نقش شبکه های اجتماعی در تبلیغات و بازاریابی پزشکی

  دکتر لینک | نقش شبکه های اجتماعی در تبلیغات و بازاریابی پزشکی

میانگین زمان ویزیت بیمار تقریبا 8 دقیقه است، به دلیل کوتاهی زمان صرف شده پزشکان با مراجعین، بیماران اذعان نموده اند که نیاز به اطلاعات بیشتری نسبت به آنچه پزشک به آنها ارائه نموده است، دارند. پس این زمان کوتاه می تواند انگیزه ای برای جستجوی اطلاعات مربوط به سلامت در دیگر منابع اطلاعاتی باشد.

از جمله دلایل دیگر، سوالاتی که توسط پزشک پاسخ داده نشده اند، بیمار را ترغیب به جستجوی اطلاعات سلامت از منابعی مانند اینترنت نماید. از طرف دیگر بیماران معتقد بودند که اطلاعات ارائه شده توسط پزشکان ناکافی بوده است.

مطالعات نشان می دهد که بیماران بیش از ۵۰٪ آن چیزی که در مطب پزشک به آنها گفته می شود را فراموش می کنند. وقتی بیماران به خانه می روند چه بر سر این چاله های اطلاعاتی و فراموشی ها می آید ؟ تحقیقات نشان داده است که آن ها مجدد به تحقیق می پردازند. ولی آن ها کجا در حال تحقیق هستند؟ درست است، بخش زیادی از این بیماران در اینترنت و شبکه های اجتماعی به تحقیق می پردازند.

حال اگر شما یک پیج اینستاگرام مختص به حرفه خود داشته باشید، این بیماران باز هم از طریق صفحه اینستاگرام به شما مراجعه می کنند، چون محتوای رایگان و تکمیلی شما معجزه می کند.

در حال حاضر اکثر مطالب و صفحات اجتماعی پزشکی توسط افراد غیرمتخصص مدیریت می شود و این خطر بزرگی برای بیماران است. شما می توانید با حضور خود در این دنیای پر رقابت آنلاین، با انتشار مطالب صحیح پزشکی, هم به وظیفه اخلاقی خود پایبند باشید و هم خود را به عنوان یک پزشک مرجع به همگان معرفی کنید.

 قدرت شبکه های اجتماعی در بازاریابی در پزشکان

صنعت داروسازی نمونه کامل برای نشان دادن اهمیت شبکه اجتماعی است. تحقیقات نشان می دهد شبکه های اجتماعی نقش بسزایی در تجویز داروی پزشکان دارد. برای مثال اگر اثربخشی داروی جدیدی برای پزشک محرز شود معمولاً آن را به بیماران خود بلافاصله تجویز نمی کند بلکه اندکی صبر می کند تا گروهی از پزشکان بر مؤثر بودن آن توافق کنند.

مطالعات نشان می دهند. پزشکان در مواقعی که شبکه پزشکی, با تجویز داروی دیابت (جانویا) موافقند به تجویز این دارو اقدام می کنند و یافته ها نشان می دهد اثر این انتخاب بر سه طبقه از همکاران یعنی همکارِ همکارِ همکار رواست.

معرفی شبکه های اجتماعی پزشکی و پزشکان

در عصر دیجیتال، اطلاعات سلامت غالبآ به‌ عنوان یک منبع ضروری برای سالم ماندن، پیشگیری و مدیریت بیماری ها، و گرفتن سایر تصمیمات درباره مراقبت سلامت مورد اشاره و استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات سلامت، رویکردی منطقی را برای هدایت رفتار مناسب سلامت ، درمان‌ها و تصمیمات فراهم می‌کند. شواهدی از اتکای فزاینده بیماران و مصرف‌کنندگان سلامت به اینترنت برای کسب اطلاعات سلامت وجود دارد. 

این افزایش به‌طور زیادی می‌تواند به دلیل،

۱) فراوانی زیاد منابع اطلاعات آنلاین، کمک به تصمیم‌گیری ، و برنامه‌های سلامت وب ،

۲) شیوع فزاینده بیماری‌ها در جامعه

 ۳) فراگیری و دسترس‌پذیری فناوری اطلاعات در زندگی روزانه انسان‌ها باشد.

