افسردگی بعد از زایمان

  دکتر لینک | افسردگی بعد از زایمان

چکیده:
این مطلب در خصوص معرفی بیماری افسردگی بعد از زایمان ارائه می شود. افسردگی بعد از زایمان معمولا در چندین روز اول پس از زایمان نمایان شده و در صورتی که درمان نشود، ممکن است تا مدت ها گریبان گیر مادر شود.


مقدمه:
افسردگی بعد از زایمان از دیگر چالش هایی است که شاید لذت عمیق مادر شدن را کمی خدشه دار کند. البته قطعا راهکار ها و توصیه هایی برای پیشگیری یا درمان این مشکل وجود دارد. شما در این مطلب می توانید با بیماری افسردگی بعد از زایمان، نشانه های افسردگی بعد از زایمان، عوامل محرک، علل و راهکارهای پیشگیری و درمان این بیماری آشنا شوید.

افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان، نوع دیگری از افسردگی است که برای برخی از خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند، ممکن است اتفاق بیفتد. این نوع افسردگی خوشبختانه در ایران شدت زیادی نداشته و حدود 15 درصد زنان پس از زایمان به آن گرفتار می شوند. معمولا شروع نشانه های افسردگی بعد از زایمان از چند روز اول پس از زایمان مشاهده می شود. این افسردگی می تواند حدود دو هفته تا یک ماه ادامه پیدا کند. اما در صورتی که به درمان افسردگی بعد از زایمان به درستی پرداخته نشود، این مدت زمان ممکن است تا یک سال نیز ادامه پیدا کند و به تبع روند درمان نیز سخت تر شود. این نوع افسردگی قابل کنترل بوده و به راحتی و با رعایت چند نکته از سوی فرد و همسرش قابل پیشگیری می باشد. پس توصیه می کنیم، به محض مشاهده اولین علائم و نشانه های افسردگی حتما روند درمان را شروع کرده تا از بروز مشکلات جدی تر برای خود و فرزندتان پیشگیری کنید. اما بیایید کمی دقیق تر با افسردگی بعد از زایمان آشنا شویم.
 
نشانه های افسردگی بعد از زایمان

همان گونه که می دانید افسردگی زایمان نیز دارای علائم و نشانه هایی است که می تواند، کار تشخیص را برای فرد و پزشک آسان کند. از جمله نشانه های افسرده بودن زنان پس از زایمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:
-         اضطراب و استرس
-         از دست دادن تمرکز
-         نداشتن خواب آرام و راحت
-         تحریک پذیری سریع روحی
-         یاس و ناراحتی
-         از دست دادن اشتها
-         هجوم افکار منفی
-         احساس گناه در رابطه با فرزند آوری
-         ترس از پرورش و تربیت نوزاد
-         انزوا و درونگرایی
-         گریه های مداوم
-         تنهایی
-         عصبانیت و پرخاشگری
-         بی انرژی بودن
-         کسلی و خستگی
در مراحل حاد افسردگی بعد از زایمان، حتی ممکن است فرد با هجوم افکاری نظیر خودکشی و مرگ نیز مواجه شود. اگر این بیماری از دوران باروری ایجاد شده است، پرداختن به این موضوع و درمان کار سخت تری است. البته که بهتر است افسردگی در دوران بارداری درمان شود.

 

این مطلب را بخوانید: افسردگی دوران بارداری 


عوامل محرک افسردگی بعد از زایمان

عوامل محرک نقش بسیار مهمی را در ابتلا فرد به افسردگی بازی می کنند. لذا در صورتی که شما هم یکی از شرایط زیر را دارا می باشید و در برابر عوامل محرک قرار دارید، توصیه می شود، حتما توصیه های لازم پزشکی و روانشناسی را در نظر گرفته و به آن ها توجه نمایید:
-         وجود سابقه هرگونه افسردگی در خانواده و بستگان درجه یک
-         وجود سابقه ابتلا به افسردگی و مخصوصا افسردگی بعد از زایمان در خودتان
-         بارداری دو قلو، سه قلو یا چند قلو
-         وجود تنش های شدید در خانواده
-         شرایط اقتصادی نابسامان برای حضور فرد جدید در خانواده
-         عدم برقراری ارتباط با همسر
-         قرار گیری در شرایط و موقعیت های استرس زا
-         بارداری ناخواسته
-         عدم حمایت عاطفی از سوی همسر و خانواده
-         اضافه وزن یا عدم تناسب اندام
معمولا بروز افسردگی بعد از زایمان در زنان جوان و افرادی که تجربه زایمان اولشان است، بیشتر دیده می شود.
 
علل افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان معمولا دارای دو علت کلی می باشد. اولین علت بروز افسردگی زایمان، تغییرات فیزیکی و جسمانی است که برای زنان در حین بارداری و پس از زایمان اتفاق می افتد. البته این موضوع به نسبت علت دوم که علل روحی و عاطفی می باشد، تاثیرگذار نیست. مشکلات روحی و عاطفی بسیار گسترده هستند و به راحتی نمی توان گفت که دقیقا کدام عامل باعث بروز افسردگی بعد از زایمان شده است. این موضوع برای هر فرد می تواند متغیر نیز باشد. برای مثال یکی از دلایل بروز افسردگی بعد از زایمان می تواند استرس و نگرانی از عدم توانایی تربیت و پرورش نوزاد باشد. این موضوع خصوصا وقتی که بارداری به صورت ناخواسته اتفاق افتاده است، پر رنگ تر می شود. در هر صورت اگر می خواهید با نشانه های افسردگی روحی بعد از زایمان مقابله کنید، بهتر است هر چه سریع تر برای درمان و علت یابی این بیماری اقدام نمایید.
 
روش های درمان افسردگی بعد از زایمان

درمان افسردگی بعد از زایمان می تواند به روش های مختلفی انجام شود. البته بهترین کار این است که در همان ابتدا به پزشک متخصص و روانپزشک مراجعه نمایید. درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی نیز صورت می پذیرد و شما می توانید از این روش نیز استفاده نمایید. البته به شرط این که به فرد متخصص مراجعه نموده و تمامی روال درمان زیر نظر یک روانپزشک یا روانشناس نیز انجام شود. گذشته از این ها می توان از داروهای ضد افسردگی نیز در دوران شیردهی استفاده کرد. البته تجویز این نوع دارو ها نیز می بایست زیر نظر فرد متخصص صورت پذیرد. همچنین توصیه می کنیم تا درمان کامل بیماری تان مراجعه به مشاور یا روانشناس را ترک نکنید و این موضوع را برای سلامت خود و فرزند و خانواده تان در اولویت قرار دهید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*