آشنایی با کارگاه‌های روانشناسی و پروسه برگزاری آن‌ها طبق نظر سازمان نظام روانشناسی

  دکتر لینک | آشنایی با کارگاه‌های روانشناسی و پروسه برگزاری آن‌ها طبق نظر سازمان نظام روانشناسی

برگزاری کارگاه های روانشناسی یکی از مهم ترین ویژگی کاری برای کلینیک هاست که با این کار جذب بیشتری در ویزیت ها خواهند داشت. درواقع برگزاری کارگاه یک کانال جذب مراجعین بیشتر به کلینیک می باشد

ورکشاپ یا کارگاه چیست ؟

ورکشاپ، یک کارگاه آموزشی است که طی آن یک مهارت خاص به صورت فشرده به افراد شرکت کننده در آن آموزش داده می شود. ورکشاپ‌ها می توانند به صورت آنلاین و یا حضوری برگزار شوند. از آن‌جایی که معمولا ورکشاپ‌ها برای تعداد افراد محدودی برگزار می‌شوند، بازدهی بالایی دارند. ورکشاپ‌ها در حوزه‌های مختلفی برگزار می‌شوند که به طور مثال می‌توان به حوزه‌هایی مانند روانشناسی، هنر، بازیگری، نقاشی و عکاسی و... اشاره کرد.

آیا تا به حال واژه ورکشاپ روانشناسی یا کارگاه روانشناسی شنیده‌اید؟
آیا با اهداف کارگاه روانشناسی آشنایی دارید؟

هر کارگاه هدف و رویکرد منحصر و مخاطب خود را دارد. ممکن است یک کارگاه برای درمانجویانی که دارای اختلالات روانی هستند برگزار شود و در برخی کارگاه‌ها شاهد حضور روانشناسان و دانشجویان نیز باشیم. در این پست قصد داریم به آشنایی و بررسی انواع کارگاه‌های روانشناسی، کاربرد و اهداف آنان بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

کارگاه روانشناسی چیست؟

کارگاه روانشناسی چیست؟

"برگزاری کارگاه‌های روانشناسی قدمی مثبت و موثر در علم روانشناسی است. "

یک کارگاه روانشناسی معولا از 5 تا 20 نفر شرکت کننده دارد. در کارگاه‌های روانشناسی افراد به صورت جمعی گرد هم آمده و به طور مستقیم با یکدیگر به تعامل می‌پردازند که در این مسیر مهارت‌های لازم را با تمرین و تکرار مداوم به دست می‌آورند. پس هر کارگاه روانشناسی باید سه ویژگی مهم داشته باشد:

  • به صورت تعاملی باشد.
  • مربی کارگاه دارای روحیه برونگرا برای ارتباط موثر با مخاطب باشد
  • افراد برای بیان نظرات خود و کسب مهارت فرصت کافی داشته باشند.

علاوه بر آن هر کارگاه روانشناسی معمولا چند ساعت در روز به طول می‌انجامد و موضوع کاملا مشخصی را دنبال می‌کند که نیازمند صبر و حوصله شرکت‌ کنندگان است.


آیا می دانید داشتن یک سیستم مدیریتی برای برگزاری کارگاه های روانشناسی چه کمک شایانی به جذب مخاطب در کلینیک روانشناسی شما دارد؟ با سیستم مدیریت کارگاه روانشناسی دکتر لینک تجربه حرفه ای در برگزاری کارگاه روانشناسی داشته باشید برای مشاهده دمو با شماره های ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ تماس بگیرید


تفاوت کارگاه روانشناسی با کلاس‌های روانشناسی

تفاوت کارگاه روانشناسی با کلاس‌های روانشناسی چیست؟

کارگاه‌های روانشناسی تفاوتی زیادی با کلاس‌ های روانشناسی دانشگاه دارند؛ زیرا اصولا مطالبی که دانشجو در دانشگاه می‌آموزد تئوری بوده و جنبه عملی در اکثر مواقع ندارد. اما در کارگاه روانشناسی مخاطب یا درمانجو مهارت کسب کرده و بسیار عملی‌تر و کاربردی‌تر از کلاس‌های دانشگاه می‌باشد. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که کارگاه‌های روانشناسی دانشگاه نیز در برخی موارد بسیار مفید و موثر واقع می‌شود. برخی از تفاوت‌های کلاس‌های دانشگاه و کارگاه‌های نظام روانشناسی به شرح زیر است:

در کارگاه مهارت کسب می‌کنید و مشغول به کار می‌شوید.