پزشکان در اینستاگرام

اینستاگرام این روزها محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. اینستاگرام محلی است که پزشکان می توانند درباره داروها، شیوه های درمان و بسیاری مطالب از این دست را با بیماران به اشتراک بگذارند و به سوالات بیماران پاسخ دهند. پس شما هم به عنوان مدیریت کلینیک یا پزشک باید برای حضور در اینستاگرام حتما برنامه ریزی داشته باشید.

استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی مطب

پیش بینی شده است که تعداد کاربران اینستاگرام روز به روز بیشتر می شود. این یعنی تعداد زیادی از بیماران شما کاربر اینستاگرام هستند و هیچ تردیدی وجود ندارد که رسانه های اجتماعی, فرصت های بازاریابی خوبی برای مطب شما فراهم می کنند که رایگان هستند.امروزه به صورت روز افزونی به تعداد شبکه های اجتماعی پزشکان و شبکه های اجتماعی پزشکی افزوده می شود و خدمات آنها هر روز بیشتر می شود.

این شبکه های اجتماعی پزشکان به کانال های خوبی برای به دست آوردن اطلاعات در مورد بهداشت و مسائل پزشکی و همچنین مکانی برای اینکه افراد با بیماری های مختلف, با افراد مشابه خود بیشتر آشنا شوند و مشکلات و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند تبدیل شده است.
همچنین در برخی از شبکه های اجتماعی پزشکان، پزشک می تواند اطلاعات پزشکی خود را که ممکن است برای سایر بیماران یا پزشکان مفید باشد به اشتراک بگذارد.

 

نتیجه گیری       

زندگی ما این روزها کاملاً وابسته به تکنولوژی شده است. به عنوان مثال از وقتی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک یا اپلیکیشن‌هایی مثل وایبر، اینستگرام واتساپ یا تلگرام در بین مردم باب شده است,  افراد بسیاری کاملاً درگیر استفاده از آن‌ها شده‌اند و گاهی خود ما شاهد تأثیرات منفی استفاده از این ابزارها در بین اطرافیانمان هستیم.

نقش شبکه های اجتماعی تحقیقاتی و تخصصی در معرفی, برقراری ارتباط و همکاری بین متخصصان و پژوهشگران امر پزشکی و سایر موضوعات و همچنین مدیریت تولیدات علمی آنها بسیار زیاد است. . بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که معرفی قابلیت های این سایت ها به متخصصان می تواند باعث ارتقای سطح پژوهش های دانشگاهی و سهم وسیعی از اطلاعات مورد نیاز بیماران داشته باشد. علاوه بر این یکی از اهداف کمیته وزارت بهداشت ( انتقال و ترویج اطلاعات صحیح پزشکی) نیز برآورده خواهد شد.

در پایان با اشاره به انبوه اطلاعات غیر مستند پزشکی که روزانه از طریق پیامک و شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شوند یادآور می شویم: روزی ۵۰ پیام از طریق رسانه‌های مختلف و ماهواره به مردم منتقل می‌شود. اگر آنها مدیریت نشوند مشکل برای مردم پیش می‌آید، نباید اطلاعات پزشکی از منابع غیرعلمی دریافت کنیم و اینکه پیام ها و اطلاعات مورد بررسی قرار داده و به سرعت آنها را باور نکنیم به ویژه برای مطالب و مسائل پزشکی به سایت های معتبر مراجعه نماییم.

آنچه که اهمیت دارد این است که درباره نحوه استفاده و حضور در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اندکی تفکر داشته باشیم. زیرا با پیشرفت سریع تکنولوژی، تکنیک ها و ابزارهای ارتباطی, راه گریزی برای عدم حضور در این شبکه ها را نداریم، بنابراین بهتر است که با حضور و فعالیت در زمینه های علمی و فرهنگی به خود و دیگران کمک کنیم .

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

آینده خدمات پزشکی و درمانی چگونه خواهد بود؟

ترس و استرس بیماران را چطور کاهش دهیم؟

طراحی برنامه وفادارسازی بیماران

راهنمای مدیریت کلینیک برای حفظ بیماران 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*