نقش پرونده الکترونیک بر نظام سلامت

  دکتر لینک | نقش پرونده الکترونیک بر نظام سلامت

امروزه دلایل بسیاری برای ایجاد و توسعه پرونده الکترونیک سلامت در سطح ملی وجود دارد. ضرورت دسترسی به اطلاعات در حوزه های مختلف، باعث ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی از قبیل پرونده الکترونیک سلامت شده است، تا جایی که امروزه کشورهای پیشرفته دنیا هریک به نوعی به این بستر اطلاعاتی مجهز شده اند.

با وجود تعاریف مختلف از مفهوم پرونده الکترونیک سلامت، آنچه در این نوشتار به عنوان پرونده الکترونیک سلامت مد نظر ماست، در واقع بستر اطلاعاتی یکپارچه ای است که امکان ورود، پردازش و خروجی گرفتن از اطلاعات مربوط به سلامت افراد جامعه را – اعم از اطلاعات مربوط به وضعیت بیماری و روند درمان فرد- بر روی آن وجود دارد و در هر لحظه توسط افراد مجاز (پزشک و بیمارستان و…) در اقصی نقاط کشور قابل دسترسی است.

پرونده الکترونیک سلامت در بر گیرنده ی اطلاعات مراقبت بهداشتی است که در طول حیات فرد به صورت الکترونیکی، باهدف پشتیبانی از مراقبت مستمر با کیفیت بهتر،آموزش و پژوهش ذخیره شده است. تعریف فوق، اگرچه تعریف دقیقی از مفهوم پرونده الکترونیک سلامت نیست، لکن مراد تنها ترسیم یک تصویر کلی از این بستر می باشد.

نظام سلامت پزشکی

دلایل بسیاری برای ایجاد و توسعه پرونده الکترونیک سلامت در سطح ملی وجود دارد. ضرورت دسترسی به اطلاعات در حوزه های مختلف، باعث ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی از قبیل پرونده الکترونیک سلامت شده است، تا جایی که امروزه کشورهای پیشرفته دنیا هریک به نوعی به این بستر اطلاعاتی مجهز شده اند. در ادامه تلاش می کنیم به بیان دلایل ضرورت استقرار این سیستم در کشور و چند مورد از مزایا و امتیازات آن بپردازیم.

  • جلوگیری از تکرار و دسترسی سریع

یکی از بدیهی ترین دلایل نیاز به پرونده الکترونیک سلامت، لزوم دسترسی سریع ارائه دهندگان خدمت به اطلاعات بیمار می باشد. دسترسی به اطلاعات پزشکی بیمار، علاوه بر این که یک ضرورت مهم جهت ارائه خدمت می باشد، می تواند سبب جلوگیری از تکرار اقدامات تشخیصی درمانی شود. خلاصه وار، لازم است پزشک در هر لحظه اطلاعات مربوط به بیمار را، و بیمه ها اطلاعات مربوط پزشک را در اختیار داشته باشد. پرونده الکترونیک سلامت چنین امکانی را در هر لحظه فراهم می کند.

  • کاهش هزینه ها

تمام کشور های دنیا، فارغ از اینکه چقدر ثروتمند هستند، به دنبال ایجاد راهکارهایی برای کاهش هزینه های بهداشت و درمان خود می گردند. نیاز مردم به خدمات سلامت روز به روز در حال بیشتر شدن است و تمایل مردم برای سالم تر ماندن نیز افزایش یافته. این موضوع فشار بیشتری را بر روی دولت ها وارد می کند که نسبت به خواسته مردم برای خدمات سلامت پاسخگو باشند. پرونده الکترونیک سلامت یکی از ابزارهای اصلی برای مدیریت هزینه های بخش سلامت است.

پرونده الکترونیک سلامت به چند طریق می تواند به کاهش هزینه ها کمک کند که یکی از آنها، جلوگیری از تکرار اقدامات تشخیصی درمانی و کاهش درمان های تکراری است.

