تاثیر برقراری نظم در مدیریت کلینیک

  دکتر لینک | تاثیر برقراری  نظم در مدیریت کلینیک

نظم چیست؟

نظم داشتن یعنی پیوستگی و سامان داشتن. در واقع وقتی که ما در حال صحبت از نظم در زندگی هستیم، منظور این است که تعدادی از کارها به صورت زنجیر وار و پیوسته و مرتب انجام شوند. در هر حوزه‌ای که تصور کنید نظم عامل ایجاد پیوستگی و تناسب میان اجزای مختلف آن حوزه است. اگر در مدیریت مطب و کلینیک نظم و انضباط وجود نداشته باشد بدون شک شما نمی توانید برنامه های خود را آن گونه که مد نظر دارید به سمت جلو هدایت کنید یا خدمات درمانی مناسب را به بیماران ارائه دهید. زیرا باید نظمی وجود داشته باشد که به برنامه‌های شما جهت و مفهوم مناسبی بدهد.

سه مولفه اصلی نظم در مدیریت کلینیک

زمانی که صحبت از نظم می شود، 3 مولفه اساسی و مهم باید مد نظر قرار بگیرد که مفهوم نظم به طور کامل پیاده شود.

1. هدف

خب اصلاً  “نظم داشته باشیم که چی بشه؟”

زمانی که صحبت از نظم می شود، باید در پی آن هدفی نیز وجود داشته باشد. و طبیعتا اگر هدفی وجود نداشته باشد قطعا منظم انجام دادن کارها و رعایت نظم و اصول مرتبط با آن هیچ مفهومی نخواهد داشت. یک مرکز درمانی به عنوان یک سازمان یا کسب و کار نیز برای خود اهداف مشخصی دارد. رسیدن به این اهداف نیازمند آن است که مدیریت کلینیک و کادر درمان به رعایت نظم و منظم انجام دادن کارها پایبند باشند.

2. برنامه ریزی

در کنار نظم، داشتن برنامه ریزی بسیار مهم است. بدون داشتن برنامه ریزی، منظم بودن در کارها قابل اجرا نخواهد بود. اگر قرار است نظم برقرار باشد، باید بدانید که نیازمند است که به یک برنامه ریزی پایبند و متعهد باشید. در غیر این صورت نمی توانید به معنای واقعی نظم را در مدیریت کلینیک خود پیاده سازی کنید.

زمانی که قرار است کلینیک یا مطب به هدف مشخصی دست پیدا کند، بدون شک باید یک برنامه ریزی دقیق برای رسیدن به آن هدف طراحی شده باشد و این برنامه ریزی را طبق اصول به صورت کاملاً منظم پیگیری شود. باید برنامه ریزی خود را به صورت کاملاً منظم دنبال کنید. 

3. رهبری و مدیریت

و نکته آخر در مبحث نظم  این است که آیا توان مدیریت و رهبری برنامه طراحی شده وجود دارد یا خیر؟ قطعاً زمانی که قرار است برنامه اجرا شود و نهایتاً به یک هدف مشخص برسد، مدیریت کلینیک باید بتواند که این برنامه را مدیریت کنید و آن را به طور منظم پیش ببرید تا به هدف مدنظر منتهی شود. بنابراین نیاز است که در کنار همه موارد، توانایی مدیریت خود را نیز ارتقا پیدا کند تا هدف مدنظر تحقق یابد.

چرا باید نظم داشته باشیم؟

بدون داشتن نظم، نمی توان به موفقیت در زندگی و کسب و کار دست پیدا کرد. می توان این طور گفت که شاهرگ حیاتی موفقیت، داشتن نظم ذهنی و رفتاری است.

به عنوان مثال فرض کنید شما تصمیم دارید  به یک کلینیک تراز اول در حوزه زیبایی تبدیل شوید، گذشته از برخورداری از امکانات و تجهیزات پیشرفته و پزشکان حاذق،  آیا بدون اقدامات منظم و مستمر، این کار ممکن است؟ بدون شک خیر! بنابراین می توانیم به این نتیجه برسیم تا زمانی که در امری نظم و مداومت وجود نداشته باشد، نمی توانیم توقع نتایج خوبی را داشته باشیم.

اگر یک سری از اقدامات را یک روز انجام داده و روز دیگر رها شود، آیا این کار نهایتاً به نتیجه ای خوب منتهی خواهد شد؟ بدون شک هرگز! بنابراین انجام منظم یک فعالیت، تضمین کننده رسیدن به موفقیت در زمینه آن می باشد. فرقی نمی کند چه نوع فعالیتی مد نظر است. آنچه که اهمیت دارد این است که نظم در هر زمانی می تواند تضمین رسیدن به خواسته ها و اهداف باشد.

راه های پیاده سازی نظم

شاید برای این که بتوانیم نظم را در کار خود پیاده سازی کنیم، بهتر است که پیاده سازی نظم را از محیط اطراف خود آغاز کنیم. باید محیط کلینیک و مطب منظم باشد و هر چیزی ترتیب خاصی داشته باشد. 3 نکته ای که می‌توانید برای پیاده سازی نظم بیشتر در مطب و کلینیک رعایت کنید، شامل موارد زیر است:

1. جای مشخصی به تجهیزات کلینیک اختصاص داده شود.

هر یک از تجهیزات پزشکی جای مشخصی داشته باشند و سعی شود همیشه این تجهیزات استریل شده و در همان محل نگهداری شوند. وقتی تجهیزات مطب یا کلینیک جایگاهی برای خود داشته باشند، موجب می شود که محیط کلینیک، دارای نظم و آراستگی باشد.

2. زمانبندی صحیح

یکی از دلایل عمده بی نظمی مطب ها نداشتن زمانبندی مناسب برای نوبت دهی به بیماران است. یکی از اقداماتی که می شود انجام داد این است که زمان دقیق حضور بیمار در مطب یا کلینیک را به او گفته شود، این اقدام از ازدحام و بی نظمی در مطب یا کلینیک پیشگیری می کند.

یا روزهای خاصی از هفته را به خدمات خاصی اختصاص داده شود. برای مثال در یک مطب دندانپزشکی، هر روز به یکی از خدمات دندانپزشکی اختصاص داشته باشد. مثلا دوشنبه ها به جراحی ریشه اختصاص داشته باشد.

3. هر چیزی در جای خود قرار گیرد.

یکی از مواردی که به داشتن نظم کمک می کند قرار گرفتن هر چیز در جای خود است. هر زمان از وسیله ای استفاده می شود باید به محل اولیه خود بازگردانده شود. اگر این موضوع همواره رعایت شود، علاوه بر اینکه محیط کار مرتب خواهد بود، هیچگاه نیاز به جستجوی تجهیزات نخواهد بود.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

چرا به عنوان مدیریت کلینیک باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید؟

سه قانون کلیدی برای تبلیغات مراکز درمانی

بازارسازی ویژه خدمات پزشکی و درمانی

ویژگی هایی که از شما یک پزشک موفق می سازد.

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*