درآمد کلینیک‌های روانشناسی به چه عواملی بستگی دارد معرفی 10 عامل موثر در افزایش درآمد مراکز روانشناسی

  دکتر لینک | درآمد کلینیک‌های روانشناسی به چه عواملی بستگی دارد معرفی 10 عامل موثر در افزایش درآمد مراکز روانشناسی

معرفی شغل روانشناسی

یک درمانگر یا روانشناس با توجه به نوع گرایش درمانی خود، وظیفه ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات روانی، عاطفی، رفتاری، آموزشی و رشدی درمانجویان خود را بر عهده دارد. 

معرفی شغل روانشناسی

در واقع کلینیک‌ها یا مراکز مشاوره و روانشناسی، فعالیت‌هایشان در راستای بهداشت روانی جامعه است. و به مراجعان خود در مدیریت چالش‌های روحی روانی زندگی‌شان کمک می‌کنند.

درمانگران در این حوزه ابتدا با درمانجوی خود گفتگو می‌کنند و پس از شناخت ریشه مشکلات، برنامه درمانی متناسب را تنظیم می‌نمایند. سپس بر اساس واکنش درمانجو به رویکردهای مختلف درمانی، برنامه را تغییر داده یا ادامه می‌دهند.

رشته روانشناسی دارای گرایش‌ها و شاخه‌های مختلف است. و صد البته وظایف، نقش و مسئولیت درمانگر در هر یک از این حوزه‌ها متفاوت می‌باشد. به همین دلیل نوع گرایش یکی از عوامل موثر بر میزان درآمد وی خواهد بود.


شما روانشناس هستید؟ آیا می دانید دکترلینک یک نرم افزار حرفه ای در برای جذب مراجع جدید روانشناسی است؟


گرایش‌های مهم رشته روانشناسی

از جمله گرایش‌های روانشناسی می‌توان به

  1. روانشناسی بالینی
  2. روانشناسی شغلی
  3. روانشناسی اجتماعی
  4. روانشناسی تحول
  5. روانشناسی قانونی
  6. روانشناسی سلامت
  7. روانشناسی تربیتی
  8. عصب روانشناسی
  9. روانشناسی شناختی
  10. روانشناسی مشاوره‌ای
  11. روانشناسی شخصیت
  12. روانشناسی بین فرهنگی

بازار کار و آینده شغلی این رشته

روانشناسان می‌توانند بر اساس نوع گرایش، سطح تحصیلات، تجربه، مهارت‌ها و توانایی‌های خود در مراکز و سازمان‌های مختلفی مشغول به کار شوند.

اگر دارای تحصیلات بالاتر و تجربه و مهارت بیشتر هم باشند در جایگاه‌هایی نظیر مسئول منابع انسانی، مسئول آموزش، تحقیق و توسعه، توسعه منابع انسانی و مسئول گزینش سازمان مشغول به فعالیت باشند.

کلا باید گفت برای درآمد افراد شاغل در حوزه روانشناسی نمی‌توان عدد دقیقی را بیان کرد، چون درآمد روانشناسان تابعی از گرایش، شغل، سطح تحصیلات، تجربه و مهارت و توانایی آنان است.

میزان درآمد یک روانشناس

روانشناسی به‌عنوان یکی از 9 شغل پردرآمد دنیا شناخته می‌شود. در ایران نیز این رشته جایگاه شغلی مناسبی دارد و می‌توان از طریق آن به درآمد بالایی دست‌یافت. اما این مطلب در مورد همه موقعیت‌های شغلی این رشته صدق نمی‌کند و میزان درآمد فرصت‌های شغلی مختلف روانشناسی با یکدیگر برابر نیستند.

میزان درآمد یک روانشناس

 به عنوان مثال می‌‌توان گفت میزان درآمد مشاوره روانشناسی یا درآمد مطب روانشناسی یکسان نیست و نمی‌توان برای درآمد آن‌ها عدد و رقم دقیق و برابری در نظر گرفت. علاوه بر این، میزان درآمد این شغل به عوامل دیگری همچون سطح ارشدیت، میزان سابقه کاری، توانایی‌ها و مهارت‌ها، میزان تحصیلات، نوع سازمان و شهر و کشور بستگی دارد.

 و می‌توان گفت رشته‌ای مناسب برای مهاجرت به خارج از کشور نیز شناخته می‌شود. در نتیجه، شما می‌توانید با داشتن مدرک دانشگاهی در یکی از گرایش‌های روانشناسی با سطح زبان خوب و رزومه‌ای مناسب، در کشورهای دیگر شغل مناسبی پیدا کرده و مهاجرت کاری موفقی داشته باشید.

 

عوامل موثر بر میزان درآمد روانشناس

عوامل اصلی

موقعیت جغرافیایی

مکانی که یک روانشناس به‌عنوان محل کار خود انتخاب می‌کند، نقش موثری در تعیین میزان درآمد او خواهد داشت همان‌طور که در قسمت میزان درآمد یک روانشناس در ایران اشاره شد، میزان حقوق یک روانشناس در تهران نسبت به شهرهای کوچک یا روستاها بسیار بیشتر خواهد بود.

