اهمیت رابطه درمانی در سیر پیشرفت مراجع

  دکتر لینک | اهمیت رابطه درمانی در سیر پیشرفت مراجع

هدف از ایجاد رابطه درمانی مطلوب، کمک به فرد برای ساختن دنیای بهتر است. از آنجایی که ساختن این رابطه، دغدغه‌های خاص خود را دارد، پرداختن به این موضوع، تا حدی زیادی به روشن شدن این موضوع کمک می‌کند.
همان طور که می‌دانید، رابطه ارتباط درمانی بین مراجع و درمانگر، امن‌ترین پناهگاه، برای بیان احساسات است و مراجع و درمانگر در کنار هم تک تک آجر این بنا را می‌سازند. از این رو، تمرکز برای ساختن این ارتباط بر اساس، روحیات، تجربیات و مسیر زندگی هر فرد، اهمیت خاصی دارد.
از آنجایی که مراجع تمام احساساتی که در زندگی روزمره خود، انکار و سرکوب کرده را با درمانگر خود در میان می‌گذارد، ایجاد فضای امن و به دور از هر گونه قضاوت بین مراجع و درمانگر مهم‌ترین اصل درمان است. از طرفی، شکل‌گیری ارتباط درمانی بر پایه نیازهای مراجع است و یکی از مهم‌ترین اصول درمان به شمار می‌رود.


اعتماد

اعتماد و احترام اجزای اصلی یک رابطه درمانی مطلوب است. مراجع در این ارتباط تشویق می‌شوند که همدلی و صمیمیت خود را نشان دهند. مانند هر رابطه اجتماعی دیگری، رابطه درمانی دارای مرزهایی است که احترام به این مرزها به مراجع کمک می‌کند بینش کافی نسبت به زندگی و سایر روابط خود پیدا کند و در راستای بهبود آنها گام بردارد.

رازداری

اصل بعدی که برای ساختن رابطه درمانی مطلوب، بین مراجع و درمانگر، باید به آن توجه شود، رازداری است. رازداری درمانگر، به مراجع کمک می‌کند که اعتماد خود را بازسازی و از اعتمادی که در اتاق درمان شکل گرفته، در جهت بهبود روابط در زندگی شخصی خود، استفاده کند.

قضاوت نکردن

اتاق درمان، از آن جهت که مراجع، مهم و مگو تمرین رازهای خود را با درمانگر در میان می‌گذارد، امن‌ترین فضای ممکن برای تعامل و ارتباط آنها است. قضاوت کردن درمانگر، می‌تواند او را از ادامه درمان منصرف و برای همیشه از درمان بیزار کند.
قضاوت نکردن درمانگر، این امکان را برای مراجع فراهم می‌کند که خودش باشد و از دردو رنج‌های خود صحبت کند. از طرفی، قضاوت نشدن، مکانی را برای بازسازی فضای ذهنی و در نهایت ایجاد الگوهای جدید رفتاری مراجع فراهم می‌کند.

گوش دادن فعال

گوش دادن فعال، این فرصت را برای مراجع، فراهم می‌کند که براحتی افکار خود را پی بگیرد و مسیر تازه‌ای برای خود بسازد. راه‌هایی که برای بهبود این فرایند وجود دارد، سوال پرسیدن، درخواست برای شفاف‌سازی و خلاصه کردن موضوع مورد بحث است.
گوش دادن فعال شامل تمایل برای درک دیگران، نشان دادن همدلی و حمایت از آنان است. این مهارت با مهارت گوش کردن منتقدانه فرق دارد و هدف از آن ارزیابی پیام فرد دیگر برای ارائه نظر خود نیست. بلکه، هدف صرفاً شنیدن کلام است و روند درمان و عبور از موانع را سرعت می‌بخشد.

اهمیت سکوت در جلسات درمان

فروید در روان‌کاوی کلاسیک، سکوت را به‌عنوان قوی‌ترین شکل مقاومت مراجع می‌داند. در این زمان، درمانگر بهتر است در جهت شناخت بیشتر این مقاومت و مواجه سازی مراجع با آن گام بردارد. اما در برخی مراحل، درمانگر سعی می‌کند که سکوت کند. پذیرش این سکوت، ممکن است که برای مراجع آسان نباشد.
اینجا نیز، درمانگر باید رد احساسات مراجع را پیگیری و از او بخواهد که راجع به آنها صحبت کند. در واقع، درمانگر به‌عنوان ابژه ای به مراجع کمک می‌کند که احساسات خود را درک کند و در جهت شناخت و ترمیم آن گام بردارد.

چرا ساختن یک رابطه درمانی مناسب مهم است؟

کارکرد رابطه درمانی آنجایی است که روابط قبلی، دچار گسیختگی می‌شوند و در نهایت، با نتایج بهتری ترمیم می‌شوند. ما انسان‌ها در مسیر گذراندن زندگی و طی کردن چالش‌های مختلف، در حال افزایش ظرفیت روانی و توانمندی‌های خود هستیم.
اما در شرایط هیجانی خاص مانند تجربه سوگ، طلاق و بیماری، ممکن است هر انسانی متفاوت با دیگری عمل کند و احتیاج به همراهی درمانگر داشته باشد. از این رو، ساختن رابطه درمانی مطلوب به افراد کمک می‌کند که در نهایت با واقعیت مواجه شویم و ادامه مسیر را با پذیرش نسبی شرایط طی کنیم.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما کمک کنه، رابطه درمانی مطلوبی با درمانجویان خود برقرار کنید. لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

برای مشاوره رایگان سیستم مدیریت هوشمند مراکز روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*