درباره دیابت چه می دانید؟

  دکتر لینک | درباره دیابت چه می دانید؟

مقدمه:

بیماری دیابت چیست؟ آیا ما در خطر ابتلا به دیابت یا قند خون هستیم؟ مهمترین علائم ابتلا به قند خون کدامند؟ راه های تشخیص و درمان قند خون چیست؟ و ده ها سوال دیگر که احتمالا شما هم از خود این سوالات را پرسیده اید. امروز می خواهیم پاسخ تمام این سوالات را در این مطلب در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هم اینک شما با مطالعه این مطلب می توانید علاوه بر رسیدن به پاسخ سوالات فوق، درباره دیگر مسائل مربوط به قند خون و نقش و تاثیر روانشناسی در کاهش یا افزایش میزان قند خون اطلاع کسب کنید.  

دیابت؛ تلخ یا شیرین؟

قطعا شما هم نام بیماری دیابت یا قند خون را شنیده اید یا حتی فردی از اعضای خانواده یا دوستانتان به این بیماری مبتلا می باشد. اما برای افرادی که هنوز آشنایی چندانی با بیماری قند خون ندارند، باید عرض کنیم که قند خون یا دیابت به بیماری گفته می شود که بدن انسولین مورد نیاز برای کنترل قند خون یا گلوکز را به خوبی تامین نمی کند. به عبارت دیگر انسولین، هورمونی است که قند را به انرژی برای سلول ها تبدیل می کند. در بیماری قند خون، لوزالمعده یا پانکراس که وظیفه تولید انسولین را دارد، به درستی کار نکرده و به همین جهت میزان گلوکز خون به مرور زمان افزایش می یابد. این افزایش قند خون می تواند در طولانی مدت عوارض جبران ناپذیری بر روی بخش های مختلف بدن داشته باشد. البته اگر دیابت به درستی کنترل شود، جای نگرانی نیست و این بیماری که شیرینی را به کام شما تلخ کرده است، قابل کنترل می باشد. 

بیماری دیابت و انواع آن

به طور کلی دیابت دارای دو نوع اصلی می باشد که به دیابت نوع اول و نوع دوم شناخته می شوند. البته نوع دیگری از بیماری دیابت نیز وجود دارد که به دیابت بارداری مشهور می باشد. در ادامه درباره هر یک از آن ها صحبت خواهیم کرد.
دیابت نوع 1:
افرادی که به دیابت نوع 1 دچار هستند، معمولا با مشکل ترشح نشدن انسولین در بدن مواجه می شوند. البته تعداد افرادی که به این نوع دیابت دچار هستند، بسیار کم است. تخریب سلول های بتا پانکراس باعث می شود که انسولین در تمام طول عمر فرد تولید نشود. این نوع بیماری عموما در افراد نوجوان و جوان زیر 20 سال دیده می شود. 
دیابت نوع 2:
دیابت نوع 2، گونه دیگری از دیابت است که شیوع بیشتری در بین افراد داشته و افراد بیشتری را درگیر کرده است. در این نوع دیابت انسولین توسط لوزالمعده تولید می شود؛ اما کارایی درستی نداشته و یا به میزان کم ترشح می شود. دیابت نوع 2 معمولا در افراد بزرگسال بالای 30 سال دیده می شود. افرادی که تحرک کمتری دارند و به ویژه کهنسالان بیشتر به دیابت نوع 2 دچار می شوند. البته که تغذیه نامناسب نیز در ابتلا فرد به این بیماری موثر می باشد. 

علائم بیماری دیابت

بیماری دیابت به مانند دیگر بیماری ها دارای نشانه ها و علائمی می باشد. 
گرسنگی پیاپی
تشنگی
ادرار بیش از حد
عفونت 
کاهش وزن ناگهانی
دیر خوب شدن زخم ها
بی حالی و خستگی
تمایل به خواب زیاد
بی حس شدن 
خارش پوست
سرگیجه
این ها از جمله متداول ترین علائم دیابت می باشند. البته هیچ دلیلی وجود ندارد که فرد مبتلا تمام این علائم را به صورت یکجا و همزمان داشته باشد. 

روش های تشخیص قند خون

اکثر افرادی که به بیماری دیابت و مخصوصا نوع 2 دچار می شوند، از بیماری خود مطلع نمی شوند. شاید شناسایی این بیماری به همین راحتی امکان پذیر نباشد. اما شما برای تشخیص قند خون، می توانید از علائمی که در قسمت قبلی اشاره کردیم، کمک بگیرید. 
همچنین گرفتن قند خون ناشتا و بعد از غذا نیز می تواند به شما در تشخیص این بیماری کمک کند. برای این کار پس از بیدار شدن از خواب؛ در حالتی که ناشتا هستید، قند خون تان را بگیرید. اگر میزان قند خون شما از 100 کمتر و از 70 بیشتر باشد، شما در حالت نرمال قرار دهید. در صورتی که میزان گلوکز خون شما بین 100 تا 125 میلی گرم است، شما در خطر ابتلا به این بیماری قرار داشته و باید پرهیزات لازم را انجام دهید. همچنین اگر قند خون ناشتا شما از 125 بیشتر بود، شما در واقع به بیماری دیابت دچار شده اید. 
علاوه بر این آزمایش OGTT یا تست تحمل گلوکز خوراکی نیز می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. 

راهکارهایی برای درمان قند خون

اصلی ترین راهکار برای درمان و کنترل بیماری دیابت نوع 2، پرهیزهای غذایی و به نوعی تغییر سبک زندگی می باشد. ورزش و تحرک نقش بسزایی در این مورد داشته و به کاهش قند خون در بدن کمک فراوانی می کند. همچنین اجتناب از خوردن غذاهایی که گلوکز و نشاسته زیادی دارند، راه حل مناسبی برای کنترل قند خون می باشد. اگر چاقی و اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن تان را کاهش دهید. در این حالت مقاومت به انسولین نیز کاهش پیدا کرده و گذشته از این ها از ابتلا به سایر بیماری ها نظیر فشار خون پیشگیری خواهید کرد. سعی کنید در مصرف انواع مواد غذایی اعتدال را رعایت کنید. اما در مواردی که فرد قادر به تغییر سبک زندگی خود نیست و یا به دیابت نوع 1 دچار است، بهترین راه حل تزریق انسولین می باشد. 
ذکر این موضوع نیز خالی از لطف نیست که استرس، حرص خوردن، تنش های عصبی و ... می تواند در افزایش قند خون موثر باشد. 

نقش روانشناسی در کنترل دیابت

معمولا افراد پس از ابتلا به یک بیماری دچار ناامیدی و استرس می شوند. این موضوع برای فردی که به بیماری دیابت دچار است، می تواند خطرساز باشد. روانشناسی در این مورد می تواند کمک های فراوانی به فرد بیمار کند. مخصوصا افرادی که با پذیرش بیماری خود مشکل دارند و همواره درگیر استرس و نا امیدی هستند، می بایست به یک روانپزشک متخصص مراجعه نمایند. 
اما این توصیه ها را فراموش نکنید:
بیماری خود را بپذیرید.
از شرایط تنش زا و استرس زا دوری کنید. 
درباره بیماری و راه های درمان تحقیق و مطالعه کنید. این کار از استرس شما می کاهد.
با یک مشاور روانشناس و یک پزشک در ارتباط باشید.
هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کنید. 
توصیه های پزشکی و روانشناسی را فراموش نکنید. 

 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*