سابقه کاری

میزان سابقه کاری یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر دستمزد یک روانشناس به شمار می‌رود. معمولا میزان درآمد روانشناسان تازه فارغ‌التحصیل شده یا افرادی که به‌تازگی فعالیت خود را در این حوزه شروع کرده‌اند، کمتر از روانشناسانی با سابقه کاری بیشتر است.

سطح تحصیلات

سطح تحصیلات نیز یکی دیگر از عوامل مهم در میزان درآمد روانشناس محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال، میزان درآمد دکتر روانشناس نسبت به یک کارشناس روانشناسی بالاتر خواهد بود. در حالت کلی، برای روانشناسان با مدرک ارشد یا دکتری، فرصت‌های شغلی مناسب‌تری وجود دارد.

توانایی‌ها و مهارت‌های فردی

توانایی‌ها و مهارت‌های فردی یک روانشناس نیز نقش موثری در میزان درآمد او خواهد داشت. این موضوع برای روانشناسانی که در مطب شخصی خود به فعالیت می‌پردازند، اهمیت بیشتری خواهد داشت؛ چرا که هرقدر توانایی‌ها و مهارت‌های این فرد در درمان مراجعین خود بیشتر باشد، تعداد مراجعین نیز افزایش می‌یابد و در نهایت، درآمد او نیز بیشتر خواهد شد.

سایر عوامل موثر در افزایش درآمد روانشناسان

1-محل حضور مخاطبان را پیدا کنید.

مخاطبان و مشتریان هر نوع کسب و کاری، گرایش‌های خاصی دارند که این باعث می‌شود علاقمندی‌های مشترکی داشته باشند. مثلا افرادی که دچار شکست عاطفی هستند ممکن است صفحاتی با این مضامین را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام دنبال کنند. روانشناسان یا مدیران بازاریابی مراکز روانشناسی باید این مخاطبان را شناسایی و به عنوان سرنخ با آن‌ها در ارتباط باشند.

2-سئو سایت.

سئو کردن سایت، همان چیزی است که باعث می‌شود وقتی کاربران در گوگل کلمات مربوط به کسب و کارتان را جستجو می‌کنند، وب سایت شما را در کنار دیگر رقبا در صفحه اول ببینند. به زبان دیگر سئو همان چیزی است که می‌توانید به کمکش در روز حتی بیشتر از هزاران مخاطب را به سایت‌تان جذب کنید.

3-نقشه گوگل را فراموش نکنید.

در بسیاری از مواقع، گوگل در نتایج جستجوی مخاطبان ابتدا نقشه کسب و کارها را نمایش می‌دهد. از این امکان برای جذب مراجع جدید می‌توان بهره بسیاری برد.

 

4- برگزاری سمینارهای آموزشی

یکی از این راهکارها، برگزاری رویداد است! مثلا برگزاری یک سمینار آموزشی در مورد یکی از حوزه‌های روانشناسی. این‌ها همه چیزهایی هستند که باعث جذب مخاطبان شده و آنها را با شما آشنا می‌کند. 

برگزاری سمینار و کارگاه روانشناسی


دکتر لینک یک ابزار تخصصی برای برگزاری گروه درمانی و کارگاه های روانشناسی می باشد


5- تهیه پادکست

خوشبختانه مخاطبان ایرانی این روزها بیشتر از قبل به پادکست روی خوش نشان داده‌اند! با توجه به این موضوع، می‌توانید روی پادکست هم برای بازاریابی حوزه مشاوره و روانشناسی حساب کنید. برای این کار ابتدا به سراغ چند پادکست معروف رفته و ببینید چطور مخاطبان را جذب می‌کنند. بعد از این ببینید که آیا رقبا هم پادکستی منتشر کرده‌اند که بتوانید از آن ایده بگیرید؟ بعد هم به مرور از انتشار اپیزودهای 5 الی 15 دقیقه‌ای شروع کنید

6- با سایر روانشناسان همکاری داشته باشید.

گاهی برخی از درمانجویان، دارای یک یا دو مشکل هستند. شما می‌توانید از سیستم ارجاع استفاده کرده و آن‌ها را برای درمان سایر مشکلات به همکاران خود ارجاع دهید.

اگر چنین رابطه‌ایی با سایر همکاران برقرار کنید به احتمال زیاد آن‌ها نیز درمانجویان خود را برای مشکلات حوزه تخصصی‌تان به شما ارجاع می‌دهند.

کلام آخر

درآمد یک روانشناسان از یک طرف تابع عواملی است که به سطح تحصیلات، گرایش، تجربه، مهارت مربوط می‌شود و از طرف دیگر به فعالیت‌های بازاریابی وی مربوط می‌شود. اگر همزمان با افزایش سابقه و مهارت به عواملی که ذکر شد توجه داشته باشید، این عوامل در افزایش درآمد شما موثر خواهند بود.

شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب درمانجو نیاز دارید؟ همین الان با شماره های ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ تماس بگیرید

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
1

دیدگاه شما:

*

1402-03-20
دکتر معینی

خیلی مطلب جالبی بود ممنونم از شما.