آینده خدمات پزشکی و درمانی چگونه خواهد بود؟

  دکتر لینک | آینده خدمات پزشکی و درمانی چگونه خواهد بود؟

دنیای امروز با دنیای 30 یا 20 یا حتی 10سال پیش خیلی متفاوت است. همه ما رشد تکنولوژی را در زندگی روزمره خود به طور محسوس احساس کردیم و تکنولوژی، بسیاری از مشاغل را تغییر داده است.

از ورود تلفن های همراه هوشمند گرفته تا ورود تاکسی های اینترنتی در حوزه حمل و نقل و غیره.

سوالی که باید به آن فکر کنیم، این است که در حرفه پزشکی چه تغییراتی تا 20 یا 30 سال آینده امکان تغییر دارد؟ آیا به عنوان پزشک یا مدیریت کلینیک خود را برای آن تغییرات آماده کرده اید یا خیر؟

آینده خدمات پزشکی و درمانی چگونه است؟

اگر کمی دقیق شویم متوجه خواهیم شد در هر حرفه ای امکان تغییرات وجود دارد. بعضی مواقع، تغییراتی که به واسطه تکنولوژی اتفاق می افتد کسب و کار را تنها با تغییرات کوچکی مواجه می کند. اما گاهی به کلی ساختار یک حرفه تغییر می کند مانند مثالی که ابتدای بحث مطرح کردیم.

اکثر مشاغل در دنیای تکنولوژی دچار تغییرات بزرگ و کوچکی شده اند یا در آینده خواهند شد. اما سوال اساسی اینجاست که با این رشد سریع در تکنولوژی، آینده خدمات پزشکی چگونه است؟ آیا حرفه های پزشکی هم دچار تغییر خواهند شد؟

پاسخ این پرسش به احتمال بسیار زیاد، مثبت است.

چرا حرفه های پزشکی در آینده دستخوش تغییرات خواهند شد؟

ما می توانیم مشاغل را به دو دسته کلی تقسیم کنیم، مشاغلی که قابلیت الگوریتم سازی و روتین سازی دارد و مشاغلی که نیاز به ابداع، خلاقیت، هنر و مهارت های انسانی دارد که از پس رایانه ها بر نمی آید.

همه مشاغلی که امکان الگوریتم سازی یا روتین سازی داشته باشند می توانند توسط رایانه ها و با برنامه نویسی انجام شوند. پس امکان اینکه خیلی از مشاغل روتین، در آینده توسط ربات ها، اپلیکیشن ها، نرم افزارها و … انجام شود بسیار بالا است. اما از طرف دیگر مشاغلی که نیاز به ارتباطات انسانی دارند احتمالا از این تغییرات مصون خواهند بود.

یک سوال: در پزشکی چه مشاغلی روتین هستند و چه مشاغلی و مهارت هایی نیاز به ارتباطات انسانی دارند؟

همانطور که گفتیم مانند بسیاری از مشاغل، در حرفه های پزشکی، مهارت ها و شغل هایی که بر اساس الگوریتم مشخصی هستند، امکان دارد در آینده از حرفه پزشکی حذف شوند.

به عنوان مثال همانطور که امروزه شاهد هستیم با ورود سیستم های نوبت دهی از طریق موبایل یا کامپیوتر، مشاغلی مانند منشی مطب ها یا کلینیک ها  کمرنگ تر شده اند و از جمله مشاغلی هستند که با ورود تکنولوژی حذف خواهند شد.

البته مشاغل اصلی پزشکی نیز از این تغییرات مصون نیستند. با توجه به اینکه امکان تشخیص های پزشکی با استفاده از قابلیت الگوریتم سازی وجود دارد، پس فرآیندهای تشخیص و درمان نیز دچار تغییراتی خواهند شد. و نقش پزشکان نیز در فرآیند تشخیص بیماری کمرنگ خواهد شد.

به عنوان نمونه در آینده ای نه چندان دور شاهد این خواهیم بود که سیستم های کامپیوتری قادر به تحلیل نتایج آزمایش خون یا سونوگرافی خواهند بود، و می توانند با ضریب اطمینان بالایی، نوع بیماری،را تشخیص دهند. 

اما در این میان خدمات پزشکی که به مهارت های ارتباطی بستگی دارند، هرگز یا با احتمال بسیار کمی نمی توانند  روتین سازی شده و به وسیله هوش مصنوعی و کامپیوترها جایگزین شوند. این دسته از مشاغل نقش کلیدی در آینده حرفه پزشکی دارند و رقابت هم بر سر این موارد خواهد بود. در ادامه بررسی می کنیم چه مهارت هایی امکان روتین سازی به وسیله رایانه ها را ندارند و از طریق انسان ها باید انجام شوند.

در آینده کدام مشاغل پزشکی نمی توانند بوسیله روتین سازی جایگزین شوند؟

فعالیت هایی از قبیل موسیقی، هنر، خلاقیت و طراحی از فعالیت های هستند که ربات ها، رایانه ها و سیستم ها قادر نیستند آن ها را انجام دهند. این سری از فعالیت ها در نیم کره راست مغز نشات می گیرند و به آنها فعالیت های راست مغزی می گویند.

علاوه بر مهارت هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، مهارت های دیگری نیز هستند که مختص انسان می باشند و کامپیوترها قادر نیستند به راحتی این دسته از فعالیت ها را انجام دهند.

مهارت های ارتباطی از جمله همدردی و همدلی نمودن با بیماران از جمله فعالیت هایی هستند که در حوزه پزشکی وجود داشته و سیستم ها قادر به انجام آن نیستند.

همدلی یعنی برای دقایقی که با بیمار هستیم دنیا را از زاویه نگاه او ببینیم. اینکه او چطور دنیا را می بیند و در آن لحظه چه احساسی دارد! مهارتی سخت، جالب و البته تاثیرگذار!

در همدلی کردن، گوش دادن موثر نیز بسیار اهمیت دارد. اگر بتوانیم به درستی به صحبت بیمارمان گوش کنیم، شرایط اولیه همدلی بهتر مهیا می شود.

خیلی جالب است بدانیم بر اساس آمار و ارقام، پزشکی که با بیمار همدلی بیشتری داشته است، با احتمال بیشتری بیمارش بهبود پیدا می کند و پیروی از مسیر درمان بسیار بالاتر می رود. بنابراین همدلی بر درمان بیمار هم بسیار تاثیرگذار است.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

ترس و استرس بیماران را چطور کاهش دهیم؟

طراحی برنامه وفادارسازی بیماران

راهنمای مدیریت کلینیک برای حفظ بیماران 

چرا یک پزشک حرفه ای به وب سایت نیاز دارد؟

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*