آنچه که درباره طراحی وب‌سایت پزشکی باید بدانید

  دکتر لینک | آنچه که درباره طراحی وب‌سایت پزشکی باید بدانید

ضرورت طراحی وب‌سایت پزشکی چیست؟

سایت پزشکی یک شیوه ارتباطی بسیار مناسب و مفید برای معرفی پزشک، مراکز پزشکی، پاراکلینیک‌ها، کلینیک‌ها و... است که روش سریعی برای ارتباط بهتر با بیماران، رزرو وقت به شیوه ای آسان و معرفی خدمات مرکز پزشکی و هزینه های آنهاست. می توان گفت طراحی سایت پزشکی یک روش مدرن بازاریابی است.

این روزها در اختیار داشتن یک وبسایت اختصاصی یک امر کاملا ضروری است. با گسترش روز‌افزون اینترنت و رسانه‌های جمعی تقریبا هر پزشکی برای معرفی خود و خدمات که ارائه می کند نیاز به یک درگاه ارتباطی دارد. طراحی وبسایت برای پزشکان امروزی از هر شیوه دیگری برای بازاریابی مهم‌تر و کارا تر است. محیطی که کاربران و بیماران را از نقاط مختلف و دور به یک هدف متصل می کند و به خواسته‌های آنها پاسخ می گوید. طراحی سایت پزشکی همانطور که از نامش بر می آید در جایگاه خود اهمیت فراوانی دارد. همانطور که می‌دانید پزشکی از مشاغل با اهمیتی است که ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد.

امروزه افراد زیادی در اینترنت به دنبال آشنایی با انواع بیماری‌ها، شیوه‌ی درمانی آنها و همچنین داروهایی که برای این بیماری‌ها تجویز می‌شوند، جستجو می‌کنند. علاوه بر این اگر وب‌سایت یک پزشک که از محتوای کامل و پرباری برخوردار باشد، می‌تواند محتوای گسترده‌ای درباره پزشکی و درمان بیماری‌ها همانند یک کتاب در اختیار بیماران و علاقمندان مباحث پزشکی قرار دهد.

یکی دیگر از کاربردهای وب‌سایت پزشکی که ضرورت داشتن وب‌سایت را برای پزشکان پررنگ می‌کند، این است که پزشکان از طریق وب‌سایت می‌توانند با بیماران ارتباط بهینه و موثرتری داشته باشند و پاسخگوی سوالاتان بیماران باشند. برای مثال پزشک اطلاعات وسیعی در حوزه تخصصی مربوط به خود در وبلاگ سایت بارگذاری نماید تا بیماران بیشتر با بیماری خود و روند درمان آشنا شوند.

از طرف دیگر یک وب‌سایت می‌تواند امکانات متفاوتی را شامل باشد و قابلیت هایی مانند مقالات پزشکی، سوالات رایج پزشکی، پرسش و پاسخ، معرفی پزشکان، رزرو وقت و انتقال دیدگاهها و نظرات و.... را فراهم می کند.

همچنین پزشک می‌تواند با انتشار مقالات و اخبار روز پزشکی محبوبیت وب‌سایت خود را بالا برده و با بهینه‌سازی رتبه وب‌سایت را در موتورهای جستجو افزایش دهد. همانطور که پیش‌تر گفته شد وب‌سایت پزشکی یک شیوه‌ی بازاریابی مدرن است.و با معرفی پزشکان، مراجعان بیشتری به مرکز پزشکی مراجعه می کنند. با طراحی سایت پزشکی در بخش معرفی سایت پزشکان می توانند مدارک و تخصص خود را معرفی کنند و اگر گواهینامه، رزومه یا افتخاراتی دارند آن را به نمایش بگذارند.

علاوه بر این ساعات کاری کلینیک یا مرکز پزشکی و درمانی و راه های ارتباطی را عنوان کنند.

از ضرورت های دیگر طراحی سایت های پزشکی این است که مردم می توانند به راحتی با تخصص های پزشکان مختلف و سابقه کاری آن ها آشنایی پیدا کنند. احتمالا خیلی از بیماران از سوابق کاری و علمی پزشک مد نظرشان اطلاعات خاصی ندارند و به این وسیله می توانند اطلاعات لازم را به دست بیاورند

در واقع طراحی سایت پزشکی یک راه حل کارآمد برای معرفی پزشکان عمومی، متخصص قلب و عروق، متخصص اعصاب و روان، متخصص پوست و زیبایی، روانشناسان، متخصصان کودک و حتی پرستاران است. با طراحی وبسایت همه متخصصان و پزشکان و افراد فعال در زمینه خدمات پزشکی می توانند با بیماران تعامل موثری ایجاد کنند.