همان‌طور که در این پست توضیح دادیم، مطالبی که در دانشگاه بیان می‌شود بسیار کلی و سطحی است و جنبه عملی ندارد. در نتیجه اغلب دانشجویان پس از اتمام درس، برای ورود به حوزه کاری با مشکل روبه‌رو می‌شوند که کارگاه‌های روانشناسی به آن‌ها کمک شایانی می‌کنند.

انتخاب موضوع کارگاه و مدرس آن بر عهده خودتان است.

در کارگاه روانشناسی می‌توانید در کارگاهی شرکت کنید که به موضوع آن علاقع دارید مانند کارگاه اختلالات شخصیتی یا کارگاه‌های آموزشی روانشناسی کودک. علاوه بر آن مجبور نیستید سر کلاس استادی بنشینید که مایل به شرکت در کلاسش نیستید. در کارگاه‌های روانشناسی انتخاب اساتید با شرکت‌کنندگان است و چه از این بهتر؟!

تعداد شرکت کنندگان کمتر و در نتیجه یادگیری بیشتر است.

در کلاس‌های دانشگاه هستند افرادی که هدفشان درس نیست و فرصت یادگیری را نیز از بقیه می‌گیرند. در نتیجه کسانی که داوطلبانه در کارگاه روانشناسی شرکت می‌کنند آنقدر علاقه‌مند و مشتاق هستند که نخواهند جو آن را بر هم بزنند.


دکتر لینک یک نرم افزار حرفه ای برای برگزاری گروه درمانی و کارگاه های روانشناسی می باشد برای دریافت اظلاعات بیشتر با شماره های ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ تماس بگیرید.


کارگاه‌های روانشناسی مناسب چه افرادی است

کارگاه‌های روانشناسی برای چه افرادی مناسب است؟

کارگاه‌های روانشناسی که توسط افراد یا کلینیک های روانشناسی برگزار می‌شود می‌تواند مناسب تمام گروه‌های سنی باشد. به عنوان مثال برخی کارگاه‌های روانشناسی مخصوص کودکان است که در آن مشکلات رفتاری آن‌ها بررسی شده و درمان مناسب آن‌ها ارائه می‌گردد. برخی کارگاه‌ها نیز برای نوجوانان به دلیل مشکلات تحصیلی، شغلی و یا اعتیاد آنان برگزار می‌شود. کارگاه‌های زناشویی، خانوادگی و… که بزرگسالان می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند و به همین صورت کارگاه‌‌هایی با موضوعات متنوع برای تمام اقشار جامعه.

انواع کارگاه‌‌های روانشناسی

به طور کلی کارگاه‌های روانشناسی به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم می‌شوند که هر یک را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

کارگاه روانشناسی تخصصی

همان‌طور که از نام این کارگاه روانشناسی پیداست باید افرادی مانند روانشناسان، دانشجویان، مشاوران بالینی و… در این کارگاه‌ها شرکت کنند و برای عموم نیست. در نتیجه متخصصان روانشناسی که در کار خود ماهر هستند لازم دارند

دوره روانشناسی تخصصی ویژه دانش آموختگان رشته‌های روانشناسی و مشاوره است. از جمله این کارگاه ها عبارتند از:

  • کارگاه هیپنوتیزم
  • کارگاه درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • کارگاه تکنیک های رفتار درمانی
  • کارگاه روان درمانی تحلیلی
  • روان پویشی کوتاه مدت ISTDP
  • کارگاه روانکاوی
  • کارگاه تربیت درمانگر
  • کارگاه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT
  • کارگاه زوج درمانی
  • کارگاه تربیت درمانگر جنسی
  • کارگاه طرحواره درمانی
  • کارگاه دارو شناسی روانپزشکی
  • کارگاه مشاوره پیش از ازدواج
  • کارگاه تربیت درمانگر کودک و...

