ایده‌های دکوراسیون مناسب کلینیک روانشناسی برای جذب درمانجو

  دکتر لینک | ایده‌های دکوراسیون مناسب کلینیک روانشناسی برای جذب درمانجو

مقدمه

اگر دکوراسیون مطب روانشناسی درست چیدمان شده باشد، باعث می‌شود مراجع احساس امنیت بیشتری کند و حس غربت و ناآشنایی نداشته باشد. این مسئله باعث افزایش صمیمت بین درمانجو و روان درمانگر می‌شود. درنتیجه اطلاعات بیشتری از خود در اختیار روانشناس قرار می‌دهد و باعث تسریع روند درمان خواهد شد.

اما دکور مطب روانشناسی نامناسب، اثرات بدی روی بیمار به جای می‌گذارد. چیدمان ضعیف سبب می‌شود، درمانجو با محیط احساس بیگانگی کند. در نتیجه رابطه خوبی با روان درمانگر خود برقرار نمی‌کند و در روند درمان همکاری نخواهد کرد. این مسئله درمان بیمار را به تعویق می‌اندازد.

نکات مهم درباره چیدمان و دکوراسیون مراکز مشاوره

باید بدانید تاثیر دکوراسیون مطب روانشناسی روی مراجعه کننده و درمان گر متفاوت است. زیرا آن‌ها درک متفاوتی از فضای مطب دارند. همچنین، نیازهای این افراد نیز با هم تفاوت دارد. بنابراین، بهتر است در هنگام طراحی این مطب‌ها، به حالات روان شناختی هر دوی آن‌ها توجه کنیم. در واقع باید آسایش روانی را هدف طراحی دکوراسیون مطب روانشناسی قرار دهیم. در همین راستا، مطمئن شوید موارد زیر در طراحی دکوراسیون مطب شما رعایت شده اند.

رنگ

ممکن است مشاورانی که در کلینیک‌های بزرگ کار می کنند نتوانند رنگ دیوارها و نوع کاغذ دیواری‌ها را انتخاب کنند. اما اگر شما توانایی این کار را دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در طراحی دکوراسیون مطب روانشناسی خود، حتما از رنگ‌های روشن استفاده کنید. آبی و سبز روشن یکی از پرکاربردترین رنگ‌هایی هستند که به عنوان رنگ دیوار در مراکز مشاوره به کار می‌روند. زیرا این رنگ‌ها آرامش خاصی در محیط ایجاد می‌کنند.

صندلی‌ها

در ارتباط با صندلی‌هایی که در دکوراسیون مطب روانشناسی خود به کار می‌برید نیز نکات حائز اهمیتی وجود دارد. قبل از هرچیزی مطمئن شوید که صندلی روانشناس و مراجعه کننده مناسب و راحت است. زیرا راحتی این صندلی‌ها موجب می‌شود، روانشناس و بیمار احساس صمیمیت بیشتری نسبت به هم داشته باشند. همچنین، لازم است از صندلی‌هایی در مطب استفاده کنید که تکیه گاه مناسبی دارند و قابل تنظیم هستند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، وزن این صندلی‌ها است. هرچه وزن آن‌ها بیشتر باشد بهتر است؛ تا اگر فرد پرخاشگری به مطب شما مراجعه کرد، نتواند آن‌ها را پرتاب کند. از طرف دیگر جایگاه ویژه‌ای برای صندلی در نظر بگیرید. خوب است محلی که انتخاب می‌کنید، به گونه‌ای باشد که به راحتی بتوانید مراجعه کننده را ببینید و او هم در آن مکان احساس امنیت داشته باشد.

عناصر طبیعی در دکوراسیون مطلب روانشناسی

تحقیقات نشان می‌دهد حضور عناصر طبیعی در دکوراسیون مطب روانشناسی، با سلامت روان در ارتباط است. به همین علت در مطب خود چند گیاه مختلف نگهداری کنید. همچنین می‌توانید از تابلوها و تصاویر مناظر طبیعی در اتاق انتظار و محل مشاوره بهره ببرید.

اگر این امکان وجود دارد، مکانی را به عنوان مطب خود انتخاب کنید که به حیاط راه داشته باشد. در این صورت، می‌توانید برای گفتگو و مشاوره دادن به مراجعان خود در فضای باز قدم بزنید. این کار باعث می‌شود، شما و مراجعه کننده احساس بهتری داشته باشید.

