نکاتی که در طراحی یک وب‌سایت پزشکی باید در نظر گرفت

  دکتر لینک | نکاتی که در طراحی یک وب‌سایت پزشکی باید در نظر گرفت

هفته گذشته آقای دکتری که اتفاقا از دوستان صمیمی هم هست به دفتر شرکت اومد..بعد از کمی صحبت کردن، بهم گفت، بیمارها چند وقتیه که از من می‌پرسند آقای دکتر چرا شما وب‌سایت ندارید؟ بهتر نیست یک کاری کنید که ما بصورت اینترنتی بتوونیم نوبت بگیریم؟ یا بعضی از بیمارهام می‌پرسند ما درباره بیماری خودمون، سوالهای زیادی داریم، و خب نمی‌توونیم به همه مطالبی که توی اینترنت هست اعتماد کنیم، امکانش هست شما یک وب‌سایت داشته باشین و بعضی از سوالها را توی وب‌سایت جواب بدین؟ و درخواست‌ها مشابه دیگه!

اما من هنوز درباره اینکه چقدر داشتن وب‌سایت میتوونه به کسب‌وکارم کمک کنه، مردد هستم، حتی نمیدونم یک وب‌سایت خوب برای یک پزشک، چه ویژگی‌هایی داره؟ 

بعد از من پرسید واقعا داشتن وب‌سایت برای یک پزشک لازمه؟

جواب دادم، امروزه اینترنت، خیلی از رفتارهای ما را تغییر داده، این روزها همه ما دوست داریم بدون دردسر و فقط با یک جستجوی ساده توی اینترنت به نتیجه دلخواهمون برسیم. بتوونیم از طریق اینترنت خرید کنیم، صورتحساب‌ها را پرداخت کنیم، و حتی بدون مراجعه حضوری یا تماس تلفنی از پزشک‌مون وقت بگیریم.

حتما خاطرتون هست که قبلا،گرفتن وقت از پزشک دردسرهای زیادی داشت. از پیدا کردن یک پزشک خوب تا تماس تلفنی یا مراجعه حضوری برای گرفتن نوبت، همه این مسائل راه رسیدن یک بیمار را به پزشک خیلی ناهموار می‌کرد.

و احتمالا خود شما هم به عنوان یک پزشک با این مسئله ‌روبه‌رو بودین، که بیماران برای گرفتن وقت، یا تلفنی یا به صورت حضوری مراجعه می‌کردند و خب بعضی وقتها موفق نمی‌شدند، نوبت بگیرند.

این روزها که خیلی از کسب‌وکارها چه کوچک و چه بزرگ در فضای مجازی و اینترنت حضور دارند و برای جذب مشتری فقط و فقط به فضای واقعی اکتفا نکردند، شما هم به عنوان یک پزشک که در واقع مدیر یک کسب‌وکار هستین، لازمه که با داشتن وب‌سایت یا یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی علاوه بر اینکه به درخواست بیمارهای قدیمی‌تون پاسخ می‌دهید، بتوونید بیمار جدید هم جذب کنید.

البته برای اینکه نتیجه خوبی از طراحی سایت بگیرین، باید حتما چند نکته را رعایت کنید.

آقای دکترگفت تا اینجا مجاب شدم که حتما یک وب‌سایت داشته باشم ولی این نکاتی که گفتید، چی هستند که موفقیتم را تضمین می‌کنند؟

مسلما طراحی سایت‌های پزشکی مثل هر کار دیگه اصولی داره که، رعایت این اصول و نکات هست که باعث میشه اون وب‌سایت نتایج خوبی برای صاحب کسب‌وکار به ارمغان بیاره. مثلا اینکه:

  • قدم اول این هست که برای وب‌سایت خودتون یک نام مناسب انتخاب کنید.

  • هدف خودتون را از طراحی سایت و حضور در اینترنت مشخص کنید.

  • از سرورهای معتبر برای سایت خودتون استفاده کنید.

  • در طراحی وب‌سایت تکنولوژی‌های جدید را به‌کار بگیرید.

  • بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو که تو هر مرحله طراحی وب‌سایت باید بهش توجه داشت.

  • سایت شما باید خواسته بازدید کنندگان که بیماران هستند را جوابگو باشه.

  • مقاله‌های تخصصی بذارین.

  • و  نکات دیگه که مربوط به محتوای وب‌سایت هستن.

