افسردگی پاییزی چیست؟

  دکتر لینک | افسردگی پاییزی چیست؟

مقدمه:

افسردگی پاییزی از انواع فرعی افسردگی است که به صورت مقطعی و برای برخی افراد اتفاق می افتد. اگر در این دوره بتوانید پیشگیری های لازم را انجام دهید، احتمال ابتلا شما به افسردگی به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. همه افراد شانس ابتلا به این نوع افسردگی را دارند و حتی ممکن است به طور سطحی به آن مبتلا شده باشند. 

افسردگی پاییزی چیست؟

افسردگی پاییزی نوع فرعی از افسردگی است که به افسردگی فصلی نیز مشهور بوده و عموما در فصل پاییز اتفاق می افتد. نشانه ها و ماهیت این نوع افسردگی تفاوت چندانی به دیگر انواع افسردگی ندارد. تنها تفاوت آن با دیگر شاخه های افسردگی در زمان ابتلا به آن می باشد که عموما از اوایل پاییز شروع شده و حتی ممکن است در زمستان هم ادامه داشته باشد. البته برای تشخیص این که به واقع شما به این نوع افسردگی مبتلا گشته اید یا خیر، باید این موضوع را در طولانی مدت بررسی نمود. تحقیقات نشان داده است، عمده افرادی که به این نوع افسردگی دچار می شوند، جوانان و نوجوانان می باشند. معمولا افسردگی در پاییز کمتر به سراغ افراد مسن می رود. البته دلایل بسیاری نیز برای ابتلا به این اختلال در پاییز وجود دارد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. 

نشانه های افسردگی پاییزی

علائم افسردگی پاییزی کاملا مشخص است و مهمترین ویژگی این نوع افسردگی زمان آن می باشد که همانطور که گفتیم از اوایل پاییز یا حتی اواخر تابستان آغاز می شود. اما دیگر نشانه های افسردگی در پاییز شامل موارد زیر می شود:
کاهش انرژی بدن
بی حالی و کسلی
اتلاف وقت و انفعال
غمزدگی و ناراحتی
تحریک پذیری و حالت افسردگی و ناامیدی
انزوا و دوری جستن از اجتماع
علاقه به مصرف برخی مواد کربوهیدرات دار مانند ماکارونی، نوشابه، ذرت و ...
خواب زیاد و طولانی
افزایش وزن 
افزایش اشتها و پرخوری
احساس سنگینی پاها
همانطور که می بینید این نشانه ها، شامل نشانه های جسمی، رفتاری و روحی می شود. البته نشانه های روحی و روانی نمود بیشتری داشته و بیشتر از هر چیز دیگر خود را نشان می دهند. 

علت افسردگی پاییزی چیست؟

حال شاید این سوال برایتان ایجاد شود که براستی علت این که بسیاری از افراد در یک فصل خاص دچار افسردگی می شوند، چیست؟ همان گونه که می دانید در فصل پاییز شب ها بلندتر شده و بدن به مدت کمتری در زیر تابش خورشید و نور قرار می گیرد. شاید برایتان جالب باشد که این کاهش نور خورشید سبب کاهش تولید هورمون ملاتونین در بدن شده و همین امر باعث می شود که فرد بیش از همیشه دچار احساس خواب آلودگی و کسلی شود. در نهایت این انفعال و خمودی در روحیات فرد نیز تاثیر گذاشته و اگر راه حلی برای آن چاره نشود، در مدت زمان طولانی می تواند فرد را به بیماری افسردگی در پاییز مبتلا کند. البته که عوامل دیگر نیز در این موضوع دخیل هستند و حتی گاهی اوقات چند تلنگر ساده و یا اتفاقات ناگوار در این فصل می تواند باعث تشدید افسردگی فرد شود. 

افراد کاندیدای ابتلا به افسردگی در پاییز

البته که همه افراد در هر سنی و با هر جنسیتی می توانند کاندیدای ابتلا به افسردگی در پاییز باشند. اما احتمال ایجاد این بیماری در برخی افراد به مراتب بیشتر از سایر افراد می باشد. 
سابقه خانوادگی و ژنتیکی افسردگی: افرادی که پیش از این سابقه ابتلا به افسردگی از هر نوعی را داشتند و یا یکی از افراد خانواده شان به افسردگی مبتلا گشته است، شانس بیشتری برایافسردگی در پاییز دارند. 
سن و سال: معمولا جوانان به نسبت به سایر افراد به میزان بیشتری به افسردگی در پاییز مبتلا می شوند. البته در اغلب موارد این افسردگی دائمی نبوده و در کوتاه مدت قابل درمان می باشد. 
جنسیت: جنسیت پارامتر دیگری است که در ابتلا فرد به افسردگی تاثیرگذار است. گفته می شود که خانم ها نسبت به آقایان شانس بیشتری برای ابتلا به افسردگی پاییزی دارند. شاید عمده دلیل آن تحرک کمتر و انفعال کمتر برخی زنان نسبت به مردان باشد.  

راه های پیشگیری و درمان افسردگی فصلی

راه های پیشگیری از این نوع افسردگی بسیار زیاد است. شما به راحتی و با صرف کمترین هزینه می توانید افسردگی در پاییز را از خود دور کنید. از جمله کارهایی که به شما در پیشگیری و درمان افسردگی پاییزی کمک می کند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
ورزش و پیاده روی روزانه
اجتناب از پرخوری
مصرف ویتامین D
شرکت در دورهمی های دوستانه و خانوادگی
دوری از انزوا و تنهایی
انجام یک کار مفید در راستای رسیدن به اهداف تان
غذاهای شور و خیلی تند نخورید
از قرارگیری در موقعیت های استرس زا جلوگیری کنید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام
 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*