مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟|معایب و مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی

  دکتر لینک | مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟|معایب و مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی

مشاوره روانشناسی در انواع گوناگونی ارائه می‌شود که یکی از آنها مشاوره آنلاین می‌باشد . در پاسخ به این سوال که مشاوره آنلاین روانشناسی چیست باید بگوییم:

مشاوره آنلاین روانشناسی، نوعی از خدمات مشاوره روانشناسی است که بر بستر اینترنت ارائه می‌شود و مشاور و مراجع از طریق اینترنت با هم ارتباط برقرار می‌کنند“.

در واقع مهم‌ترین ویژگی مشاوره آنلاین در روانشناسی این است که، نیاز به حضور فیزیکی در دفتر مشاوره یا کلینیک روانشناسی نیست و بر عکس مشاوره تلفنی‌، با استفاده از خطوط اینترنت همراه یا خانگی انجام می‌شود. مشاوره آنلاین، فرایند مشاوره‌ای است که مراجع و مشاور به جای ارتباط حضور‌ی و رو در رو با یکد‌یگر، از راه‌های جایگزین برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند و فرایند مشاوره و درمان به صورت غیر حضوری انجام می‌شود. درمان الکترونیک، درمان از راه دور، وبتراپی و درمان اینترنتی از جمله نام‌های دیگر مشاور آنلاین و غیر حضوری است.

پیشنهاد می‌شود این مطلب را بخوانید: ویژگی های یک مرکز روانشناسی خوب

تاریخچه

شاید تصور عموم این باشد که مشاوره غیر حضوری و ارتباط از راه دور روشی نوین و مختص عصر حاضر است ولی تاریخچه مشاوره غیر حضوری به زمان فروید باز می‌گردد. در آن زمان نیز فروید برای برقراری ارتباط از راه دور با مراجعانش با آنها نامه نگاری می‌کرد. در حال حاضر به لطف امکانات پیشرفته‌ی الکترونیکی و فضای مجازی مشاوره آنلاین به اشکال مختلف و با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد.

هدف از مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟

مشاوره آنلاین روانشناسی

این سبک مشاوره اهداف زیادی را دنبال می‌کند . مهم‌ترین هدف آن نزدیک‌تر کردن مردم به مشاورین روانشناس است. بسیاری از مردم و متقاضیان خدمات مشاوره به دلایل مختلفی همچون:

  • بعد مسافت
  • مشغله کاری زیاد
  • هزینه‌های جانبی
  • عدم دسترسی به مشاور مورد نظر

و بسیاری موارد دیگر نمی‌توانند از خدمات مشاوره روانشناسی حضوری استفاده کنند.

فرض کنید فردی با مشاهده علائم استرس در خود به فکر مدیریت و درمان آن می‌افتد اما به دلیل مشغله زیاد و یا ساعات کاری نامناسب نمی‌تواند به صورت حضور‌ی در دفاتر مشاوره حضور پیدا کند و یا اصلا مشاور روانشناس خبره‌ا‌ی در این زمینه پیدا نمی‌کند . در این حالت مشاوره آنلاین روانشناسی بهترین راه برا‌ی برقراری ارتباط با مشاور مورد نظر است. متقاضی از هر جای دنیا می‌تواند با مشاور مورد نظر خود به صورت اینترنتی ارتباط برقرار و جلسه مشاوره برگزار کنند.

یا فرض کنید فردی در شهری دوردست امکانات حضور در دفاتر مشاوره روانشناسی را ندارد اما به دنبال درمان اختالالت روحی روانی خود مانند درمان افسردگی است اما شرایط او این اجازه را به وی نمی‌دهند . در شرایطی مشابه موارد بالا مشاوره آنلاین روانشناسی بهترین راه به منظور برقراری ارتباط با مشاور روانشناسی است.

مزیت‌های مشاوره آنلاین چیست؟

1-صرفه‌جویی در هزینه

در بسیاری از مراکز، هزینه‌ی مشاوره آنلاین کمتر از مشاوره حضوری است. البته گاهی برخی از مراکز مشاوره به دلیل کیفیت بالای خدماتی که در مشاوره آنلاین ارائه می‌دهند و به این دلیل که انتخاب را در مورد نوع مشاوره بر عهده‌ی درمانجو می‌گذارند، تعرفه مشاوره آنلابن و مشاوره حضوری آن‌ها تفاوتی ندارد.

2- صرفه جویی در وقت

همه‌ی ما می‌دانیم که مراجعه به مطب و مراکز مشاوره نیاز به تعیین وقت و طی کردن مسیر مشخصی از محل کار یا محل زندگی تا مراکز مشاوره دارد. در مشاوره آنلابن به دلیل حذف زمان انتظار در مراکز مشاوره و همینطور عدم نیاز به طی کردن مسیر برای رسیدن به مراکز مشاوره صرفه جویی زیادی در زمان می‌شود.