به اینجا که رسید آقای دکتر، از من خواست درباره هر کدووم بیشتر براش توضیح بدهم.

من همه نکات را قدم به قدم براش توضیح دادم، و اینجا هم برای شما این نکات را آوردم:

قدم اول:

گفتم قدم اول در طراحی هر وبسایتی، انتخاب نام مناسب برای دامنه وب‌سایت هست. معمولا خیلی از پزشک‌ها، از نام خودشون برای دامنه وب‌سایتشون استفاده می‌کنند، ولی بهتره برای سایت‌های پزشکی، یک نام کوتاه را انتخاب کنند، تا مخاطب بتوونه این نام را به راحتی به خاطر بسپاره،

نام وب‌سایت‌تون را باید کوتاه و با تعداد کاراکتر کم که در آن کلمه مرتبط با تخصص‌تون وجود داشته باشه، در نظر بگیرین.

قدم دوم:

اگر هدفتون از طراحی وب‌سایت مشخص نباشه، باید بگم کل پروسه طراحی وب‌سایت، هزینه‌بر و بی‌نتیحه میشه. شما باید بدونید که می‌خواهید برای چی وب‌سایت داشته باشین.

  • می‌خواهید تخصص و مطب‌تون را تبلیغ کنید.

  • خدماتی که به بیماران ارائه می‌دهید را معرفی کنید.

  • می‌خواهید درباره بیماری‌های مرتبط با تخصص‌تون صحبت کنید.

  • محصولات بهداشتی و مرتبط با پزشکی را معرفی کنید.

  • و یا …

هدف شما از طراحی سایت پزشکی می‌توونه با توجه به نیاز مخاطبانتون خیلی بیشتر از مواردی باشه که من گفتم. ولی مهم این هست که حتما قبل از شروع به طراحی وب‌سایت باید، هدفتون را مشخص کنید تا هزینه و زمان را بی‌نتیجه صرف این کار نکنید.

قدم سوم:

یکی از چیزهایی که باعث موفقیت سایت‌های پزشکی میشه، سرعت لود شدن وب‌سایت هست. که برای اون باید یک سرور مناسب انتخاب کنید. اگر سرعت لود شدن وب سایت پایین باشه، متاسفانه مخاطب زیادی رو از دست میدین. به علاوه اگر موتور جستجو، سایت شما را بررسی کرد به خاطر سرعت لود پایین، امتیاز موتور جستجو را از دست می‌دهید که اتفاقا نتیجه اون بسیار بدتر خواهد بود.

قدم چهارم:

همونطور که خودتون اول صحبت‌ها اشاره کردین، بیمارها از شما خواسته بودند که یک امکان برای رزرو نوبت به صورت اینترنتی فراهم کنید. این همون استفاده از تکنولوژی‌های جدید توی کسب‌وکار هست که بیماران شما هم حتما تاکیدی زیادی روی اون دارند.

قدم پنجم:

یک نکته خیلی مهم در طراحی سایت، بهینه‌سازی سایت‌های پزشکی‌ برای موتورهای جستجو یا همان سئو هست. توی هر مرحله از طراحی سایت باید به نکات و اصول سئو حتما توجه بشه.

هدف سئو کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان مي‌دهد.

ببخشید بحث خیلی تخصصی شد، فقط باید بگم سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي بشه چون نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر زیاده و باید توسط متخصص سئو انجام بشه.

قدم ششم:

تجربه نشون میده که بازدیدکننده وب‌سایت باید در عرض 5 الی 10 ثانیه بتوونه اطلاعات موردنیازش را پیدا کنه، و اگر موفق نشه احتمال اینکه وب‌سایت شما را ترک کنه، خیلی زیاد است. این یعنی اینکه به اطلاعات درخواستیش فقط با چند کلیک ساده دسترسی پیدا کنه.

از طرف دیگه اگر سوالی درباره بیماریش داره، اگر میخواهد بصورت آنلاین نوبت برای خودش رزرو کنه، خیلی راحت به این امکانات دسترسی داشته باشه.