مزیت‌های وب‌سایت پزشکی برای پزشکان

اگر پزشک یا کلینیک از وب‌سایت برخوردار باشند این امر سبب شناخته شدن بیشتر پزشک یا مرکز درمانی و در نتیجه افزایش درآمد پزشک یا مرکز درمانی می‌شود. چرا که امروزه مردم برای شناخت بیماری‌ها و درمان آنها همه سوالات خود را در گوگل جستجو می‌کنند. در این زمان پزشک یا کلینیک با داشتن یک وب‌سایت می‌توانند ضمن معرفی رزومه کاری خود، درباره بیماری‌ها و شیوه‌های درمان آنها صحبت کنند و به این روش مخاطب هدف مرتبط با حوزه تخصص خود را جذب کنند.

وب‌سایت پزشک یا کلینیک اگر مجهز به سیستم نوبت‌دهی آنلاین و تشکیل پرونده الکترونیک باشد از هدر رفتن زمان هم پزشک، بیماران و کارمندان جلوگیری می‌کند.

داشتن یک وب سایت پزشکی این امکان را به پزشکان می دهد تا نمونه هایی از درمان های انجام شده را نمایش دهند. برای مثال پزشکان جراحی پلاستیک و زیبایی با داشتن یک وب سایت می توانند بهترین نمونه کارهای خود را در قالب تصاویر متوالی به مراجعه کننده نشان دهند.

وجود یک سیستم تبادل نظر میان مراجعه کنندگان در یک وب سایت پزشکی، این امکان را به پزشک می دهد که برای بهبود عملکرد خود اقدام کند و متناسب با نیاز بیمار فعالیت وب سایت خود و مطب خویش را تنظیم کند.

همچنین می توان صفحه شخصی اینستاگرام را نیز به این وب سایت متصل کرد و با فعالیت بر حوزه شبکه اجتماعی بازدید وب سایت را افزایش داد. داشتن یک وب سایت برای پزشک پرستیژ اجتماعی بیشتری نسبت به صفحه اینستگرام دارد و مزیت دیگر اینکه برای ایجاد حس اعتماد بیشتر در بین کاربران می توان برای وب سایت نماد الکترونیکی دریافت کرد.

مزیت‌های وب‌سایت پزشکی برای بیماران

این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا، بیمارستان‌ها و مطب یکی از آلوده‌ترین مکان‌ها هستند که احتمال ابتلا به کرونا در آن‌ها زیاد است. مراجعه حضوری برای دریافت نوبت از پزشک موردنظر، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، همچنین موجب اتلاف وقت زیادی از بیماران می‌شود.

بنابراین با وجود یک وب‌سایت پزشکی هم می‌توان از خطرات احتمالی ابتلا به کرونا جلوگیری کرد و هم در زمان بیماران صرفه‌جویی کرد. بیماران می‌توانند در صورت داشتن سوال در رابطه با بیماری خود با اطمینان کامل به وب‌سایت پزشک معالج خود مراجعه کنند و جواب خود را دریافت کنند.

علاوه براین می توان  با مراجعه به یک وب سایت پزشکی و دیدن نمونه کارهای پزشک مورد نظر ، مطالعه نظرات کاربران در مورد تخصص آن پزشک و شیوه درمانی او، با اطمینان بیشتر پزشک معالج خود را انتخاب کرد.

معیارهای مهم در طراحی وب‌سایت پزشکی

1-طراحی کاربرپسند

یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب جذب مخاطبان هدف و حتی تبدیل بازدیدکنندگان بالقوه به بیماران و مراجعین بالفعل می‌شود، کاربرپسند بودن (User friendly) یک وب‌سایت است.

وب‌سایت، ویترین مجازی برند شما است. بنابراین باید به صورت حرفه‌ای طراحی‌ شود و تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان وب‌سایت ایجاد کند یا درواقع کاربرپسند باشد. یک وب‌سایت کاربرپسند می‌تواند به مزیت رقابتی برند شما تبدیل شود.

کاربرپسند بودن وب‌سایت به عوامل متعددی مانند دسترسی آسان به وب‌سایت، بارگذاری سریع، دسترسی آسان به محتوا، طراحی و رنگ‌ها جذاب و همچنین واکنش‌گرا بودن آن نسبت به تمام دستگاه‌ها از جمله موبایل بستگی دارد.

2-داشتن جستجوگر قوی

جستجوگری که امکان می دهد مراجعین از جستجوهای قبلی خود در این سایت و جستجوهای متداول که کاربران دیگر از آن‌ها بیشتر استفاده کرده‌اند استفاده کند. در ضمن موتور جستجوی چنین سایت‌هایی به حدی قوی است که دیگر نیازی به گشتن ویافتن آیکون های اصلی ندارید وکافی است کلمه یا کاماتی مشابه را در آیکون جستجو بنویسید ومنتظر نتیجه باشید.

