نقش آموزش کارمندان در بازاریابی خدمات درمانی

  دکتر لینک | نقش آموزش کارمندان در بازاریابی خدمات درمانی

یکی از مهمترین علل اصلی عدم موفقیت بازاریابی خدمات درمانی و صنایع وابسته، در حوزه آموزش کارکنان می باشد. مدیر یت مطب و کلینیک می بایست تیم خود را برای بازاریابی بهتر، خدمات درمانی/ پزشکی بهینه سازی کنید.

تجربه های حوزه بازاریابی خدمات درمانی نشان می دهد که آموزش کارکنان برای بهبود موفقیت بازاریابی مرکز درمانی حیاتی است. به عنوان مثال، اگر کارکنان شما قادر به برقراری ارتباط موثر مناسبی با بیماران شما و همکاران خود در چارچوب مدیریت کار تیمی داشته باشند، برنامه های آموزشی مناسب می توانند باعث افزایش بهره وری آنها و در نهایت موفقیت شما در بازاریابی، گردد.

نقش آموزش پرسنل در بازاریابی خدمات درمانی

تمامی مراکز خدمات درمانی دنیا که در عرصه ارایه خدمات پزشکی و درمانی به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده اند همواره در ارتقای مهارت و دانش کارکنان خود اهتمام ورزیده اند . مجموعه هایی که میلیونها و شاید میلیاردها تومان هزینه سرمایه گذاری کرده اند ولی به دلیل آنکه  کارشناسان بازاریابی، فروشندگان و کارمندان رابط با مشتریان آنها هیچ گونه آموزشی ندیده اند،  دچار چالش های عمیقی در حوزه کسب و کار خود شده اندو  بیشترین آسیبها را از همین رهگذر دیده اند. متاسفانه مدیر یت مطب و کلینیک آموزش های مربوط به بازاریابی و فنون ارتباط موثر با مشتری، را اصلا علم و فن یا هنر نمی دانند بلکه به صورت کاملا سنتی عمل می کنند.

مزیت های آموزش پرسنل

مجموعه‌هایی هستند که پس از سال‌ها فعالیت برای اولین بار تصمیم گرفته‌اند کارکنان خود را آموزش دهند. پرسنل چنین مراکز درمانی به دلیل عدم آگاهی از دانش روز بازاریابی، فروش و روانشناسی فروش و عدم موفقیت بیشتر در فروش و جذب بیمار، دهها وگاهی صدها میلیون تومان  فقط فرصت کسب درآمد را از دست می دهند و با ادامه این روند، روزی می‌رسد که شاهد فروپاشی مراکز مطبوع شان باشند. مدیر یت مطب و کلینیک و مراکز خدمات درمانی هوشمند ۳ درصد از سودشان را  صرف ارتقای دانش، مهارت و شایستگی حرفه‌ای پرسنل شان می‌کنند. یادمان باشد که سطل دانش سوراخ است، حتی کسانی که بالاترین دانش را داشته باشند بدون بازآموزی و یادگیری مستمر، در آینده نزدیک به یک بی‌سواد مطلق تبدیل خواهند شد.

جذب بیمار

لطفا همین حالا یک محاسبه ساده را انجام دهید؛
اگر از راه آموزشکارکنان‌تان فقط ۲۰ درصد توان جذب بیمار آنها بالا برود سود آن چقدر خواهد شد؟
و بالعکس ضرر آن چقدر خواهد شد؟

در نتیجه کارکنان آموزش دیده نسبت به کارکنان آموزش ندیده به تغییرات سازمانی و همچنین تغییرات جامعه آگاهانه تر واکنش نشان می دهند و از آن جا که حیات و ادامه زندگی مجموعه شما تا حدود زیادی به دانش و مهارت کارکنان تان بستگی دارد، افراد ماهرتر و آموزش دیده تر نقش مؤثرتری در کارآمدی و بهره وری مطب و کلینیک شما خواهند داشت. از طرف دیگر آموزش با افزایش میزان اطلاعات، دانش، مهارت ها و قابلیت های کارکنان، آنان را برای ایفای وظایف و قبول مسئولیت های جدیدتر، آماده تر و مجهزتر می کند.

مزیت فعالیت های آموزشی

به طور کلی در  مراکز خدمات درمانی که به رشد کمی و کیفی دانش و مهارت کارکنان خود می اندیشند و پیوسته فعالیت های آموزش در آن در جریان است، افراد به طور مستمر توانایی های خود را افزایش  داده و چگونه آموختن و به کار بستن را می آموزند . در چنین مراکز درمانی، ابتکار، ابداع، ارتقای آگاهی و دانش افزایی به نوعی رفتار همگانی مبدل می شود و توفیق در تحقق اهداف سازمانی امری قطعی است و هرگز مجموعه شما دچار جمود فکری نخواهد شد.

بسیاری از صاحبنظران درباره اهمیت و نقش آموزش در جامعه اظهار نظر  کرده اند به عنوان نمونه:
پیتر دراکر عقیده دارد که علی رغم هزینه‌های سنگین تربیت نیروی کار، آموزش همراه با اِعمال صحیح مدیریت در مدتی کوتاه، هر کشور عقب مانده ای را در زمره کشورهای پیشرفته و برخوردار از بهره وری بالا قرار می دهد.

