وظایف و مهارت های منشی پزشک

  دکتر لینک | وظایف و مهارت های منشی پزشک

انجام وظایف منشی گری با داشتن دانش خاص اصطلاحات پزشکی و راهکارهای بیمارستانی، کلینیکی و آزمایشگاهی شامل زمانبندی ملاقات ها، صدور صورت حساب برای بیماران و گردآوری اطلاعات برای جدول ها، گزارشها و نامه های پزشکی از مهمترین وظایف و مهارت های مورد نیاز یک منشی پزشکی است. در این مقاله به شرح وظایف و مهارت های منشی پزشک خواهیم پرداخت.

عناوین شغلی مشابه و مرتبط در این زمینه

ازجمله عناوین شغلی مشابه و مرتبط این حرفه می توان به پذیرش گر، مدیر دفتری، مدیر دفتر پذیرش، هماهنگ کننده واحد بهداشت، پذیرشگر پزشکی و... اشاره کرد.

توانایی ها

استدلال قیاسی: توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارائه پاسخ های معقول.

چابکی در استفاده از انگشتان: توانایی هماهنگ کردن حرکات انگشتان یک دست یا هر دو دست در  پاسخگویی به تلفن و وصل کردن تلفن به کارکنان مربوطه.

امور دفتری: برخورداری از دانش رویه ها و سیستم های اداری و دفتری مانند پردازش واژه، مدیریت اسناد، نسخه برداری، طراحی فر مها و دیگر روش های دفتری و اصطلاحات آن ها.

خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به بیماران، شناخت نیازهای بیمار، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت بیمار.

ابزار و تکنولوژی به کار رفته

کامپیوترهای رومیزی، سیستم های آیفون بیمارستان، کامپیوترهای نوت بوک، نرم افزار حسابداری، نرم افزار تقویم و برنامه ریزی، نرم افزار پزشکی و...از جمله ابزار و تکنولوژی به کار رفته در این حرفه است.

دانش

امور دفتری: برخورداری از دانش رویه ها و سیستم های اداری و دفتری مانند پردازش واژه، مدیریت اسناد و سوابق، تندنویسی، نسخه برداری، طراحی فرم ها و دیگر روش های دفتری و اصطلاحات آنها.

کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها، تراشه ها، ابزار الکترونیکی، سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتر شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی.

ارائه خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری.

زبان فارسی: برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل: دیکته، معنی لغات، دستور زبان و شیوه نگارش.

پزشکی و دندان پزشکی: برخورداری از دانش اطلاعات و شیوه های مورد نیاز برای تشخیص و درمان آسیب ها و بیماری ها و نقص عضوهای انسان شامل: علایم بیماری، شیوه های درمانی، خصوصیات و اثرات داروها و پیشگیری از بیماری ها.

فعالیت های کاری

کمک کردن و اهمیت دادن به دیگران: فراهم نمودن کمک به افراد، توجه پزشکی و حمایت عاطفی یا سایر مراقبت های شخصی مانند کمک به همکاران، مشتریان یا بیماران.

ارتباط با افراد خارج از سازمان: ارتباط با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم، دولت و سایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو، کتباً، با تلفن یا سیستم پیام کوتاه و یا پست الکترونیک تبادل شوند.

برقراری ارتباط با روسا، همکاران و زیردستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن، نامه، پست الکترونیک و یا رو در رو.

فایل بندی و ذخیره اطلاعات: وارد کردن، نسخه برداری، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی/ مغناطیسی.

برقراری و حفظ ارتباطات فردی: ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط.

کسب اطلاعات: مشاهده، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط.

کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی، وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات.

سازماندهی، برنامه ریزی و اولویت بندی کارها: توسعه اهداف و طرحهای خاص برای اولویت بندی، سازماندهی و انجام کارها.

انجام عملیات اجرایی: انجام روزانه وظایف اجرایی مانند: نگهداری فایل های اطلاعاتی و پردازش اسناد.

روابط مستقیم با مردم: کار کردن برای مردم و یا داشتن ارتباط مستقیم با آن ها.

