اهمیت تفکرسیستمی در بازاریابی پزشکی و جذب بیمار

  دکتر لینک | اهمیت تفکرسیستمی در بازاریابی پزشکی و جذب بیمار

جذب بیمار مهم‌ترین اقدامی است که هر پزشکی یا مدیر کلینیک باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد، پس لازم است برای موفقیت در این زمینه راهکارهای صحیحی داشته باشد. اما اشتباهی که بسیاری از پزشکان مرتکب می‌شوند این است که تصور می‌کنند با استفاده از یک‌راهکار، می‌توانند به نتایج دلخواه دست‌یابند.

بزرگ‌ترین اشتباه بازاریابی پزشکان

بزرگ‌ترین اشتباه پزشکان در بازاریابی و جذب بیمار جدید این است که به بازاریابی پزشکی به عنوان یک سیستم نگاه نمی‌کنند. بسیاری از پزشکان و دندان‌پزشکان تصور می‌کنند که صرفا با داشتن یک صفحه اینستاگرام یا یک وب‌سایت پزشکی و تولیدمحتوا نی‌توانند بیماران جدیدی را جذب کنند.

منظور از تفکرسیستمی چیست؟

تفکرسیستمی سیستمی (Systematic thinking) تفکری است که کلیه پدیده ها و اتفاقات موجود در طبیعت را به نوعی مرتبط با هم و تحت تاثیر همدیگر می داند. افرادی که تفکرسیستمی دارند معتقد هستند که هر رخدادی برای خود دارای یک سیستم است و در عین حال نیز عضوی از یک سیستم بزرگ تر است

تفکرسیستمی بیان می کند که تمامی پدید‌ه‌های اجتماعی، طبیعی و انسانی به شکل سیستم‌های بزرگ و کوچکی به هم وابسته هستند، بر روی هم اثر می گذارند و یک واحد را تشکیل می دهند. تفکر سیستمی در همه عرصه های فکری جامعه و همچنین در کلیه علوم تاثیر داشته است و این تاثیر بدون شک یکپارچگی و وحدت می باشد زیرا تفکر سیستمی همه عناصر را جزئی از یک واحد می داند

یک مثال: شما به عنوان یک پزشک می‌دانید که سیستم‌های موجود در بدن انسان، نسبت به هم وابستگی متقابل دارند. به عنوان مثال، سیستم تنفسی از تعدادی از بخش‌های مختلف ساخته شده است و زمانی که یک بیمار در نفس کشیدن دچار مشکل می‌شود، کل سیستم باید معاینه شود تا ریشه مشکل شناسایی شود.

منظور از تفکرسیستمی در بازاریابی پزشکی و جذب بیمار چیست؟

تصور کنید سیستم بازاریابی و جذب بیمار شما یک دستگاه است که از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است. تمام این اجزا برای تحقق یک هدف واحد یعنی جذب بیمار با همدیگر تعامل دارند. برخی از این اجزا کلیدی و مهم و برخی دیگر در اجزا جانبی در این سیستم هستند. با این حال هرکدام از آن‌ها نقش موثری در کارکرد صحیح کل سیستم بازاریابی و جذب بیمار ایفا می‌کند.

پیاده‌سازی تفکرسیستمی در بازاریابی پزشکی و جذب بیمار

سیستم یعنی اجزائی که با یکدیگر کار می‌کنند و با هم تعامل دارند. پس یک سیستم از یک واحد تشکیل نشده‌است. پزشکانی که تصور می‌کنند با داشتن یک وب‌سایت یا صفحه اینستاگرام خوب یا داشتن مطب در بهترین نقطه شهر و یا داشتن یک منشی حرفه‌ای و البته جذاب توانسته‌اند بازاریابی پزشکی را پیاده‌سازی کنند سخت در اشتباهند.

یک پزشک یا مدیر کلینیک باید تمامی اجزا مهم و کلیدی برای سیستم بازاریابی پزشکی را بکار گیرد. و هرچقدر این سیستم بازاریابی از اجزاء بیشتری تشکیل شده باشد و منظم و دقیق کار کند، احتمال موفقیت بیشتر است.

