صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت

  دکتر لینک | صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت

آیا اطلاعاتی در مورد پرونده الکترونیک دارید؟ با پیشرفت تکنولوژی دیگر خیلی از فرایندها شکل کاغذ قلمی خود را ندارند و به‌صورت الکترونیکی درآمده‌اند. یکی از این موارد پرونده بیمار است که در این مطلب مفصل درمورد آن صحبت کرده‌ایم.

پرونده الکترونیک چیست؟

هر نوع اطلاعات مربوط به سلامت جسمی، روانی یا وضعیت یک فرد است که در سیستم‌های الکترونیکی ثبت می‌شود و برای کسب، انتقال، دریافت، ذخیره، بازیابی، اتصال و دستکاری داده‌های چند رسانه‌ای به‌منظور فراهم‌کردن مراقبت بهداشتی اولیه و خدمات بهداشتی مربوطه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این پرونده سلامت شامل یادداشت‌های بهداشتی ـ درمانی دوران عمر یک فرد است و در داخل سیستم بهداشتی ـ درمانی ایجاد و به‌صورت خصوصی و محرمانه نگهداری می‌شود. پرونده الکترونیکی باید برای ارائه‌کنندگان مجاز خدمات در هر مکان و زمان به‌منظور حمایت و پشتیبانی از ارتقای کیفیت خدمات در دسترس باشد.

پرونده الکترونیک سلامت یک سیستم اطلاعات الکترونیکی ایمن و قابل‌توسعه است که استفاده‌کنندگان مجاز در مراکز بهداشتی ـ درمانی در هر زمان به اطلاعات گذشته بیمار دسترسی دارند و اطلاعات درمانی جدید بیمار را نیز به آن اضافه می‌نمایند. دسترسی به اطلاعات کامل بیمار در بهبود مراقبت‌های بالینی و کاهش اشتباهات پزشکی بسیار مهم است.


این پرونده یک مجموعه متمرکز بلندمدت از اطلاعات مراقبت سلامت یک فرد است که برای تمام ارائه‌کنندگان خدمات در هر مرکز و در هر زمان قابل‌استفاده است و به‌عنوان قسمت اصلی یک سیستم اطلاعات سلامت یکپارچه محسوب می‌شود .

سیستم‌هایی که دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند، علاوه بر اینکه موجب بهبود سطح سلامت بیمار می‌شود، صدها ساعت در زمان صرفه‌جویی می‌کند وهزینه‌های مراقبت را نیز کاهش دهد .

داشتن چنین پرونده سلامتی موجب تصمیم‌گیری بهتر در سیر درمان و توسعه نتایج درمانی می‌شود و داده‌های بهتری را برای بهداشت عمومی و تحقیقات جمع‌آوری می‌کند، اما فقط زمانی این اتفاق می‌افتد که برای ایجاد و توسعه آن روشی استاندارد انتخاب شده باشد.

دکتر لینک با ایجاد بستری مناسب به شما در ایجاد پرونده الکترونیک نظام‌دار کمک می‌کند. لطفا ماژول تخصصی پرونده الکترونیک دکتر لینک را در اینجا مشاهده کنید.


صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت

اهمیت و ضرورت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت

حفظ و نگهداری دقیق و کامل پرونده‌ها قسمت اساسی مدیریت درمان بیمار است. افزایش تخصص در مراقبت‌های بهداشتی، مهاجرت و سفر افراد (به هر دلیلی؛ درمانی، کاری، سیاحتی و ...) موجب افزایش تفکیک و فروپاشی مدارک و پرونده‌های بهداشتی سنتی شده است. یادداشت‌ها و مدارک پزشکی در مکان ارائه خدمات بهداشتی به‌ وجود می‌آید و همان جا نگهداری می‌شود. این تفکیک یادداشت‌ها و مدارک از نظر پزشکی نامطلوب است.

این موارد منجر به دوباره‌کاری در جمع‌آوری اطلاعات مربوط به سابقه بیماران، ابهام در روند خدمات بلندمدت بالینی، دوباره‌کاری در تست‌های آزمایشگاهی و مطالعات تشخیصی، تأخیر در انجام تست‌ها و درمان‌های مورد‌نیاز و ضروری و همچنین آزردگی‌خاطر، نارضایتی و نگرانی بیماران درمورد کیفیت و سالم‌بودن خدمات می‌شود.

دکتر لینک ابزارهایی را مانند پرونده‌های الکترونیک سلامت جهت سهولت به اشتراک‌گذاری اطلاعات ارزشمند بهداشتی برای ارائه‌دهندگان مراقبت بهداشتی ارائه می‌دهد که باعث افزایش کیفیت مراقبت و بهبود سلامت جامعه می‌شود.

دسترسی به چنین اطلاعاتی به این معنی است که مشتریان و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی ـ درمانی تصمیمات را بر اساس اطلاعات در وضعیت بهتری (کامل‌تر، دقیق‌تر، امن‌تر، در دسترس‌تر و ...) اتخاذ می‌کند.

ماهیت و محتوای پرونده الکترونیک سلامت

پرونده الکترونیک سلامت دربرگیرنده اطلاعات مراقبت بهداشتی است که در طول حیات فرد (حتی می‌تواند قبل از تولد و پس از مرگ را هم شامل شود.) به‌صورت الکترونیکی با هدف پشتیبانی از مراقبت مستمر با کیفیت بهتر، آموزش و پژوهش ذخیره شده است. درواقع نسخه الکترونیکی تمام عملکردهای یک پرونده سنتی را با کیفیت بهتر پوشش می‌دهد.