کارگاه روانشناسی عمومی

کارگاه‌های روانشناسی برای عموم برای هر قشر از جامعه کاربرد دارد و باعث افزایش سطح سلامت روان آن‌ها و به طور کلی جامعه می‌شود. لیست کارگاه‌های روانشناسی که برای عموم افراد مناسب است عبارت است از:

  • کارگاه اعتماد بنفس
  • کارگاه مهارت‌های فرزندپروری
  • کارگاه مهارت‌های جنسی
  • کارگاه مهارت‌های ارتباطی
  • کارگاه عزت نفس
  • کارگاه کنترل پرخاشگری و خشم
  • کارگاه مدیریت و کاهش استرس و اضطراب
  • کارگاه پیش از ازدواج
  • کارگاه ازدواج و ...

جالب است بدانید که کارگاه‌های روانشناسی عمومی نیز ممکن است به دو صورت برگزار شود که هر یک را به طور مختصر توضیح می‌‌دهیم.

کارگاه روانشناسی عمومی که برای مردم و درمانجویان برگزار می‌گردد.

در برخی موارد ممکن است درمانگر از مراجعین خود که با آنان مشاوره فردی داشته است و بهبودی در وضعیتشان حاصل شده است بخواهد تا در یک گروه تعاملی قرار بگیرند. در نتیجه با قرار گرفتن این افراد در این کارگاه روانشناسی سبب می‌شود افراد تجربیات خود و یا تمرینات و صحبت‌‌های جلسات فردی را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و مرور کنند. این کارگاه روانشناسی می‌تواند در قالب کارگاه‌‌های موسیقی و هنری برگزار گردد.

کارگاه روانشناسی عمومی که در قالب همایش برگزار می‌گردد.

گاهی برای یک کارگاه روانشناسی با یک موضوع مشخص فراخوان داده می‌شود و از افراد علاقه‌مند دعوت به عمل می‌آید که بیشتر شبیه به یک همایش روانشناسی خواهد بود و فرصت تعامل کمی میان شرکت‌کنندگان وجود خواهد داشت.


سیستم حسابرسی برای برگزاری کارگاه روانشناسی در دکترلینک همین الان تماس بگیرید: ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴


هزینه کارگاه‌های روانشناسی چقدر است؟

هزینه کارگاه های روانشناسی یکی از مهمترین دغدغه‌های داوطلبان شرکت در این دوره‌ها و کارگاه‌ها می‌باشد. به دلیل اهمیت این موضوع، سازمان‌ها و مراجع ذیربط بر میزان هزینه‌ها و شهریه‌های مربوط به این کارگاه‌ها‌، نظارت می‌کنند، تا تمام داوطلبان بتوانند در این کارگاه‌ها شرکت نمایند.
 در واقع هزینه کارگاه‌های روانشناسی از قبل، توسط سازمان‌های مربوطه همچون سازمان روانشناسی و مشاوره تعیین شده است. و دریافت هزینه‌های بیشتر از مقدار مصوب‌، تخلف محسوب می‌شود. به همین دلیل توجه به میزان هزینه کارگاه‌های روانشناسی و اطلاع از قیمت‌های مصوب از سوی سازمان‌های مربوطه، برای شرکت در این کارگاه‌ها الزامی می‌باشد. باید این نکته را بیان کرد که هزینه‌ی مربوط به هر کارگاه روانشناسی با توجه به زمان و طول دوره‌ها و همچنین نوع کارگاه‌ها متفاوت می‌باشد.

استقبال مردم و دانشجویان از کارگاه‌های روانشناسی

امروزه کارگاه‌های آموزشی سازمان نظام روانشناسی به دلیل استقبال مردم، بیش از گذشته برگزار می‌شوند. همین امر نقش مهمی در افزایش سلامت روان جامعه دارد. این کارگاه‌ها با ارائه خدمات تخصصی نیز برای بسیاری از روانشناسان و دانشجویان این رشته مفید خواهد بود و زمینه ورود آن‌ها را به بازار کار فراهم خواهد کرد.
همچنین برگزاری کارگاه‌های روانشناسی از این جنبه که می‌تواند منجر به
جذب درمانجو برای کلینیک یا مرکز روانشناسی گردد، بسیار مفید است.

 

 

 

شرایط برگزاری کارگاه‌های معتبر روانشناسی


آیا شما مدیر یا درمانگر هستید و دنبال یک سیستم حرفه ای برای برگزاری کارگاه و گروه درمانی در کلینیک روانشناسی خود هستید؟ نرم افزار مدیریت کلینیک و مراکز روانشناسی دکتر لینک این هدفت شما را براورده می کند.