روشنایی قابل تنظیم

خوب است در دکوراسیون مطب روانشناسی، از لامپ‌ها و لوسترهایی استفاده کنید که میزان روشنایی آن‌ها قابل تنظیم باشد. زیرا هر مراجعه کننده‌ای در نور خاصی آرامش دارد و شما می‌توانید با تنظیم روشنی محیط به مراجعه کننده احساس راحتی بیشتری دهید. حس آسودگی خاطر در بیمار، باعث می شود اطلاعات بیشتری از او به دست آورید.

حریم خصوصی

اطمینان حاصل کنید که صدای شما و بیمارتان در هنگام گفتگو از اتاق مشاوره خارج نمی‌شود. برای این کار، درها را کاملا ببندید تا مراجعه کننده مطمئن شود هیچ صدایی بیرون نمی‌رود. به این ترتیب، با احساس اعتماد و امنیت بیشتری با شما صحبت می‌کند.

پنجره‌ها

طراحان دکوراسیون مطب روانشناسی، توصیه می‌کنند تا جایی که امکان دارد پرده‌های پنجره‌ها را در طول روز کنار بکشید. زیرا این کار باعث می‌شود نور خورشید به فضای اتاق‌های مرکز مشاوره بتابد. بنابراین محیط مطب، روشن، گرم و صمیمی به نظر خواهد رسید. همچنین با این کار مراجعان شما امنیت بیشتری احساس می‌کنند.

عوامل حواس پرتی مثبت

برخی از عوامل هستند که منجر به حواس پرتی مثبت در مراجعه کننده می‌شوند. گاهی طی گفتگو، مسائل ناراحت کننده‌ای بیان می‌شود که حال روحی بیمار را به هم می‌ریزد. این وسایل با تاثیر مثبتی که دارند باعث می‌شوند، ذهن مراجعه کننده از اتفاقات غم انگیز دور شود و اوضاع عاطفی او در لحظه کمی بهبود یابد.

از این عوامل می‌توان به آثار هنری زیبا، آبنماهای کوچکی که روی میز قرار می‌گیرند، اسباب بازی‌ها و… اشاره کرد. شما می‌توانید با استفاده هوشمندانه از این ابزارها در دکوراسیون مطب روانشناسی خود، عواطف مراجعه کننده را به سمتی مثبت هدایت نمایید.

چه چیزهایی نباید در دکوراسیون مطب روانشناسی دیده شوند؟

اطمینان یابید در دکوراسیون مطب روانشناسی، این موارد وجود ندارند:

فضایی زندان مانند

محیطی که شبیه به زندان است، آرامش بیمار را به هم می‌زند چرا که احساس می‌کند حضور در آن مکان مجازات است و نمی‌تواند فرار کند. اتاق‌هایی بدون پنجره با لوازمی سخت و نامناسب می توانند کلینیک شما را به زندانی برای مراجعه کنندگان تبدیل نمایند.

نامرتب بودن

اگر مطب شما نامنظم به نظر برسد، مراجعه کننده دچار تشویش خواهد شد. این مسئله روند درمان را به تعویق می‌ندازد.

محرک‌های بالقوه

آثار هنری که به طور ناخواسته غم، خشونت یا مرگ را به تصویر می‌کشد، ممکن است باعث تقویت احساس آسیب پذیری در بیمار شوند. همچنین، امکان دارد که فردی با مشکلات روانی، هنگام مشاهده این تصاویر، رفتارهای خشونت آمیز از خود نشان دهد.

صندلی‌های ناهمسان

اگر در دکوراسیون مطب روانشناسی، بین صندلی روان درمانگر و مراجعه کننده تفاوت وجود داشته باشد، به گونه‌ای که صندلی روان شناس بهتر، بلندتر و راحت‌تر به نظر بیاید؛ بیمار دچار احساس ناراحتی و حقارت خواهد شد. بنابراین سعی کنید از صندلی‌های یکسان استفاده نمایید.

در آخر لازم است بگوییم که فضاهای اتاق انتظار، دفتر پذیرش و محل نگهداری پرونده‌ها نیز به اندازه اتاق مشاوره مهم هستند؛ زیرا اگر چیدمان مناسبی نداشته باشند، استرس زیادی در مراجعه کنندگان ایجاد می‌کنند. بنابراین لازم است دکوراسیون این مکان‌ها را به گونه‌ای بچینید که اثرات منفی روانی به حداقل برسد. شما می‌توانید با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله، اصلاحاتی اساسی را در دکوراسیون مطب روانشناسی خود ایجاد کنید تا به ظاهری استاندارد دست یابید.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در رابطه با روش‌های طراحی دکوراسیون مطب روانشناسی خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

 

شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب مراجع نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای مشاوره رایگان سیستم مدیریت هوشمند مراکز روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.


 

 

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
1

دیدگاه شما:

*

1402-04-13
رضائی

سپاس از زحمتتون