وظایف

  • برنامه ریزی و قطعی کردن قرار ملاقات بیمار جهت معاینه، جراحی و مشاوره پزشکی.
  • گردآوری و ثبت جدول ها، گزارشها و مکاتبه های پزشکی با کامپیوتر شخصی.
  • دریافت پیغامها و اسناد مانند نتایج آزمایشگاه و ارجاع آنها به کارکنان مربوطه.
  • خوش آمد گویی به مراجعان و مشخص کردن نوع کار آنها و ارجاع آنان به کارکنان مربوطه.
  • مصاحبه با بیماران برای تکمیل اسناد، تاریخچه بیماری و فر مهایی مانند فرم مصرف دارو و بیمه
  • نگهداری اسناد پزشکی، تاریخچه فنی و پرونده مکاتبه ها
  • استفاده از تجهیزات اداری مانند سیستم پیغام رسان صوتی و نرم افزارهای پردازش کلمات، صفحه گسترده و دیگر نرم افزارها برای تهیه گزارش، فاکتور، صورت وضعیت مالی، نامه ها، تاریخچه بیماری و گزارش های پزشکی.
  • ارسال مکاتبه ها و اسناد پزشکی با پست، پست الکترونیکی یا فاکس.
  • کامل کردن فرم بیمه یا سایر درخواست ها.

شرایط کاری

تماس با دیگران: در این شغل فرد تا چه حد ملزم به برقراری تماس با سایرین (به طور حضوری، تلفنی و غیره) است؟

سر و کار با مراجعان خارج از سازمان: در این شغل کار با مشتریان خارج از سازمان و عموم مردم چقدر اهمیت دارد؟

قرار گرفتن در برابر بیماری ها یا عفونت ها: این شغل تا چه حد فرد را در مواجهه با بیماری ها و یا عفونت ها قرار می دهد؟

گفت وگوی رو در رو: در این شغل مباحث و گفت و گوهای رو در رو بین افراد و گروه ها چقدر است؟

اهمیت دقت در کار: در این شغل دقیق و مبرا از خطا بودن چقدر اهمیت دارد؟

انجام حرکات تکراری: این شغل تا چه حد به انجام حرکات تکراری نیاز دارد؟

کار در حالت نشسته: در این شغل فرد تا چه حد باید به حالت نشسته کار کند؟

نظام بندی کارها: این حرفه چقدر برای کارکنان آن نظام بندی شده و مشخص است، به طوری که فرد خودش نمی تواند در آن زمینه ها تصمیم بگیرد و اولویت ها و اهداف را مشخص کند؟

تلفن: استفاده از مکالمه های تلفنی در این شغل چقدر است؟

کار گروهی: کار با افراد دیگر، در یک گروه یا تیم، در این حرفه چقدر اهمیت دارد؟

حیطه کاری

تجربه کلی: برای این مشاغل مقداری مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی ممکن است مفید باشد. برای مثال، یک تحصیلدار امکان دارد از داشتن تجربه کار مستقیم با مردم بهره گیرد اما شخص بدون داشتن چنین تجربه ای هم با کمی سختی می تواند یک تحصیلدار شود.

کارآموزی: برای این مشاغل افراد به چند ماه تا یک سال کار با افراد باتجربه نیاز دارند.

مثال هایی از این حیطه کاری: مشاغل در این حیطه به استفاده از دانش و مهارت های فرد برای کمک به دیگران سر و کار دارند. مانند آتشنشان ها، نمایندگان خدمات مشتری، تکنسین داروخانه ها، فروشندگان و تحصیل داران.

میزان آمادگی خاص شغلی: مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار در مدت 3 ماه تا کمتر از 4 سال.

تحصیلات: این مشاغل معمولاً به دیپلم دبیرستان و احتمالاً به مقداری کارآموزی و گذراندن دوره های مرتبط با شغل نیاز دارند. در برخی موارد، به دانشنامه یا مدرک کارشناسی نیاز است.

ارزش های کاری

ارتباطات: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ارائه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیررقابتی را می دهند. نیازهای متقابل شامل همکاران، ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است.

پشتیبانی: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارائه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل: سیاست های شرکت، روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند، ارائه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل: فعال بودن، جبران ، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

شیوه های کاری

سازگاری/ انعطاف پذیری: قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری.

توجه به جزییات: دقت و توجه به جزئیات و دقیق بودن در حین کار.

توجه به دیگران: همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن دیگران.

قابل اعتماد بودن: قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها.

استقلال: انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها.

درستکاری: درستی و صداقت.

خویشتن داری: حفظ آرامش، کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسجیده و تهاجمی در هر شرایطی.

جهت گیری اجتماعی: ترجیح دادن کار گروهی و تماس با سایر افراد در حین کار.

تکنولوژی دکتر لینک جهت برقراری هماهنگی بین وظایف منشی پزشک، پنل هایی مرتبط با هدف آسان و سریعتر نمودن هر بیشتر وظایف، طراحی نموده است. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط : 

۱۵ سوالات کلیدی برای استخدام منشی پزشک

شرح وظایف منشی پزشک

از چه روش نوبت دهی در مطب استفاده کنیم؟

چند راه ساده برای افزایش رضایتمندی بیماران (اصول مطب داری)

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*