چالش های تاسیس مطب برای پزشکان جوان (قسمت دوم)

  دکتر لینک | چالش های تاسیس مطب برای پزشکان جوان (قسمت دوم)

تجهیزات مطب را از کجا بخریم؟

امروزه خرید تجهیزات مطب معضل بسیار بزرگی شده است. در سال‌های قبل خرید تجهیزات مطب با اقساط بلندمدت امر معمولی بود. ولی امروزه شرایط اقتصادی به نحوی است که حتی مطب داری را در بعضی شرایط غیراقتصادی می‌کند!

تجهیزات مطب را حتی اگر بودجهٔ خیلی بالایی دارید از وسایل لاکچری و شیک شروع نکنید. شرکت‌های واردکننده یا تولیدکننده مادر همیشه بهترین گزینه‌های خرید هستند. حتی در خرید اقساطی هم منصفانه‌ترین قیمت‌ها را از خریدهای بی‌واسطه می‌توانید به دست آورید.

در فرم اجاره، مطب‌های تجهیز شده همیشه به‌صرفه هستند و بدون سرمایه اولیه برای کسانی که از صفر شروع می‌کنند گزینه‌های عالی هستند. اشکال کار فقط نگهداری و تعمیرات تجهیزات مستعمل و همچنین خطر همیشگی لغو قرارداد در سال‌های آتی است.

تبلیغات مطب را چه طور شروع کنیم؟

تصور اشتباه این است که برای شروع تبلیغات باید به سراغ بیلبورد یا تبلیغات میدانی بروید. بیلبوردها، تبلیغات رسانه‌های دیداری و مکتوب بیشتر برای افزایش چرخهٔ ورود مطب‌های فعال مؤثرند و نه شروع کار. برای شروع این نوع تبلیغ اگرچه می‌تواند مؤثر باشد ولی بهینه نیست!

برای شروع تبلیغات باید مشتریان خود را بشناسید. شما چه خدماتی انجام می‌دهید؟ نقاط قوت شما چیست؟ آیا به ارجاع همکاران نیاز دارید یا صرفاً عموم مردم باید شمارا بشناسند؟ وجه تمایز شما در رقابت چیست؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟ برای مثال اگر شما اندودنتیست هستید و قرار است بیماران ارجاعی داشته باشید، داشتن بیلبورد در سر شلوغ‌ترین چهارراه شهر بیشتر هزینه‌های شمارا سوخت خواهد کرد درحالی‌که اگر یک تبلیغ کوچک در ورودی استخری که پاتوق دندان‌پزشکان با پتانسیل ارجاع به شما را دارند (دندان‌پزشکان با کمردرد و گردن درد کمتر اندو می‌کنند و زیاد به استخر می‌روند!) داشته باشید احتمالاً بهینه‌تر خواهد بود!

چه کسانی نباید مطب بزنند؟

مطب داشتن کار پرمسئولیت و تمام‌وقتی است. در حقیقت مطب یک کسب کار است و کسی که مطب می‌زند باید حوصله و توانایی به راه انداختن یک کسب‌وکار را داشته باشد.

اگر انگیزه کافی برای مطب داری ندارید، چون همه مطب می‌زنند و این راه را می‌روند، شما هم قرار نیست همین راه را بروید. معدودی از ما در طول عمر کاری خود ممکن است سواد و توانمندی را پیدا کنیم. پس وقتی پزشک بزرگی روزی به این نتیجه می‌رسد که انگیزه مطب داری در آن برهه زمانی را ندارد، پند و راه ایشان را وقتی ما هم در این شرایط هستیم اجرا کنیم و الکی دست‌وپا نزنیم و صرف اینکه همه همان مسیر را می‌روند ما هم همان مسیر را طی نکنیم!

مطب داری نیاز به‌صرف انرژی تمام‌وقت است و مسئولیت‌پذیری بالایی می‌خواهد. مطبداری صرفاً پزشکی و کلینیک پزشکی نیست. بلکه مجموعه‌ای مهارت‌های مدیریت منابع مالی، منابع انسانی، حسابداری، جامعه‌شناسی و … است.

کسی که مطب می‌زند باید در مهارت‌های هوش اجتماعی، حسابداری، قوانین وزارت کار، قوانین شهرداری‌ها، قوانین مالیاتی و …مسائل حقوقی، تبلیغات، مدیریت منابع مالی و انسانی و … توانمندی‌های خود را هرروز بالاتر ببرد و به‌روز باشد. درعین‌حال به‌روز نگه‌داشتن دانش پزشکی، تجهیزات و توانمندی‌های حرفه‌ای هم لازم و ضروری است.

اگر به هر دلیل وقت، حوصله، مسئولیت‌پذیری یا توانایی کسب مهارت در این زمینه‌ها را ندارید بدانید که فرد مناسبی برای داشتن مطب نیستید!

درعین‌حال در نظر داشته باشید که بیشتر این مهارت‌ها اکتسابی هستند و به‌مرورزمان می‌توانید آن‌ها را یاد بگیرید. اگرچه مهارت‌های مطبداری در دانشکده‌ها آن‌طور که بایدوشاید آموزش داده نمی‌شوند ولی روزگاری که در این راه سپری می‌کنید استاد و معلم ارزندهٔ شما خواهد بود. (هر که ناموخت از گذشت روزگار – نیز ناموزد به هیچ آموزگار!)

قرارداد با بیمه‌ها، آری را خیر؟

بیمه به مفهوم خرید یک ریسک است که احتمال ریسک مثبت آن همیشه بیشتر از ریسک منفی است (به همین دلیل است که شرکت‌های بیمه همیشه سود می‌کنند و ما هم از سود آن‌ها خوشحال می‌شویم!)

با این مفهوم بیمه، بیشتر بیمه‌های پزشکی در ایران مفهوم واقعی بیمه را ندارد. برخی از بیمه‌ها در شرایط فعلی درواقع دلال بیمار هستند و نه بیمه! چراکه ریسکی را از ابتدا پوشش نمی‌دهند.

بیشتر ‌پزشکان باسابقه معتقدند که بیمه‌ها برای شروع کار و شلوغ کردن مطب شما گزینه‌های خوبی هستند. ولی همیشه باید حساب‌وکتاب دستتان باشد و سرتان کلاه نرود. زمانی که هزینه‌های شما به پرداختی‌های بیمه نزدیک شد باید به همکاری خود پایان دهید چون شما ‌پزشک هستید نه کارمند بیمه‌ها!

درآمدهای بیمه‌ها را باید خالص در نظر گرفت؛ یعنی با در نظر گرفتن کسورات بیمه، تأخیرها، هزینه‌های دفترداری و اداری و … .

عزیزان تجربیات و اطلاعات خود را در شبکه های اجتماعی دکتر لینک به اشتراک بگذارید تا به مرور این مطلب را کاربردی تر و کامل تر کنیم. جهت دریافت مشاوره ی جذب بیمار و تبلیغات پزشکی با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

چالش های تاسیس مطب برای پزشکان جوان (قیمت اول)

افزایش بهره وری در مدیریت مراکز درمانی

چگونه هزینه و درآمد مطب، کلینیک و یا بیمارستان را مدیریت کنیم؟ 

تبدیل اتاق انتظار به مکانی خوشایند (مدیریت مطب)

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*