ارتباط توانمند سازی پرسنل و آموزش

یکی از مشکلات اساسی مجموعه های خدمات درمانی، کمبود کارکنان ورزیده و دارای مهارت کافی است. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در آماده سازی افراد برای ورود به مجموعه ها نقش زیادی ندارند. فارغ التحصیلان دانشگاهی با مجموعه ای از اطلاعات علمی هنوز قابلیت های لازم را برای فعالیت در دستگاه های اجرایی ندارند. بنابراین آموزش کارکنان و توانمندسازی و افزایش مهارت های فردی و شغلی آنها برای فعالیت هایی که مورد نظر است، شاید یکی از مهمترین راهکارهایی است که برای توانمندسازی نیروی انسانی در مجموعهء، مورد نظر است. تدوین برنامه های آموزشی برای کارکنان و اجرای دوره های کوتاه مدت و بلند مدت که قابلیت های فکری و تخصصی کارکنان را افزایش دهد از عواملی است که نقش بسیار مهمی برای توانا سازی کارکنان دارد از سوی مدیر یت مطب و کلینیک است.

آموزش خوب، نارضایتی شغلی و دوباره کاری را به مقدار زیادی کاهش داده و کارکنان را یاری می دهد که با تمام ظرفیت خود کار کنند. یک چنین هدف های مهمی تحقق نمی یابند مگر آنکه تمام سلسله مراتب سازمان (از مدیر اجرایی تا کارکنان ) به اهمیت آموزش آگاه باشند .

بنابراین می توان نتیجه گرفت که: یکی از عواملی که تاثیر زیادی بر افزایش بهره وری داشته و می تواند در بهبود آن نقش مهمی را ایفا کند آموزش نیروی انسانی است. تکنیک های نو و طرح های جدید بهبود بهره وری نمی تواند بدون نیروی انسانی آموزش دیده در تمام سطوح سازمان به طور مؤثر ایجاد و یا به کار گرفته شود .

اهداف آموزش پرسنل مطب و کلینیک

اهداف آموزش، انواع، سطوح مهارت‌ها، توانایی‌ها، دانش و نگرش شرکت‌کنندگانی که در برنامه کامل آموزشی شرکت می‌کنند را مشخص می‌نماید.

هدف های مهم آموزش عبارتند از :

– افزایش رضایتمندی در کارکنان و مشتریان

– هماهنگی با تغییرات و پیشرفت های علمی و تکنولوژی در جهان

– هماهنگی با نیازهای جدید جامعه و ارباب رجوع

–  کسب مهارت های ادارکی ، فنی و روابط انسانی

–  کسب نگرش درست و آمادگی برای ایجاد تغییر در سازمان

– اثر بخشی و کارآیی نیروی انسانی

–  افزایش اعتماد به نفس و دستاوردهای فردی

–  فراهم کردن مسیر رشد آتی افراد

–  ارتقاء حس یادگیری

–  کاهش ترس از قبول وظایف جدید

–  مدیریت کار تیمی

–  تبدیل مجموعه به محلی بهتر برای کار و زندگی

– افزایش روحیه نیروی کار

–  همسویی کارکنان با اهداف سازمانی

–  افزایش اعتبار، صراحت و اعتماد در مجموعه

–  کمک به افزایش ارتقاء سازمان از درون

– کمک به کاهش هزینه ها در بسیاری از زمینه ها مانند تولید، امور اداری و پرسنلی و…

آموزش پرسنل خود را فراموش نکنید.

در یک مرکز خدمات درمانی افزایش رضایت بیمار، بسیار با اهمیت است. بیماران امروز انتظار دارند با  احترام  با آنها برخورد شود، یادتان باشد با توجه به رقابت شدید در تمام بخش های بازار، امروزه این امر بسیار مشکل است. فراموش نکنید کارکنان شما و چگونگی برخورد آن‌ها با بیمار، خود تبلیغ بسیار مهمی است. هر حرکت و جمله  آن‌ها برای بیماران موجود و آینده یک تبلیغ محسوب می‌شود.

شما می‌توانید بهترین تبلیغات را برای مجموعه خود انجام دهید اما یک برخورد اشتباه از طرف منشی شما که به تلفن پاسخ می‌دهد، می‌تواند تمامی میلیون‌ها تومان پولی را که برای معرفی شرکت خرج کرده‌اید، به باد دهد. در نتیجه تمام پرسنل شما که به هر نوعی با بیمار در تماس هستند می بایست دوره های مقدماتی و پیشرفته فنون مذاکره، فن بیان، اصول مشتری مداری،CRM ، روشهای نوین بازاریابی و فروش، مهارت های مدیریت فردی و گروهی، آداب معاشرت اجتماعی و تجاری، ارتباط تلفنی موثر و دوره هایی از این دست را طی کنند تا به ابزارهای ارتباطی نوین در مواجهه با مشتریان مسلح گردند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

اثر استراتژی نقشه سفر بیمار بر وفاداری بیمار

مراقبت و درمان دلسوزانه بیماران

اخلاق پزشکی در مدیریت مطب و کلینیک

راههای ساده مدیریت پرسنل مطب و کلینیک

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*