اهمیت پیگیری درمان در سلامت بیماران

  دکتر لینک | اهمیت پیگیری درمان در سلامت بیماران

یکی از مهم ترین اقداماتی که در دل جریان درمان باید همیشه اتفاق بیفتد، پیگیری اصولی بیماران  است. عموما، این پیگیری ها است که منجر به ادامه دار شدن وفاداری بیماران می شود. در واقع اینجاست که واقعا می توانیم ارزش و خدمت خودمان را ارائه دهیم. اینجاست که اطلاعات حقیقی جمع می شود و اینجاست که ارتباط دو سویه شکل گرفته و تثبیت می شود.

پروسه فالوآپ بدین صورت انجام میشود که فرد بیمار پس از بهبودی، به صورت منظم و مداوم تحت نظر یک متخصص قرار گرفته و پیوسته چکاپ های عمومی و روتین برای وی انجام میشود.

این چکاپ ها می‌توانند شامل: آزمایش های خونی یا هر تست دیگری باشند که به منظور بررسی هرگونه تغییر در وضعیت سلامت شما و یا مشکلات و عوارضی که در اثر پروسه درمان رخ داده باشند، انجام میشوند. همچنین انجام این چکاپ های روتین و ویزیت شدن مداوم توسط متخصص می‌تواند زمان مناسبی برای بررسی مشکلات جسمی و روحی ای باشد که ممکن است ماهها و یا حتی سالها پس از پایان پروسه درمان در فرد ایجاد شود.

این  فالوآپ درمانی به صورت مداوم، به همراه خلاصه ای از پروسه درمان گذرانده شده توسط بیمار، بخشی از یک برنامه سلامت جامع تر تحت عنوان ' برنامه مراقبت از بهبود یافتگان از سرطان' می باشد.

فالوآپ درمانی تمامی اطلاعات لازم برای بیمار و پزشک معالج را به منظور بحث و بررسی درباره وضعیت سلامت بیمار و اطمینان از اینکه تمامی مراقبت‌های لازم، پس از پایان پروسه درمان ، به صورت پیوسته و کامل دریافت می‌شود، فراهم می آورد.

دریافت برنامه فالوآپ و پیگیری درمان

به محض پایان روند درمان بیمار باید  برنامه‌ ای را از پرشک معالج و یا یکی از اعضای تیم درمان خود دریافت کند. این برنامه شامل مجموعه ای از توصیه های پزشکی به منظور مراقبت از وضعیت سلامت شما در ارتباط با بیماری می باشد.

برای انجام این فرایند بیمار می تواند از طریق همان پزشک معالج خود اقدام کند و یا از طریق فردی دیگر که در مراقبت های پس از درمان برای بهبود یافتگان  تخصص دارد، مورد فالوآپ و پیگیری قرار بگیرد. بیمار همچنین می تواند به پزشک عمومی خود مراجعه کند و با تیم درمانی درباره اینکه قصد دارد با کدام یک از این پزشکان این برنامه را ادامه دهید بحث کرده و مشاوره لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول پس از پایان فرایند درمان

هنگامی که بیمار تحت مراقبت پزشکی و فالوآپ قرار می‌گیرد باید پاسخ پرسش های زیر را از پزشک خود یا سایر متخصصانی که با آنها در ارتباط هست دریافت کند. همچنین اطمینان حاصل کنید که هرگونه پرسشی دیگر در این زمینه را با آنها مطرح کنید:

● چه مدت طول میکشد که بهبود پیدا کنم و به زندگی طبیعی برگردم؟

● برای انجام فرآیند فالوآپ باید به چه دکتری مراجعه کنم؟ هر چند وقت یکبار باید ویزیت بشوم؟

● باید مراقب کدام یک از علائم باشم و در صورت مشاهده آن به پزشک مراجعه کنم؟

● بعد از پایان درمان باید چه آزمایشاتی و هر چند وقت یکبار آنها را انجام بدهم؟

● باید انتظار چه مشکلات بلند مدتی را به عنوان اثرات جانبی فرآیند درمان داشته باشم؟

● چقدر شانس بازگشت مجدد بیماری وجود دارد؟

● چه اطلاعات و مدارکی از پروسه درمان را باید نگهداری کنم؟

● چه کارهایی برای مراقبت از خودم انجام دهم تا سلامت خود را در بالاترین حد نگه دارم؟

● آیا می‌توانید یک گروه حمایتی که بتواند به من کمک کند را معرفی کنید؟

نوشتن این سوالات می‌تواند مفید باشد. همچنین وقتی بیمار به ملاقات پزشک یا متخصص مربوطه می رود می تواند از حرف های رد و بدل شده یادداشت بردارد یا آنها را ضبط کنید تا بعداً در صورت سوال داشتن در آن زمینه مجدداً به آنها رجوع کنید.

برنامه زمانی برای فالوآپ و پیگیری درمان 

هر بیمار برنامه زمانی متفاوتی برای انجام فالوآپ دارد. اینکه هر چند وقت یکبار باید برای انجام این بررسی‌ها به ملاقات متخصص بروید بستگی دارد به :

● نوع بیماری که بدان دچار بوده است

● نوع درمانی که دریافت کرده است

● وضعیت عمومی سلامت بیمار، که شامل مشکلات و عوارض ناشی از درمان نیز میشود.

به طور کلی بیمار پس از پایان پروسه درمان، باید طی دو تا سه سال ابتدایی هر ۳ یا ۴ ماه برای انجام فالوآپ و بررسی های لازم به متخصص مراجعه کنید و پس از آن هر سال یک یا دو بار کافی است.

طی این ویزیت ها بیمار تحت بررسی های فیزیکی، آزمایش های خون و هرگونه آزمایش و پروسه دیگری که ضروری باشد قرار می‌گیرد.

اینکه بیمار تحت چه آزمایشاتی قرار بگیرد و هر چند وقت یکبار آنها را انجام دهد بستگی به نظر پزشک معالج هنگام طراحی برنامه فالوآپ و مراقبت‌های درمانی دارد.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند فالوآپ دکتر لینک باعث می شود میزان وفاداری بیماران به مرکز درمانی شما بیشتر شود.

مقالات مرتبط:

هوش مصنوعی برای پیگیری وضعیت بیمار پس از درمان

جذب بیمار به کمک پیگیری درمان

پیگیری درمان به کمک دکتر لینک

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*