شرایط برگزاری کارگاه‌های معتبر روانشناسی از نظر سازمان نظام روانشناسی

هر گونه آموزش مهارتي و کاربردي در حيطه روان‌شناسي و مشاوره که توسط دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي، انجمن‌هاي علمي روان‌شناسي و مشاوره مصوب وزارت‌های علوم و بهداشت، مراکز خدمات روانشناسي و مشاوره مورد تاييد سازمان و ساير مراکز و موسسات مرتبط منوط به تاييد معاونت آموزشي سازمان که قراراست بصورت کارگاه‌های تخصصی برگزار گردد می‌بایست نکات زیر را لحاظ نمایند:

با توجه به سیاست‌ها و تصمیمات اخیر شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، دال بر حذف ارائه گواهی کارورزی که با هدف افزایش توان علمی و مهارتی دانشجویان و دانش آموختگان رشته‌های روانشناسی و مشاوره کشور صورت گرفته است، هرگز ضرورت و الزامی به اخذ گواهی کارورزی، مدرک کارگاهي اعم از قابل ترجمه، مورد قبول وزرات علوم و بهداشت و... نخواهد بود و در تمامی مراحل عضویت و یا مصاحبه برای دریافت پروانه فعالیت حرفه‌ای و همچنین مجوز تاسیس مرکز روانشناختی و مشاوره، الزامی وجود نخواهد داشت لذا انتظار می‌رود از این پس داوطلبان، فارغ البال  تحت تاثیر تبلیغات فریبنده و کاسبکارانه برخی موسسات،مراکز، سازمان‌ها، نهاد‌ها و انجمن‌ها و... که در جهت سودجویی گام برمی‌دارند قرار نگیرند و  در صورت تمایل نیز فقط با توجه به تحقیقات خود و در جهت افزایش سطح دانش و تقویت مهارتی خود نسبت به شرکت در کارگاه‌های تخصصی معتبر، اقدام نمایند و از این بابت نیز اطمینان حاصل کنند که تنها کارگاه‌هايي که دارای امتیاز بازآموزی از طرف سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می‌باشند مورد قبول و پذیرش معاونت آموزشی می‌باشد که برای داوطلبین عضو سازمان نظام؛ امتیاز هم به همراه دارد(هر کارگاه 2 امتیاز)

سوال: چرا فقط کارگاه های دارای امتیاز بازآموزی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، که از سطح بالایی از نظر اعتبار و دانش افزایی و مهارتی برخوردارند می تواند گزینه مناسب برای شرکت دانشجویان، همکاران و متقاضیان باشد؟
می توان به دلایل زیر اشاره کرد:
* پروسه کسب امتیاز بازآموزی برای یک کارگاه مولفه های بسیاری دارد از جمله:
- مدرس کارگاه حتما دارای مدرک دکتری و عضو سازمان نظام باشد
- مرکز برگزار کننده می بایست دارای مجوز فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باشد
- سقف پرداختی متقاضیان نیز مشخص و مصوب باشد(بالاترین پرداختی برای یک کارگاه 8 ساعته با تدریس استاد تمام 150 هزار تومان می‌باشد)
- سقف تعداد شرکت کنندگان حداکثر 25نفر می باشد.
- موضوع تشکیل کارگاه، مدرس کارگاه، مرکز برگزار کننده کارگاه، سرفصل ها، مخاطبین کارگاه، و...همگی با ارسال مدارک و مستندات از طرف معاونت آموزش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با دقت فراوان مورد برسی قرار می‌گیرد و در صورت واجد بودن تمامی شرایط و در یک پروسه تقریبا يك ماهه مجوز برگزاری کارگاه با رعایت تمامی ضوابط و مقررات صادر می‌شود.
- سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بعد از صدور مجوز، همچنان بعنوان ناظر بر روزتشکیل و تا اتمام کارگاه می‌باشد و مستندات و مدارک را از برگزار کننده مطالبه می‌نماید .

آیا شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره خرید یک محصول حرفه ای برای کلینیک روانشناسی خود نیاز دارید؟ همین الان با شماره های ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ تماس بگیرید.

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
1

دیدگاه شما:

*

1402-05-18
مبین میرلوحی

من در سایت my.salimpsy.com کارگاه برگزار میکنم. خوشحال میشم بهم سر بزنید