قدم هفتم:

گفتین که بیمارها ازتون خواستن وب‌سایتی داشته باشین و درباره بیماری‌ها در وب‌سایتتون توضیح بدین! تقریبا 73% از کاربران یک وب‌سایت‌های پزشکی برای این به اون وب‌سایت مراجعه می‌کنند که درباره بیماری، روش‌های درمان بیماری اطلاعاتی بدست بیارن. اگر محتوای خوبی توی وب‌سایتتون داشته باشین نه تنها بازدیدکننده‌ها را به بیماران شما در آینده تبدیل بشن، حتی در امتیازی که وب‌سایت شما در موتورهای جستجو بدست میاره، تاثیرگذاره.

و چند نکته مهم که باید حتما به خاطر داشته باشین:

در کنار طراحی وب سایت از نظر ظاهری و تکنولوژی‌های به کاررفته، این محتوای وب سایتِ که اهمیت بسیار بالایی داره.  چون مخاطب شما به دلیل وجود این اطلاعات است که به سایت شما مراجعه می‌کنه. برای همین هنگام طراحی سایت نحوه چیدن اطلاعات، انتخاب عکس و دسته بندی موضوعات همه از جمله نکاتی هستن که می‌توونند در طراحی وب سایت پزشکی موثر باشند.

  • وب سایت شما باید رفرنسی از خدمات و تخصص‌هایی که ارائه می‌دهید، باشه.

  • مقالات درباره بیماری‌های مختلف و علائمی که دارند، همراه با جدیدترین متدهای درمانی به کار گرفته شده، باید توی وب‌سایت‌تون درج بشه.

  • از تصاویر و عکس‌های واقعی و توضیحات مرتبط برای تجهیزات پزشکی استفاده کنید.

  • یک رزومه به روز شده از خودتون با جزییات کامل ارائه بدهید.

  • تصاویر از فضای خارجی و داخلی مطب یا کلینیک‌تون و تجهیزاتی که وجود داره، در سایت استفاده کنید.

  • اگر میخواهید وب‌سایت‌تون یک محیط کاربر پسند باشه، و برای جلب نظر مخاطب، از تصاویر و ویدئوهای مختلف پزشکی استفاده کنید

  • حتما فضایی را برای نظردهی بیماران در نظر بگیرید. آنها باید فضایی برای پرسیدن سوالاتشان داشته باشند تا راحت‌تر بتوانند با شما ارتباط بگیرن.

  • توی وب‌سایت یک بلاگ که به طور مداوم به روز می‌شود و اطلاعات مهم پزشکی، اخبار پزشکی و نکات بهداشتی را ارائه می‌دهه، لازم است.

  • لینک شبکه‌های اجتماعی در کنار اطلاعات تماس باید در دید مخاطب سایت قرار بگیره، تا راحت بتوونه با شما تعامل داشته باشه.

  • در طراحی وب‌سایت پزشکی جدولی از روز و ساعتی که در یک مطب یا بیمارستان حضور دارید، را در نظر بگیرین. این موضوع می‌توونه برای بیماران بسیار مفید باشه، از این طریق آنها می‌توونند به راحتی زمان مناسب برای مراجعه به شما را پیدا کنند.

و یک نکته مهم که در طراحی سایت باید بهش توجه بشه:

این‌روزها، بیشتر افراد با استفاده از موبایلشون اطلاعات را جستجو می‌کنند، پس باید سایتی داشته باشین که علاوه بر دسکتاپ روی هر دستگاهی از جمله موبایل یا تبلت هم به خوبی دیده بشه. به این میگن طراحی وب‌سایت واکنشگرا.

من تا اینجا تمام اطلاعاتی که شما برای طراحی وب‌سایت نیاز دارین را در اختیارتون گذاشتم. آیا سؤال دیگه‌ای هم دارین؟
آقای دکتر گفت: نه سؤالی ندارم، توضیحات خیلی کامل بود، معلومه شما و تیم دکترلینک تو زمینه طراحی سایت پزشکی کاملا باتجربه هستین. و از من خواست که وب‌سایت‌شون را که البته مجهز به یک سیستم نوبت‌دهی هم باشه براشون طراحی کنیم.

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان در مدیریت کلینیک کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

شما هم به عنوان یک پزشک اگر به وب‌سایت نیاز دارین، بعد از خووندن این مطلب می‌توونید با همکاران و مشاوران ما تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مقالات مرتبط:

شاخص‌های اندازه‌گیری رضایت بیماران

ویژگی‌های سیستم‌های نوبت‌دهی آنلاین

با این روش‌ها از کارمندان کلینیک قدردانی کنید

6 تکنیک وفادارسازی بیماران

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*