با ثبت اطلاعات گذشته بیمار، نیازی به تکرار کردن خیلی از آزمایشها و اقدامات دیگر تشخیصی نمی باشد. دیگر راه مدیریت هزینه های بخش بهداشت و درمان که از طریق پرونده الکترونیک سلامت صورت می گیرد، امکان مدیریت بیمه ها بر عملکرد ارائه دهندگان خدمت می باشد که می تواند منجر به اعمال نظارت جهت کاهش هزینه های این بخش بشود. همچنین لازم به ذکر است، یکی از چالشهای مهم در بحث هزینه های درمان، موضوع درمانهای القایی می باشد. پرونده الکترونیک سلامت می تواند بستر لازم برای جلوگیری از ایجاد درمان القایی را فراهم کند.

  • افزودن بر دانش پزشک

همانگونه که پیشتر ذکر شد، یکی از کاربردهای مهم پرونده الکترونیک سلامت استفاده در مباحث آموزشی می باشد. پرونده الکترونیک هر شخص، شامل تاریخچه ای از بیماری های وی و مداخلات انجام شده و اثر این مداخلات؛ در طول زمان می باشد. بدیهی است که این گنجینه ارزشمند اطلاعاتی به لحاظ آموزشی و پژوهشی دارای ارزش بسیاری می باشد. آموزش علوم پزشکی نیازمند بررسی سیر وضعیت سلامت بیمار است و پرونده الکترونیک سلامت می تواند به بهترین نحو ممکن اطلاعات پزشکی تمام بیماران را در اختیار آموزش پزشکی قرار دهد. همچنین، فراهم کردن یک پایگاه جامع اطلاعاتی برای استفاده در پژوهش های علوم پزشکی و دیگر علوم، یکی دیگر از امتیازات مهم پرونده الکترونیک سلامت می باشد.

  • بستر تحول در نظام سلامت

بدون شک، یکی از مهمترین زیرساختها برای ایجاد تحول در نظام سلامت کشورها، بهبود زمینه های اطلاعاتی حوزه سلامت می باشد. پرونده الکترونیک سلامت با ویژگی هایی که دارد و دسترسی هایی که ایجاد می کند، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای ایجاد تحول در نظام سلامت می باشد. تجربه کشورهای موفق در اصلاح نظام سلامت نیز گواه این موضوع است که ایجاد تحول در نظام سلامت، بدون استقرار سیستم اطلاعاتی یکپارچه نظام سلامت غیرممکن است. بنابراین، در صورتی که بدنبال اصلاح نظام سلامت باشیم، یکی از اولویتهای ما، بوجود آوردن پرونده الکترونیک سلامت خواهد بود.

  • کاهش خطاهای پزشکی

از دیگر پیامدهای وجود پرونده الکترونیک سلامت، کاهش خطاهای پزشکی خواهد بود. همچنین به علت ثبت الکترونیکی نسخ پزشکی، مشکلات ناشی از ناخوانا بودن این نسخه ها نیز برطرف خواهد شد.

  • سهولت مدیریت و نظارت

به علت ویژگی های ذاتی خدمات پزشکی، من جمله اجتهادی بودن آنها؛ نظارت بر این حوزه بسیار دشوار بوده و نیاز به آگاهی ناظر دارد. صاحبنظران مدیریت بهداشت و درمان بر این باورند که نظارت مطلوب بایستی از سوی خریدار خدمت – که می بایستی بیمه ها باشند- صورت گیرد. ابزار نظارتی که بیمه می تواند برای این مهم به کار گیرد، پرونده الکترونیک سلامت است. در نوشتار بعدی به نقش بیمه ها در مدیریت نظام سلامت خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می کنیم جهت بررسی ماژول پرونده الکترونیک و ده ها ماژول مرتبط با فرایند نوبت دهی و مدیریت مطب و مراکز درمانی با مراجعه به وب سایت تکنولوژی دکتر لینک  به صورت رایگان از سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک استفاده نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

پرونده الکترونیک سلامت بیمار دکتر لینک و کاربرد های آن

ضرورت ايجاد پرونده هاي پزشکی الكترونيکي

خصوصیات پرونده پزشکی در تکنولوژی دکتر لینک

مزایای پرونده الکترونیک دکتر لینک

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*