تغذیه و دیابت نوع دو

  دکتر لینک | تغذیه و دیابت نوع دو

از لحظه ای که متوجه می شوید که دیابت نوع دو دارید، با لیستی از کارها رو به رو خواهید شد که باید انجام آن ها رفته رفته برای شما عادی شود. کارهایی مثل قرار های ملاقات پزشکی، مصرف دارو، توقف مصرف سیگار، فعالیت فیزیکی بیشتر و داشتن رژیم غذایی مناسب، که انجام همه آنها باهم می تواند کمی سخت و طاقت فرسا بنظر بیاید. 
احتمالا "چه می توانم بخورم؟" از اولین سوال هایی باشد که می پرسید. با وجود اطلاعات زیادی که از پزشک، اطرافیان و منابع دیگر درمورد آن دریافت می کنید و خرافاتی که درمورد رژیم غذایی افراد دیابتی می شنوید، ممکن است هنوز نتوانید یک تصمیم قطعی در مورد برنامه غذاییتان بگیرید.
نمی توان به طور دقیق گفت که هر بیمار چه غذاهایی باید مصرف کند اما می توان گزینه هایی برای صبحانه، ناهار و شام ارائه کرد. از قبل برنامه ریختن برای رژیم غذایی می تواند قدری از استرس شما بکاهد و باعث شود احساس کنید بر اوضاع مسلط هستید.

برنامه غذایی افرادی مبتلا به دیابت نوع دو چیست؟

چیزی به نام برنامه ی جامع و خاص برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو وجود ندارد! هیچ دو فرد دیابتی مثل هم نیستند پس رژیم غذایی، کفشی با یک سایز برای همه نیست و هر کس برنامه خاص خودش را دارد.
در گذشته، به افراد دیابتی نوع دو برنامه های غذایی داده می شد که شامل لیستی از غذاهایی بود که آنها نباید مصرف می کردند یا قند آن را حذف می کردند. اما امروزه توصیه ما این است که تا حد امکان غذا های سالم را انتخاب کنید و از غذاهای متفرقه به ندرت و میزان کمتر استفاده کنید. چون ما می دانیم که انتخاب غذا های سالم تر در مدیریت قند خون و کاهش خطر عوارض دیابت مانند بیماری های قلبی، سکته و انواعی خاص از سرطان ها، نقش زیادی دارد.
انتخاب ها و هدف های شما باید واقع بینانه و دست یافتنی باشند. این انتخاب ها، بسته به برنامه غذایی حال حاضر بیمار و برنامه غذایی هدف، برای همه متفاوت است. 
هنگامی که شما حمایت شوید احتمال بیشتری برای موفقیت در اهدافتان دارید. فرقی نمی کند که این حمایت از طرف تیم پزشکیتان، خانواده، دوستان یا افراد دیگر مبتلا به دیابت باشد. میلیون ها نفر در سراسر جهان در انتخاب برنامه غذاییشان مشکل دارند و شما در این موضوع تنها نیستید. 

برنامه های غذایی برای کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، پیدا کردن راهی برای کاهش وزن، برای شما سود زیادی به دنبال دارد، چرا که می تواند به شما به طور همزمان در مدیریت قند، فشار و کلسترول خونتان کمک کند. همچنین شواهد قوی وجود دارد که کاهش وزن می تواند دیابت نوع دو را بهبود ببخشد.
روش های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد، مانند رژیم غذایی با کربوهیدرات (قند) کم، رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم های غذایی بسیار کم کالری.
هیچ کدام از این رژیم های غذایی، قابل ارائه در این مقاله نیستند چون ارائه برنامه دقیق در صورت مصرف غذا های مختلف بسیار چالش بر انگیز و مشکل است. به همین خاطر، بیشتر افرادی که از این برنامه های غذایی استفاده می کنند از محصولات غذایی که از نظر مواد مغذی کاملند به جای غذا استفاده می کنند. 
اگر قصد دارید از رژیم غذایی کم کالری استفاده کنید بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصا اگر از دارو هایی مثل انسولین استفاده می کنید.

توصیه هایی برای صبحانه، ناهار و شام افراد مبتلا به دیابت نوع دو

دیابت شما را از لذت بردن از غذایتان باز نمی دارد، اما با دانستن چند ترفند و جایگزین ساده می توانید انتخاب های سالم تری داشته باشید و راحت تر برنامه ریزی کنید. حتی ممکن است این پیشنهاد ها با برنامه حال حاضر شما تفاوتی نداشته باشند و بدون جلب توجه زیاد و ایجاد تفاوت چندان،  شما را به سمت برنامه های سالم تر هدایت کنند. در اینجا برخی از این پیشنهاد ها برای صبحانه، ناهار و شام افراد دیابتی را ذکر می کنیم:

صبحانه
یه کاسه سیریال صبحانه سبوس دار با شیر، دو تکه نان تست سبوس دار با روغن زیتون و دیگر مخلفات، یک کاسه ماست طبیعی شیرین نشده و میوه، دو تکه آووکادو با تخم مرغ آبپز شده.

 ناهار
ساندویج ماهی تن یا مرغ با سالاد، پاستا به همراه سالاد، سوپ با یا بدون نان سبوس دار، یک تکه استیک ماهی تن یا سالمون با سالاد.

شام
لازانیا و سالاد، مرغ سرخ شده با سبزیجات (می توانید سیب زمینی هم به آن اضافه کنید)، گوشت گاو سرخ شده با یا بدون برنج، تورتیلای مرغ همراه با سالاد، ماهی و سبزیجات بت یا بدون رشته فرنگی.

آیا می توانم میوه مصرف کنم؟

بله حتما! میوه برای همه افراد (دیابتی و غیردیابتی) مفید است و شما نباید آن را کنار بگذارید چون حاوی قند است. بله میوه ها قند دارند، اما قند آن ها طبیعی است و با قند موجود در میوه ها با تمام قند های افزوده شده به شکلات ها، بیسکویت ها، آبمیوه ها و... متفاوت است.
از جمله چیز هایی که افراد مبتلا به دیابت نوع دو باید از آن ها بپرهیزند غذا هایی با برچسب "مخصوص افراد دیابتی"، گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و کربوهیدارات (قند) های بیش از حد فراوری شده ماند نان سفید می باشد. کاهش مصرف این غذا ها منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی می شود. 

آیا می توانم بین وعده های اصلی، میان وعده هم داشته باشم؟

افراد دیابتی نوع دو معمولا در مورد هیپوگلیسمی یا همان کاهش شدید قند خون زیاد می شنوند و این طور فکر می کنند که برای جلوگیری از این حالت مصرف میان وعده بهترین گزینه است در حالی که این موضوع برای همه صادق نیست.
درصورتی که برای دیابت  دارویی مصرف نمی کنید نیازی به میان وعده ندارید، اما اگر از داروی هایی مانند انسولین استفاده می کنید که شما را در معرض خطر هیپوگلیسمی قرار می دهد، شما به میان وعده نیاز پیدا می کنید. 
در کل مصرف میان وعده ها کنترل وزن را سخت تر می کنند، که در کنترل دیابت بسیار مهم است و نقش کلیدی دارد. بنابراین اگر می خواهید میان مصرف کنید سعی کنید از گزینه های سالم تری استفاده کنید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*