3- امکان دریافت مشاوره اضطراری

گاهی پیش می‌آید که فرد به صورت اضطرار‌ی نیاز به دریافت مشاوره دارد. کاملا بد‌یهی است که در مشاوره حضوری به دلیل لزوم دریافت نوبت و ساعت کاری مشخص مراکز روانشناختی، چنین امکانی وجود ندارد، در چنین صورتی مشاوره آنلاین روانشناسی روش بسیار خوبی برا ی دریافت مشاوره از متخصص است.

4- احساس راحتی بیشتر

در مراجعه آنلاین به این دلیل که افراد در حضور روانشناس و متخصص مربوطه نیستند و کمتر احساس قضاوت شدن می‌کنند برای بیان احساساتشان احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

گاهی نیز بیان برخی از مسائل برای افراد در حضور مشاور سخت می‌باشد بنابراین در اینصورت مشاوره آنلاین توصیه می‌شود. دریافت مشاوره در امور جنسی از این دسته مسائل هستند . گرچه برای درمان برخی از اختلالات جنسی نیاز به مداخلات روانشناختی به صورت حضوری است.

احساس راحتی بیشتر در مراجعه آنلاین

5- جذب درمانجو بیشتر

به دلایل مواردی که در بالا ذکر شد، مشاوره آنلاین روانشناسی موجب سهولت در امر دریافت مشاوره روانشناسی برای درمانجویان فراهم می‌کند. اینکه درمانجویان با صرفه‌جوبی در زمان و هزینه می‌توانند مسائل و مشکلات خود را با یک مشاوره یا روانشناس در میان بگذارند یا با مشاوره آنلاین احساس راحتی بیشتر داشته باشند زمینه را برای جذب درمانجویان جدید فراهم می‌کند.

پیشنهاد می‌شود این مطلب را مطالعه کنید: 14تکنیک‌ جذب و حفظ درمانجو در مراکز روانشناسی

6- مناسب برای افرادی که اضطراب اجتماعی دارند

افرادی که مبتلا به اضطراب اجتماعی هستند به سختی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و در صورت برقراری ارتباط با افراد دیگر، حتی درمانگر دچار اضطراب و تنش روانی می‌شوند و حرف زدن برای آنها سخت می‌شود. هرچند که درمان اضطراب اجتماعی در مواقع شدید نیاز به مراجعه حضوری به روانشناس دارد ولی می‌توان جلسات ابتدایی را به صورت آنلاین برگزار کرد تا از شدت استرس فرد کم شود و بعد از اینکه فرد ارتباط بیشتری با مراجع برقرار کرد می‌توان ادامه جلسات را با خواست درمانجو به صورت حضور‌ی برگزار کرد.

معایب مشاوره آنلاین چیست؟

برخی افراد درمان آنلاین را مفید می‌دانند، زیرا می‌تواند در هر زمان و مکانی در دسترس باشد . با این حال، درمان آنلاین برای همه مناسب نیست. اگر با تکنولوژی راحت نیستید ممکن است برای درمانجو مناسب نباشد . هزینه و ملاحظات دیگر جزء مواردی است که باید در درمان آنلاین  به آن توجه کنید.

برخی از برنامه‌ها و خدمات درمانی آنلاین در وب‌سایت‌ها‌یی در دسترس عموم رایگان هستند . اما رایگان بودن به معنای عدم پرداخت هزینه به صورت 100 درصد نیست. هزینه‌های فناوری و داده‌ها نیز باید پرداخت شود که جزء هزینه‌ها محسوب خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود این مطلب را بخوانید: آشنایی با نرم‌افزار مدیریت مراکز روانشناسی

سخن پایانی

مشاوره آنلاین روانشناسی تنوع زیادی دارد که ماهیت آنها یکی است اما نوع ارائه خدمات در آنها متفاوت می‌باشد . در همه انواع مشاوره آنلاین، مراجع و مشاور از طریق گوش موبایل هوشمند، کامپیوتر یا تبلت با هم ارتباط برقرار می‌کنند اما نوع ارائه خدمات متفاوت می‌باشد.“

در مشاوره آنلاین از طریق موبایل تبلت و کامپیوتر مراجع و درمانگر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی ویژگی‌های مشاوره آنلاین روانشناسی و تفاوت‌ها‌ی آن با مشاوره روانشناسی حضوری بپردازیم. و همچنین مزایا و معایب مشاوره آنلاین بررسی گردید.

توصیه می‌شود روانشناسان و مراکز مشاوره روانشناسی، خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی را به دلیل مزیت‌های این نوع مشاوره در کنار مشاوره‌های حضوری تدارک ببینند. این شیوه مشاوره به آن‌ها کمک می‌کند افرادی که شرایط مراجعه حضوری و دریافت مشاوره را ندارند به عنوان درمانجو به سوی خود جذب کنند.

امیدواریم از این طریق این مقاله هر چه بیشتر با مشاوره آنلاین روانشناسی آشنا گردیده باشید و از مزایای آن جهت جذب درمانجو بهره بگیرید.

شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب مراجع نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای مشاوره رایگان سیستم مدیریت هوشمند مراکز روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*