استفاده از تلفن همراه در مطب
سعی کنید خود را جای بیماری بگذارید که به مطب شما مراجعه کرده و شاهد صحنههای زیر است:
\r\n\r\nپزشک مدام با تلفن همراه خود صحبت میکند. هنگامی هم که صحبت نمیکند موبایلش دائم جلوی چشمش است. حتی هنگامی که مشغول کار روی بیماران است، زیرچشمی تلفنش را چک میکند که چه کسی تماس گرفته یا پیام داده است. حین مکالمه با بیمار یا پرسنل، به محض شنیدن صدای موبایل، مکالمه را ترک کرده و به تلفنش پاسخ میدهد؛ وقتی برمیگردد حتی موضوع صحبت را نیز به خاطر ندارد. دستیاران وی نیز مدام مشغول اساماس بازی هستند و در این حین گاهی ناگهان ابراز میکنند که باید برای کاری بیرون بروند!
\r\n\r\nاگر خودتان جای بیمار بودید چه فکری میکردید!
\r\n\r\nحتی منشی پذیرش مطب که پشت میز نشسته نیز مدام موبایلش را چک میکند. تمام اینها در نظر بیماران به عنوان بیاحترامی (و نیز حواسپرتی) تلقی میشود. این طور نیست؟
\r\n\r\nسیاست شما در قبال استفاده از موبایل توسط کارمندان مطبتان چیست؟
\r\n\r\nاین که: «لطفا در ساعات کاری تلفن همراه خود را در سبد قرار دهید» خیلی هم سیاست خوبی نیست!
\r\n\r\nاجرای چنین سیاستی در مطب بسیار وسوسهکننده است. در نگاه اول ممکن است روش خوبی به نظر برسد، اما احتمال پذیرش این مطلب نزد پرسنل چندان هم بالا نخواهد بود؛ زیرا آنها به عنوان انسانهای بالغ مشغول به کار شدهاند و چنین عباراتی آنها را به کودکانی تبدیل میکند که نیاز به تربیت دارند!
\r\n\r\nجایگزین مناسب بعدی!
\r\n\r\nبا در نظر گرفتن روابط پیچیده انسانی پاسخ به این سوال چندان هم آسان نیست. پیشنهاد ما سیاستی موثر است که شرایط استفاده و عدم استفاده از موبایل را در بر گیرد. به عنوان مثال:
\r\n\r\n- \r\n
- استفاده از تلفن همراه هنگام حضور بیماران پذیرفته نیست. \r\n
- کارمندان نمیتوانند پشت میز پذیرش یا در جایی که بیمار تحت درمان قرار دارد از تلفن همراه خود استفاده کنند. \r\n
- استفاده از تلفن همراه در اتاق استراحت، خارج از فضای تعریف شده مطب یا در مکانهای از قبل تعیین شده مجاز است. \r\n
البته فضای هر مطب با دیگری متفاوت است و این خود معضل دیگری است. در بسیاری از مطبها اتاق استراحت وجود ندارد و در بعضی دیگر یکی از اتاقهای معاینه برای کارهای شخصی پرسنل در نظر گرفته شده است. بنابراین قوانین شما ممکن است نیاز به تطبیق با شرایط خاص خودتان را داشته باشد.
\r\n\r\nتوجه داشته باشید که اگر خود شما به عنوان صاحب و مدیر مطب مدام در ساعات کاری و جلوی چشم بیماران از تلفن همراه خود استفاده کنید، نباید انتظار داشته باشید که سایر پرسنل چنین کاری نکنند. با این کار در واقع شما راه را برای دیگران باز کردهاید. (هر قدر هم که حقوق رئیس و پرسنل متفاوت باشد، شما یک الگو برای پرسنل هستید.)
\r\n\r\nعلاوه بر صحبت با تلفن و ارسال اساماس، بعید است که سرک کشیدن پرسنل در شبکههای اجتماعی و چک کردن مدام ایمیلهاشان، تنها با نوشتن چند سطر در مطب پایان یابد. بنابراین بهتر است با پرسنل خود مانند افرادی بالغ و متعهد رفتار کنید و در عین حال قوانینی برایشان وضع کنید که اگر زیر پا گذاشته شد، بسیار صریح و با جدیت با آنها برخورد شود.
\r\n\r\nجهت دریافت مقالات بیشتر دکتر لینک را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.
\r\n\r\nشما همچنین می توانید نظرات خود را در رابطه با "استفاده از موبایل در مطب" در اینستاگرام با ما در میان بگذارید.
\r\n\r\n\r\n\r\n
مقالات مرتبط :
\r\n\r\nآداب حضور در شبکه های مجازی، برای پزشکان
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n