اجزاء سیستم بازاریابی پزشکی و جذب بیمار

1- فعالیت در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی مرتبط

2- راه‌اندازی وب‌سایت پزشکی و سئو محتوای پزشکی

3-داشتن یک مطب شیک با موقعیت مکانی عالی

4- داشتن یک منشی حرفه‌ای

5- استفاده از بازاریابی دهان‌به دهان توسط بیماران

6- استفاده از بازاریابی پیامکی

و غیره

این نکته را باید خاطر نشان کرد تاثیر هر یک از موارد فوق به عواملی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم بستگی دارد:
1- پزشک هستید یا دندانپزشک

2-تخصص شما

3-بیشتر خدمات درمانی ارائه می‌دهید یا زیبایی.

4- آیا بیمار فقط یکبار به خدمات شما نیاز دارد یا هر چند وقت یکبار به خدمات شما نیازمند است.

چرا ارتباط بین اجزا سیستم بازاریابی مهم است؟

دو پزشک را تصور کنید خانم دکتر صالحی و آقای دکترارجمندی که هر دو تخصص یکسانی داشته و هر دو اقدامات یکسانی در حوزه بازاریابی پزشکی و جذب بیمار انجام داده‌اند، یعنی هر دو پیج اینستاگرام خوبی دارند و محتوای باکیفیتی ارائه می‌کنند، وب سایت داشته و محتوای خوبی در وب‌سایت خود قرار می‌دهند.

اما دکتر صالحی در جذب بیمار جدید موفقیت بیشتری نسبت به دکتر ارجمندی داشته و سرعت رشد و موفقیت دکتر ارجمندی بسیار کمتر است.

چرا دکتر صالحی از دکتر ارجمندی موفق‌تر است؟

وقتی دقیق و موشکافانه رفتارها و اقدامات دو پزشک را بررسی کنیم به مطالب جالبی برمی‌خوریم. 

یک عامل بسیار تاثیرگذار در موفقیت خانم دکتر صالحی سرعت و نحوه پاسخگویی به بیماران بود. ایشان در اسرع وقت و بصورت دقیق سوالاتی که در کامنت یا دایرکت پرسیده شده بودند را پاسخ داده بود

همچنین به بهانه‌های مختلف مانند مشاوره دقیق‌تر، عضویت در باشگاه مشتریان، ارائه تخفیف و ارتباط از طریق واتساپ یا غیره شماره بیماران را دریافت کرده بودند تا از این طریق فرصت بیشتری برای متقاعدسازی افراد و تبدیل آنها به یک بیمار فعال داشته باشند.

همینطور منشی بسیار حرفه‌ای در متقاعد کردن بیماران استخدام کرده بودند. منشی به صفحه اینستاگرام دسترسی داشت و به روش‌های مختلف سعی در متقاعد کردن بیماران انجام می‌داد.

در ضمن وب‌سایت قوی و پربازدید که تمام اقدامات در جهت تبدیل بازدیدکنندگان به بیمار جدید طراحی شده‌اند.

مهم‌ترین فاکتور موردنیاز در یک سیستم بازاریابی جذب بیمار

تحلیل اقدامات، برنامه‌ریزی و دریافت بازخورد، مهمترین مسئله‌ایست که در سیستم بازارایابی کلینیک و مطب خود به آن نیاز دارید.

راه حل این است که تا حد امکان اجزاء قوی و متفاوتی در کسب‌وکارتان ایجاد کنید. میزان اثربخشی هر یک از این اجزاء را تحلیل کنید. به اجزائی که کلیدی‌تر و اثربخش‌ هستند توجه بیشتری کرده و بودجه بیشتری اختصاص دهید و از همه مهمتر باید بین بخش‌ها و اجزاء مختلف سیستم بازاریابی پزشکی و جذب بیمار شما هماهنگی و تعامل خوبی برقرار باشد.

تمامی این اقدامات نشان می‌داد که برنامه دقیقی برای تبدیل مخاطبانشان به یک بیمار جدید داشته‌اند.

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما کمک کنه، بتوانید با رعایت اصول مکالمه تلفنی در جذب بیمار موفق باشید. لطفا نظر خود را درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

اگر در کلینیک خود برای  جذب بیمار نیاز به راهنمایی دارید، می‌تونید با مشاوران ما در مجموعه دکتر لینک تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان.

مقالات مرتبط:

پرسونای بیمار چیست و 11 مورد ضروری در طراحی پرسونای بیمار

تبدیل تماس گیرنده تلفنی به مراجعه کننده مطب

چرا به بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟

شما چطور بیماران را متقاعد می‌کنید؟

 

 

 

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*