پرونده الکترونیک شامل موارد زیر است:

  • درمان؛
  • تجویز؛
  • نتایج آزمایشات؛
  • اثرات تشخیصی؛
  • اطلاعات ژنتیکی مهم؛
  • تصاویر پزشکی؛
  • اطلاعات مربوط به محیط؛
  • اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی.

 

پرونده بهداشتی بیماران شامل اسناد اصلی و اولیه خدمات تدارک دیده‌شده در تمام مراکز مختلف مراقبتی است. پرونده الکترونیک سلامت در سیستم بهداشتی برای هر فرد یک نسخه محرمانه مادام‌العمر از سابقه بهداشتی و مراقبتی فراهم می‌کند.

این پرونده به‌صورت الکترونیکی در دسترس ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی در هر مکان و در هر زمان قرار خواهد گرفت تا افراد از مراقبت باکیفیت بهتری می‌برد.

ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در سراسر کشور موجب توسعه کیفی خدمات بهداشتی می‌شود.


صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت

فواید و مزایای پرونده الکترونیک سلامت

پرونده الکترونیک سلامت علاوه بر انجام‌دادن تمامی عملکردهای پرونده‌های سنتی اولیه، دارای مزایای فراوان دیگری است که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود :

۱. دسترسی هم‌زمان به محتویات اطلاعات از مکان‌های مختلف

مشاوران، پزشکان، پرستاران (و تمامی افراد مرتبط به بهداشت و درمان) در ساختمان‌های مختلف یا راه‌های دور (کشور یا شهرهای دیگر) می‌توانند در یک زمان به پرونده‌های بیمار دسترسی داشته باشند. این امر باعث می‌شود تصویر یکپارچه‌ای از آنچه در پرونده است، به دست آید.

۲. صحت محتویات

از آنجا که اطلاعات به‌صورت کد ماشینی یا تایپ‌دستی ذخیره می‌شود، امکان وجود خطا در نمایش اطلاعات نیست.

۳. کاهش هزینه و بهره‌وری

پرونده الکترونیک سلامت باعث حذف فاصله زمانی بین نوشتن گزارش‌ها و آماده‌شدن تصاویر می‌شود. همچنین موجب سهولت در نوشتن، ذخیره و بازیابی گزارش‌های دارای تصاویر در زمان اقدام هم می‌شود.

۴. کاهش خطاهای ارائه داده

برای اطلاعاتی که در یک مدل قابل‌فهم و ساخت‌دار کامپیوتری ذخیره می‌شود، پرونده الکترونیک سلامت یادآوری‌ها و هشدارهای اتوماتیک جهت اجتناب از خطاهای ارائه داده و استفاده از خدمات پیشگیرانه را بهبود بخشیده است.

۵. پشتیبانی تصمیم‌گیری

یک پرونده کامل و دقیق پزشکی به پزشک اجازه می‌دهد تا بر اساس اطلاعاتی تصمیم بگیرد که در پرونده است. توانایی ارتباط‌دادن اجزای اطلاعات جدید می‌تواند به بهتر‌شدن نتایج تصمیم‌گیری در مراقبت‌های طبی و اقدامات پزشکی کمک کند.

۶. جلوه‌های مختلف اطلاعات

صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت

از آنجا که اطلاعات به‌صورت الکترونیکی، ساختار‌یافته و نظام‌دار ذخیره می‌شود، در صورت مشخص‌شدن ارتباطاتی بین موارد ثبت‌شده، پرونده می‌تواند به فرم‌های مختلف نمایش یابد.

۷. پشتیبانی سایر تحلیل‌های اطلاعات

تحقیقات پزشکی، بررسی‌های اپیدمیولوژی و تحلیل روند بیماری می‌تواند بر اساس پرونده‌های پزشکی شکل گیرد. این‌گونه از تحلیل اطلاعات بر اساس استخراج اطلاعات در گروهی از پرونده‌ها شکل می‌گیرد. به این ترتیب ارتباط موقعیت جغرافیایی، بیماری‌های خاص، بیماری، سن و نظایر آن مشخص می‌شود.


صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت

۸. مشارکت در مراقبت‌های پزشکی

۲ بیمارستان به‌راحتی می‌تواند از محتویات پرونده‌ای پزشکی بدون نیاز به انتقال بین ۲ مکان استفاده کنند.

جمع‌بندی

باتوجه‌به موارد عنوان‌شده در زمینه مزایا و ضرورت ایجاد پرونده الکترونیک در مراکز درمانی، امروزه خیلی از پزشکان و متخصصان در جهت سهولت کار خود و بیماران از این روند استقبال به عمل آورده‌اند.

تکنولوژی دکتر لینک با در اختیار قراردادن این امکان برای شما عزیزان گامی در جهت پیشرفت نظام سلامت برداشته است. همچنین با ایجاد تکنولوژی مراقبت و درمان سمت بیمار دکتر یو این امکان در اختیار بیماران شما نیز قرار گرفته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران ما در تماس باشید.

اگر این اطلاعات برای شما مفید بوده است، از سیستم هوشمند پرونده الکترونیک دکتر لینک دیدن فرمایید: پرونده الکترونیک

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*