برای جذب بیمار به دنبال شرایط بیرونی هستید یا درونی؟
چرا میزان درامد مطب کاهش پیدا کرده؟ چرا تعداد بیمار کم شده؟ چرا تعداد کیس های جراحی پایین آمده؟ دلیل کاهش تعداد خدمات پاراکلینیکی چیست؟ چرا نرخ تبدیل مریض به کیس جراحی کم شده؟ دلیل کاهش انگیزه پرسنل چیست؟ (چگونه این چراها را بفهمیم)؟
\r\n\r\nوقایعی که در مطب و پیرامون آن اتفاق می افتد، علت یا عللی دارند که نگرش ما نسبت به این علل ، شکست یا پیروزی مطب را خواهد ساخت.
\r\n\r\nنگرشی که یک نفر نسبت به علل بروز وقایع پیرامونش دارد مرکز کنترل او را می سازد. اگر چنین شخصی علل اتفاق افتاده را هر چیزی غیر از خودش بداند، مرکز کنترلش بیرونی است و اگر منشاء علل را فقط خودش بداند، مرکز کنترلش درونی است.
\r\n\r\nاگر یک تیم ورزشی علت های شکست را داور، حریف، زمین و هر چیزی غیر از خودش بداند مرکز کنترلش بیرونی و اگر علت ها را ناهماهنگی بازیکنان، نداشتن تمرین تاکتیکی مناسب، نداشتن آمادگی جسمی یا روحی و یا هر عامل داخلی دیگر بداند مرکز کنترلش درونی است.
\r\n\r\nرمز پیروزی ساده است:
\r\n\r\nداشتن مرکز کنترل بیرونی برای پیروزی ها و مرکز کنترل درونی برای شکست و ناکامی ها.
\r\n\r\nاما ما عادت کرده ایم که برعکس باشیم. در مواجهه با پیروزیها مرکز کنترل بیرونی داریم و در برابر شکست ها مرکز کنترل درونی. چنانچه قبلاً هم بسیار گفته یا شنیده ایم که امتحان را ۲۰ شدم یا نمره ۱۰ به من دادند. (۲۰ را خودم گرفتم و ۱۰ را به من دادند). ما اگر مرکز کنترل بیرونی داشته باشیم، منتظر می مانیم که دیگران بیایند و تغییری در وضعیت دنیا بدهند تا شرایط من بهتر شود. در حالی که خود ما مسئول کارکرد خوب یا بدمان هستیم.
\r\n\r\nاینکه مرکز کنترل ما درونی باشد یا بیرونی، کاملاً شخصی و انتخابی است. من خودم انتخاب می کنم که دیگران را چقدر در سرنوشتم دخیل بدانم. اینکه سهم خودم را چقدر بدانم و سهم دیگران را چه میزان در نظر بگیرم انتخاب من است. من اگر سهم خودم را در سرنوشتم زیاد بدانم حتماً به دنبال توسعه مهارتها و توانمندی هایم خواهم رفت. اما اگر سهم دیگران را زیاد بدانم به دنبال این هستم که دولت بیاید کاری کند؛ نظام پزشکی بیاید آستین بالا بزند؛ انجمن بیاید تغییری بدهد تا کارکرد مطب من بهتر شود. انتخاب مرکز کنترل(که درونی باشد یا بیرونی) باعث می شود کلماتی را که ما به صورت روزمره و عادت از آنها استفاده می کنیم، تغییر کنند.
\r\n\r\nنوع و دامنه لغاتی که استفاده می کنیم، تعیین کننده آینده و درآمد مطب ماست. ما با انتخاب مرکز کنترلمان ، لغات و کلمات روزمره مان را هم انتخاب می کنیم. ناچاریم که انتخاب کنیم. و بیشتر اوقات حتی بدون اینکه خودمان بفهمیم آنرا انتخاب کرده ایم. اینجا انتخابات ریاست جمهوری نیست که بگوییم شرکت نمی کنم.
