکن است بعضی از آن ها عوارضی نیز داشته باشند. درصورت تمایل به استفاده از روش های مکمل و جایگزین حتما باید با پزشک مشورت شود.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*