3-تصاویر و فیلم‌های با کیفیت بالا

طراح سعی می کند برای صفحات مختلف سایت از تصاویری غنی و رنگارنگ استفاده کند. در این نوع از طراحی ایکون ها دارای رنگ بندی های متعدد هستند واز لحاظ بصری بیمار را در استفاده از سایت درگیر می کنند.

همچنین طراح سعی می کند، از پزشکان، پرستاران و نحوه ی درمان بیماران فیلم های با کیفیت در صفحه اصلی سایت بگذارد.

4-ارائه اطلاعات پزشکی

طراح سعی می کند اطلاعاتی در زمینه بیماری ها در صفحات مختلف سایت قرار دهد اطلاعاتی که کار آمد هستند وسبب تبلیغ رایگان وب سایت شما خواهند بود.

5-محتوای مرتبط با حوزه تخصصی پزشک یا کلینیک

یکی از اصول سئو استفاده از متن‌های دارای پیوستگی و هماهنگی بالا با موضوع وب‌سایت است. در طراحی یک سایت پزشکی این مطلب نیز صادق است وب‌سایت یک پزشک یا کلینیک بایستی دارای محتوای مربوط به سلامت و پزشکی و در حوزه تخصص کلینیک یا پزشک باشد.

امکانات و قابلیت‌های یک وب‌سایت پزشکی خوب

امکانات بی شماری را در طراحی وب‌سایت پزشکی با توجه به سلیقه و نیاز پزشکان در نظر گرفته و اجرا می شود که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

1- رزومه پزشک

در این بخش از یک وب‌سایت پزشکی باید به معرفی درجه و تخصص یا فوق تخصص و همچنین سوابق علمی و دانشگاهی پزشک یا پزشکان، مطالعات و مقالات علمی  منتشر شده معتبر، راهکارهای درمانی و در برخی موارد دستاوردهای پزشکی پرداخته شود.

2- مقالات و اطلاعات پزشکی

در این بخش پزشکان و مراکز درمانی می‌توانند جدیدترین اخبار مربوط به علم پزشکی و مقالاتی در این باره به کاربران ارایه کرد. لازم به ذکر است که این مقالات باید به زبانی ساده و قابل فهم برای اشخاص بدون سواد پزشکی باشند.

3- سیستم نوبت‌دهی آنلاین

از جمله موارد مهم در طراحی وب‌سایت پزشکی، سیستم نوبت‌دهی آنلاین می‌باشد. با اجرای سیستم نوبت‌دهی آنلاین این امکان در اختیار بیماران قرار داده می شود تا از زمان های خالی و روزهای ویزیت مطلع شده و به آسانی و بدون مراجعه حضوری چه در محل کار باشند چه در خانه و یا هر جای دیگری، تنها با دسترسی به اینترنت بتوانند نسبت به گرفتن نوبت در روز و ساعتی که برایشان مقدور است، اقدام نمایند.

4- تشکیل پرونده پزشکی الکترونیکی

در این بخش اطلاعات فردی، سوابق بیمار، پروسه درمان بیماری و جزئیات دیگر در پرونده پزشکی بیمار را به صورت الکترونیکی تنظیم شود تا پزشک بتواند در هر لحظه به آن دسترسی داشته و در صورت لزوم آنرا به پزشک متخصص دیگری ارجاع دهد.

5- پرسش و پاسخ‌های متداول

در بخش پرسش و پاسخ وب‌سایت پزشکی سوالات عمومی خود از جمله خدمات بیمه ای و بیمه‌های طرف قرارداد پزشک و...  را مطرح ساخته و پزشک مربوطه به آنها پاسخ می دهد.

6- معرفی امکانات و تجهیزات 

امکانات، خدمات و تجهیزات موجود در مطب و یا درمانگاه و بیمارستان با زبان تصویر و فیلم به مراجعان نمایش داده می شود. وجود ویدئو و عکس در وب‌سایت پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا باعث ایجاد حس اطمینان و اعتماد می شود.

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما کمک کنه، بتوانید با رعایت این نکات یک وب‌سایت کاربردی در حوزه پزشکی داشته باشید و در فرآیند جذب بیمار موفق باشید. لطفا نظر خود را درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

اگر در کلینیک خود برای جذب بیمار نیاز به راهنمایی دارید، می‌تونید با مشاوران ما در مجموعه دکتر لینک تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان.

مقالات مرتبط:

برای ارتباط با بیماران از این هفت راهکار غافل نشوید

چطور یک منشی می‌تواند بیمار بیشتری برای مطب با کلینیک جذب کند؟

اهمیت تفکرسیستمی در بازاریابی پزشکی و جذب بیمار

پرسونای بیمار چیست و 11 مورد ضروری در طراحی پرسونای بیمار

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*