چگونه استرس دوران بارداری را کنترل کنیم؟

  دکتر لینک | چگونه استرس دوران بارداری را کنترل کنیم؟

اگر شما هم برای اولین بار است که بارداری و مادر شدن را تجربه می کنید، شاید با استرس ها و نگرانی هایی مواجه شوید. همه ما برای اولین تجربه مان دچار استرس می شویم. اما این استرس در چه اندازه ای خطرساز نیست و نمی تواند مشکلی به وجود آورد؟ برای پاسخ به این سوال و دیگر سوالات در خصوص استرس در بارداری با ما همراه باشید. 

استرس در بارداری؛ مشکل اغلب زنان باردار
دوران بارداری، یکی از مهمترین و در عین حال حساس ترین بخش های زندگی یک زن است. در این 9 ماه شما ممکن است با چالش ها و استرس های مختلفی مواجه شوید. مهمترین کاری که باید در دوران حاملگی انجام دهید، حفظ آرامش و کنترل استرس تان است. البته خانواده و همسر در این مورد نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. اگر شما نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشید که دلیل استرس تان به چه جهت است، راحت تر می توانید آن را کنترل و درمان کنید. به همین سبب توصیه می کنیم، در صورت بروز استرس های حاد در دوران بارداری، حتما این موضوع را با پزشک معالج، روانشناس و خانواده در میان بگذارید. در برخی موارد وجود استرس و تنش های بیش از حد مادر در دوران بارداری می تواند روی سلامت جسمانی جنین و البته خود مادر تاثیر منفی داشته باشد. از این رو توجه به این نکته ضروری بوده و می بایست آن را جدی بگیرید. البته ناگفته نماند، اضطراب در خصوص زایمان، سلامتی جنین و دیگر مسائل همواره وجود دارد. اما زمانی که این اضطراب شدت پیدا کند؛ به طوری که روی روال عادی زندگی تان تاثیر بگذارد، در این شرایط باید به آن توجه اکید داشته باشید. 

مهمترین استرس های زنان در دوران بارداری کدامند؟
همانگونه که گفتیم اگر شما بدانید دقیقا علت استرس در بارداری چیست، راحت تر می توانید با آن کنار آمده و در صورت نیاز درصدد درمان آن برآیید. از این رو در این بخش قصد داریم تا شما را با مهمترین اضطراب های زنان در دوران بارداری آشنا کنیم. 
احساس نگرانی درباره تجربه اول بارداری و مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند.
نگرانی درباره سلامت جنین و رشد مناسب آن در دوران بارداری
نگرانی و استرس در بارداری در خصوص آینده فرزند (از حیث تربیتی، شرایط اقتصادی و ...)
نگرانی در خصوص کم تجربگی
اضطراب های ناگهانی که با یک اتفاق ناگوار حادث می شوند مانند مرگ یکی از عزیزان، بیماری و ...
وجود استرس در بارداری با افکار منفی درباره زایمان و درد آن
استرس درباره از دست دادن فرم ایده آل بدن و مشکلات پس از بارداری

عوارض استرس در بارداری برای مادر و جنین
متاسفانه وجود استرس در بارداری می تواند خطرات بسیاری برای جنین و مادر داشته باشد. اگر استرس حاملگی در ماه های اول بارداری اتفاق بیفتد، خطرات آن برای مادر و نوزاد بیشتر نیز خواهد بود. یکی از عوارض داشتن اضطراب و استرس بیش از اندازه در دوران بارداری، زایمان زودرس می باشد. متاسفانه در این شرایط نوزاد با وزن بسیار کم متولد می شود و این شرایط خود می تواند باعث بروز مشکلات فراوان دیگری برای نوزاد شود. استرس در بارداری می تواند روی رشد جنین در شکم مادر نیز تاثیر گذاشته و تکامل و رشد ذهنی نوزاد پس از تولد دچار مشکل شود. معمولا این قبیل نوزادان با اختلالات روحی و روانی بی شماری مواجه می شوند. گذشته از این ها وجود استرس در دوران حاملگی می تواند برای مادر نیز خطرساز شود. مادرانی که در این دوران دچار اضطراب می شوند، معمولا وضعیت تغذیه مناسبی ندارند و با ضعف و کاهش فشار خون مواجه می شوند که البته در نهایت روی نوزادشان نیز اثرات بدی خواهد داشت. 

عوامل خطرساز برای بروز استرس در بارداری
از جمله عوامل موثر در بروز استرس و اضطراب در دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
سابقه استرس و اضطراب
سابقه افسردگی حین بارداری و پس از زایمان
وجود تنش و موقعیت های استرس زا در خانه
بارداری ناخواسته
بارداری اول
نداشتن آمادگی مالی و اقتصادی برای فرزند آوری
سن پایین
مشکلات عاطفی با همسر
بروز بیماری حین بارداری
اتفاقات ناگهانی و ناگوار حین بارداری

چگونه استرس در بارداری را کنترل کنیم؟
حال این سوال ایجاد می شود که آیا راه حلی برای کنترل و درمان استرس بارداری وجود دارد؟ مهمترین راهکاری که می تواند به عنوان یک روش پیشگیرانه نیز محسوب شود، کسب اطلاعات لازم درباره مراحل بارداری و آگاهی بخشی به مادر در این مورد می باشد. در شرایطی که شما با علم کامل، اقدام به بارداری کنید، استرس و اضطراب تان تا حد زیادی کاهش می یابد. همانطور که می دانید، علت بسیاری از اضطراب های ما از نا آگاهی و دانش کم می باشد. گذشته از این ها همسر نقش بسیار پررنگی در ایجاد آرامش برای مادر و فرزندش را دارد. اگر شرایط محیط زندگی به دور از هر گونه تنش و نا آرامی برای مادر باشد، امکان بروز اضطراب و استرس نیز کاهش پیدا خواهد کرد. 

 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*