سه قانون کلیدی برای تبلیغات مراکز درمانی

  دکتر لینک | سه قانون کلیدی برای تبلیغات مراکز درمانی

مانند همه کسب و کارها، تبلیغات مراکز درمانی می تواند یکی از دغدغه های مدیریت کلینیک باشد.

 ابتدا باید بدونیم که تبلیغات یکی از ابزارهای پروموشن ( استراتژی شما برای ” ترویج ” برند ) هست، به عبارتی قطعا هدف شما پروموشن خودتون به عنوان پزشک یا پروموشن مراکز درمانی که مدیریت می کنید هست ولی این خواسته رو در قالب تبلیغات مطرح می کنید .

سه نکته کلیدی در تبلیغات مراکز درمانی:

قانون اول: کانال ارتباطی

قانون اول در تبلیغات به این نکته اشاره می کنه که استفاده تکراری از یک کانال برای اطلاع رسانی و اون هم کانالی که همه کلینیک ها دارن ازش استفاده می کنند، به مرور زمان کارآمدی خودش رو از دست میده و دیگه اون تاثیرگذاری سابق رو نداره.

برای اینکه بتونیم اطلاع رسانی موثرتری داشته باشیم باید از کانال های متنوع تر و حتی کانال هایی استفاده کنیم که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفتند، یا کمتر بهش توجه شده، اون موقع پیامِمون شنونده و بیننده بهتری خواهد داشت. 

برای اینکه بتونیم روش اطلاع رسانی موثر رو پیدا کنیم باید ببینید کانال های ارتباطی شما چقدر کارامد هستند یک راه حل ساده وجود داره :

در یک بازه زمانی مشخص نسبت هزینه به ازای جذب هر مراجعه کننده رو برای هر یک از کانال ها محاسبه کنیم که اصطلاحا به اون CPL یا هزینه به ازای جذب هر مخاطب میگیم، به این صورت شما می تونید خیلی راحت متوجه بشید که CPL هر کانالی که در حال استفاده از اون هستید در چه وضعیتی قرار داره.

برای رسیدن به این درک، ابتدا نیاز داره شما کارامدی یا بازخوردی که هر کانال تبلیغاتی براتون داره رو محاسبه کنید:

ابتدا بودجه تبلیغاتی خود را بین چند روش تبلیغاتی تقسیم کنید. مثلا 50درصد به گوگل ادورز، 30 درصد به ویدئو مارکتینگ، 20 درصد به تبلیغات اینستاگرام

در هنگام تخصیص بودجه حتما سن و جنسیت بیماران خود توجه کنید. که از کدام کانال ها استفاده می کنند و چه عواملی در تصمیم گیری آنها دخیل است.

در گام دوم اگر خدمات درمانی متفاوتی در مرکز درمانی شما ارائه می شود، هر یک از روش های تبلیغاتی را به یکی از خدمات خود اختصاص دهید. برای مثال اگر مدیریت کلینیک دندانپزشکی را بر عهده دارید می توانید خدمات ارتودنسی را به گوگل ادورز، کامپوزیت زیبایی را به تبلیغات اینستاگرام، لمینت دندان را به تلگرام اختصاص دهید.

در گام سوم برای هر تبلیغ یک بازه زمانی مشخصی را در نظر بگیرید. مثلا هفته اول خدمات ارتودنسی از طریق گوگل ادورز، هفته دوم کامپوزیت زیبایی از طریق اینستاگرام و هفته سوم تبلیغات لمینت دندان از طریق تلگرام را انجام دهید. این زمانبندی به شما قدرت تشخیص عملکرد هر یک از روش ها را نشان خواهد داد.

و در نهایت گام بازخوردگیری. در این گام مرکز تماس کلینیک شما، تمام تماس ها را پاسخگو باشد و حتی یک تماس را از دست ندهد. و حتما با پرسیدن سوال نحوه آشنایی بیمار با کلینیک پرسیده شود.

با همین چندکار ساده ، شما هم خیلی راحت می تونید میزان اثربخشی کانال های مختلف رو مشخص کنید و هم اینکه هزینه به ازای جذب بیمار رو در هر روش محاسبه کنید و اون موقع کانال هایی که اثربخشی مناسبی نداشتند رو با روش ها و ابزارهای دیگه تبلیغاتی جا به جا کنید تا به مرور زمان به کانال اصلی خودتون برسید.

قانون دوم: مزیت رقابتی

در کمپین تبلیغاتی مدیریت کلینیک حتما باید یک مزیت رقابتی واضح برای مرکز درمانی خود مشخص کند و به عنوان پیام قابل باور به مخاطب منتقل نماید. طرح تبلیغات خدمت درمانی ما هم واقعا باید مزیت رقابتی مرکز درمانی را بیان کند و هم کاملا باور پذیر باشه ؛ حالا اگر به قانون مزیت رقابتی دقت کنیم اون موقع دیگه واقعا تخفیف دادن را قبول می کنیم که تمایز نیست چرا که تقریبا ۹۹% از کلینیک ها در حال استفاده از تخفیف هستند .

برای اینکه مدیریت کلینیک بتواند مزیت رقابتی واقعی مرکز درمانی خود را پیدا کند، کافی است از مراجعین و بیماران که به کلینیک مراجعه می کنند، بعد از اینکه خدمات درمانی را دریافت کردند، بپرسید که مزیت مرکز درمانی شما را در چه چیزی می دانند

 اصولا چند نوع مزیت رقابتی مهم وجود دارد:

  • تمایز در هزینه و اصطلاحا قیمت خدمات درمانی
  • مزیت رقابتی و یا تمایز از منظر تمرکز ؛ مثلا شما به گروه خاصی از جامعه یا بیماران سرویس میدید و یا بطور کامل متمرکز هستید بر روی ارائه خدمت درمانی در یک شاخه خاص از درمان.
  • مزیت رقابتی در نوآوری؛ مثلا شما از روش درمانی خاص یا تجهیزات خاصی استفاده می کنید که می تونه به عنوان مزیت رقابتی شما تلقی بشه
  • مزیت رقابتی به واسطه رفتار و تجربه انسانی شما در محیط کلینیک

قانون سوم: انطباق

یعنی باید پیام تبلیغ خدمت یا مرکز درمانی با نوعِ خواسته و ذهنیت مخاطب ما تناسب داشته باشه. نکته بسیار ساده ای که عمدتا رعایت نمیشه.

وقتی در تبلیغ ذهنیت و نوع خواسته مخاطب را در نظر بگیریم، حتما تفکر و ایده ما در تبلیغ دگرگون خواهد شد و قطعا با بازخورد بهتری روبه رو می شویم چون توانسته ایم با ذهنیت مخاطب ارتباط بهتری برقرار کنیم

نتیجه:

که اگر می خواهید تبلیغ موثری داشته باشید باید به تبلیغ از زاویه دید مراجعه کنندگان و بیماران نگاه کنیم. کمپین تبلیغاتی زمانی موثر است که ذهنیت مخاطب تحلیل شده و سپس کمپین طراحی شده باشد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

بازارسازی ویژه خدمات پزشکی و درمانی

ویژگی هایی که از شما یک پزشک موفق می سازد.

نقش شبکه های اجتماعی در تبلیغات و بازاریابی پزشکی

آینده خدمات پزشکی و درمانی چگونه خواهد بود؟

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*