\r\n\r\n- \r\n
- می توانم نمی توانم \r\n
- یاد می گیرم از من گذشته \r\n
- برای آن وقت جور می کنم وقت ندارم \r\n
- همه چیز ممکن است غیر ممکن است \r\n
- کجا اشتباه کردم؟ اشتباه من نبود. دیگران باعث شدند \r\n
- واقعا این بهترین نتیجه است این نتیجه خوب است \r\n
- چه چیزی را از قلم انداختم؟ همه چیز ها را حساب کرده بودم \r\n
رویکرد افراد در منازعات بین صنفی نیز از این زاویه قابل تجزیه و تحلیل است. کسانی که مرکز کنترل بیرونی دارند، وزن علل بیرونی را سنگین تر از علل درونی می دانند. وزیر بهداشت را مقصر می دانند. صنف مقابل را مجرم می دانند. صدا و سیما را متهم می کنند. دیوان عدالت اداری را بی طرف نمی دانند و . . . . و همیشه سعی می کنند مقصر را بیرون از صنف خود ببینند. این دسته کسانی هستند که با وزیر جلسه می گذارند، با کمسیون بهداشت مجلس مذاکره می کنند و در محکمه ها در مقابل صنف مقابل به دفاع می پردازند.
\r\n\r\nکسانی که مرکز کنترل درونی دارند، وزن علل درونی را سنگین تر از علل بیرونی می دانند. اطلاعات ناکافی یا قدیمی،کیفیت نامطلوب معاینه و تجویزهای اشتباه همکاران را از علل اصلی می دانند. این گروه علتها را در داخل جستجو می کنند. این گروه دو دسته اند؛ یک دسته کاملاً منفعل اند و هیچ گونه کاری در راستای اعتلای رشته بر نمی دارند ، کسانی هستند که مرکز کنترل درونی دارند اما به نفع خودشان از آن سود می برند. به دنبال فرصت طلبی بوده و کار خودشان را انجام می دهند. علی رغم اینکه وجهه قابل قبولی در بین همکاران دارند ولی عملاً کار خاصی انجام نمی دهند و فقط در فکر بیرون کشیدن گلیم خود هستند.
\r\n\r\nو یا اینکه رویکرد افزایش مهارت دارند و سعی می کنند صلاحیت داشتن خود را در کارشان نشان دهند. این دسته اعتقاد دارند برای بدست آوردن حقمان باید ابتدا خود را ثابت کنیم تا بتوانیم حقوق خود را بگیریم. اگر همه ما کارمان را درست و بی عیب و نقص انجام دهیم ، نه تنها می توانیم از خود در هر محکمه ای دفاع کنیم بلکه می توانیم در طولانی مدت با پیشرفت علم ، شرح شغل خود را هم بسط و گسترش دهیم.
\r\n\r\nاینکه تمام علل را درونی یا همه را بیرونی بدانیم، راه را به غلط رفته ایم. صحبت اینجاست که کسی که مرکز کنترل درونی دارد نسبت به شخصی که مرکز کنترل بیرونی دارد، برای پیشرفت جلوتر است و راه سهل تری در پیش دارد. چرا که تغییر دادن خود و بدست آوردن مهارت و توانمندی، به شدت ساده تر از عوض کردن شرایط بیرونی و عوض کردن سایر مردم است.
\r\n\r\n\r\n\r\n
خوشبختانه تکنولوژی دکتر لینک این امکان را برای شما عزیزان فراهم نموده تا با ابزارهای مدیریتی تعریف شده در این سامانه، به راحتی بتوانید کنترل درونی مطب خود را بدست بگیرید و از نقاط ضعف و قوت مدیریتی باخبر شوید و به راحتی بتوانید مشکلات را مدیریت کنید. ماژول های مدیریت ارتباط با بیمار، باعث ارتباط طولاني مدت بیماران با پزشك شده و همچنین احساس راحتي و آرامش را در آنها ایجاد می کند. از سوی ديگر نيز مراکز درمانی علاوه بر كسب سود، به طور رايگان مورد تبليغ از سوي بيماران قرار گرفته و سهم بازار بيشتري را تصاحب مي كند.
\r\n\r\nمقالات مرتبط :
\r\n\r\nافزایش كيفيت خدمات، بر اساس رويكرد مديريت ارتباط با بيمار
\r\n\r\n۵ نکته قانونی درباره مطب پزشکان
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n