تبدیل اتاق انتظار به مکانی خوشایند (مدیریت مطب)

  دکتر لینک | تبدیل اتاق انتظار به مکانی خوشایند (مدیریت مطب)

اولین جایی که یک بیمار هنگام مراجعه به مطب پزشک با آن روبرو می شود، اتاق انتظار است. این مکان نقش بسیار پر رنگ و تاثیر گذاری را از عملکرد کاری پزشک در ذهن مراجعین ایفا می کند. آیا شما، به عنوان یک پزشک، اتاق انتظار مناسب و خوبی دارید؟؟؟ در ادامه به مواردی که میتواند به شما کمک کند اشاره خواهیم کرد:

منشی و دستیار خوش برخورد

اولین برخورد بیمار شما، با منشی مطبتان اتفاق می افتد. برای حفظ برند و هویت کاری خود، انتخاب منشی خوش برخورد و اجتماعی بسیار مهم و ضروری است. همیشه از برخورد مناسب، گرم و محترمانه دستیار و منشی خود با بیماران، اطمینان حاصل نمائید.

لوازم و وسایل

تلاش کنید از لوازم بروز و مناسب در مطب خود استفاده نمائید. در انتخاب مبلمان و رنگ دیوارها، کمی حساسیت به خرج دهید. دقت کنید که رنگ ها در برداشت مراجعین و احساس آنها تاثیر بسیاری می گذارد. به طور مثال، روانشناسی رنگ ها معتقد است که رنگ قرمز، تشویش و دلواپسی را افزایش می دهد، پس هرگز از این رنگ در اتاق انتظار خود استفاده نکنید. رنگ بنفش تیره، فاقد هویت است و حس دوستانه و صمیمی را از بین می برد. زرد، نماد انرژی است اما کمی تنش به همراه خود دارد و بهتر است از این رنگ به صورت ترکیبی با رنگ های دیگر استفاده شود. رنگ های آرام بخش و ملایمی مثل آبی و بژ را در طراحی دیوارها، پرده ها و مبلمان مطب خود بکار ببرید تا آن را به مکانی خوشایند، آرام و دوستانه تبدیل نمائید.

علاوه بر رنگ، از چیدمان وسایل غافل نشوید. به طور مثال، اگر نحوه قرار گرفتن صندلی ها به گونه ای باشد که مراجعین پشت به هم بنشینند، از میزان معذب و ناراحت بودن آنها خواهد کاست اگرچه این چیدمان، مستلزم وجود فضای کافی در مطب است. یک دکوراسیون اشتباه، می تواند مشاجره و بحث های بیشتری را بین مراجعین و منشی ایجاد نماید، پس لازم است در انتخاب آن دقت و توجه نمود. استفاده از آکواریوم و گل و گیاه طبیعی، به کاهش استرس و درد بیماران کمک می نماید. علاوه بر موارد ذکر شده، از تهیه وسایلی مثل دستمال کاغذی، آبسردکن، دستگاه تهویه، جالباسی و ... غافل نشوید.

موزیک

موزیک برای بسیاری از افراد، چیزی فراتر از یک صداست. در مکان شلوغی مثل مطب، موسیقی می تواند تا حد زیادی به کاهش آشفتگی و خستگی افراد منتظر کمک نماید. مطالعات نشان می دهد که موسیقی، اثری شفابخش روی انسان دارد، ریتم قلب را منظم می کند و این نظم به سایر ارگان های بدن نیز سرایت می کند. همچنین در کاهش استرس و روند بهبود بیمار نقش موثری دارد و با پرت کردن موقتی حواس او، درد را تسکین می دهد. پس، نسبت به پخش یک موزیک ملایم حتماً اقدام نمایید.

وی مطالب بهداشتی و پزشکی جذاب، برای مطب شما مفید و مناسب هستند. سعی کنید سلیقه های مختلف مراجعین را در نظر داشته باشید و با تهیه مجلات ورزشی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و ... در سرگرم نمودن بیماران، موفق عمل کنید.

دسترسی به اینترنت

امروزه اینترنت، به نیاز همیشگی و ضروری تبدیل شده است. بهتر است از این نیاز غافل نشوید و با نصب یک وای فای مناسب و نوشتن پسورد آن در جایی که همه می بینند، انتظار را برای بیماران کوتاه تر و قابل تحمل تر سازید.

مجلات

اینکه امروزه افراد در لحظات انتظار گرایش بیشتری به گوشی های موبایل خود دارند، دلیل موجهی برای فراهم نکردن فرصت مطالعه برای آنها نمی شود. ممکن است در مطب، موبایل ها آنتن ندهد، بنابراین لازم است انتخاب های گسترده تری برای سرگرم شدن داشته باشند. مجلات مختلف، علاوه بر سرگرم نمودن مراجعین، بار آموزشی بسیاری برای آنها دارد. سعی کنید از مجلاتی با مطالب کوتاه، جذاب و تصاویر زیاد استفاده نمایید. مطمئناً در محیط شلوغی مثل مطب، کسی حوصله خواندن مطالب علمی مفصل و کسل کننده را ندارد. همچنین برای انتخاب مجله، به جنس برگه ها توجه نمایید تا مجبور نشوید هر روز مجلات پاره را تعویض کنید. مجله های حا

قهوه و نوشیدنی

صرف نوشیدنی های کافئین داری مثل چای و قهوه، برای کسانی که منتظر ملاقات با یک پزشک هستند، تجربه جالب و متفاوتی است. این گزینه را در نظر داشته باشید و با فراهم نمودن نوشیدنی های مناسب و سالم، از مراجعین خود پذیرایی نمایید و مطمئن باشید این کار، به عنوان یک حرکت قابل ستایش، از سوی بیماران برداشت می شود. می توانید برای کودکان، چیزی مثل هات چاکلت در نظر بگیرید.

جایگاهی برای کودکان

مسلماً در یک مطب، به خصوص یک مطب شلوغ، همیشه تعدادی کودک نیز به چشم می خورد. انتظار کشیدن برای آنها بسیار خسته کننده تر است و به کودکی که از نشستن در یک جا خسته شده، نمی توان توضیح داد که نباید به صندلی دیگران لگد بزند! در چنین وضعیتی، نمی توان کودک را سرزنش کرد. توصیه می شود در صورت امکان، جایگاهی اختصاصی برای کودکان در نظر گرفته شود تا ضمن سرگرمی آنها، صدای گریه و لگدهای پی در پی به صندلی را به حداقل ممکن رساند.

تلویزیون

این جعبه جادویی، نقش مهمی در پرت شدن حواس بیمار از درد ایفا می نماید. علاوه بر این، به کاهش استرس و اضطراب او نیز کمک کرده و نشان می هد که شما به عنوان شخص اول مطب، به فکر آسایش و راحتی بیماران هستید.

بهبود فضای اتاق انتظار، به نوعی ارتقا دهنده برند تجاری شماست. با توجه کافی به آن، بیزینس خود را رشد دهید و در حفظ جایگاه اجتماعی خود به عنوان یک پزشک خوش نام، گام بردارید. اکنون به اتاق انتظار مطب خود نگاهی بیندازید و این سوال مهم را از خود بپرسید:

"آیا این مکان، همان جایی است که من می خواهم در آن انتظار بکشم؟"

جهت دریافت مشاوره در زمینه مدیریت مطب و طراحی اتاق انتظار یا مشاورین ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

چرا باید به سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک اعتماد کنیم؟

اشتباهات مدیریت مطب که به کسب و کار شما آسیب می‌زنند

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک

6 روش برای مدیریت مطب و کلینیک

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*