تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار

معمولاً پزشکان در انجام تبلیغات تکبعدی عمل میکنند؛ بدین معنی که فقط تبلیغات آنها بر اساس حس بینایی مخاطبان است، مانند تبلیغ در مجله، وبسایت و یا نصب تابلو یا پلاکارت در ورودی یا اطراف مطب. اگر تمایل دارید یک تأثیر قوی و بسیار مثبت در ذهن بیمار ایجاد کنید، بهتر است به فکر تأثیرگذاری ۵ بعدی بر ذهن بیماران باشید. منظور از تأثیرگذاری ۵ بعدی تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار است.
با مثالهای زیر شما را به دنیای بازاریابی ۵ بعدی دعوت میکنم:
۱. حس شنوایی
اولین بازاریابی ۵ بعدی تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار، حس شنوایی است. موسیقی آرامبخش تأثیر بسیار زیادی در ایجاد احساسات خوب در بیماران دارد. اگر بتوانیم با فراهمآوردن شرایطی ریتم نوسانات مغز بیماران را کاهش دهیم، مقاومت آنها در برابر بیماریها افزایش مییابد و روند بهبودیشان سریعتر میشود.
یک موسیقی آرام دقیقاً همین کار را با ذهن بیماران میکند؛ همانند رستورانهای لوکس در سالن انتظار مطب خود موزیک آرامبخش با صدای کم پخش کنید. بهتر است یک سیستم صوتی باکیفیت خریداری کنید تا اثربخشی موسیقی بیشتر شود.
ترجیحاً بهتر است موسیقیای که پخش میکنید، بهصورت بیکلام و یا صدای طبیعت مانند صدای دریا یا بارش باران باشد. متأسفانه بسیار دیدهام که در مطبها تلویزیون را با صدای بلند روشن میکنند و به بیماران اخبار، سریال تلویزیونی یا آگهی بازرگانی نمایش میدهند.
آیا میدانید که بیشتر مطالبی که در اخبار عنوان میشود، ناراحتکننده است. مردم به مطب میآیند که درمان شوند، بنابراین بهتر است با فراهمبودن یک محیط آرام احساسات خوب به آنها منتقل شود، نه اینکه صدای بلند تلویزیون و آگهیهای ناخوشایند و اخبار گرانی و تحریم و اخبار جنگهای بین کشورها اعصابشان را خرد کند.
۲. حس بویایی
اکثر مردم از بوی بیمارستان متنفرند، بهطوریکه حتی بعضی افراد میگویند بیمارستانها بوی مرگ میدهد. متأسفانه برخی از مطبها نیز به همین شکل است. سرویسهای بهداشتی بهموقع نظافت نمیشود و برخی اوقات حتی سالن انتظار هم بوی خوبی ندارد.
بهشخصه در فصل تابستان به هنگام ورود به برخی مطبها دیدم که بهعلت نداشتن سیستم تهویه خوب و عدم دقت در نوبتدهی به بیماران در یک فضای کوچک ۳۰ نفر بیمار ایستاده یا نشستهاند و بهعلت گرمای زیاد و تهویه نامناسب از بوی بدن همدیگر ناراحت و عصبی شدند. بنابراین سیستم تهویه مناسب، یک نکته بسیار کلیدی در مطب است.
همچنین بسیار توصیه میکنم از اسانسهای خوشبوکننده در مطب خود استفاده کنید. البته منظورم دودکردن عودهای هندی سردردآور نیست، اما میتوانید اسانسهایی که بوی ملایمی دارد و حس خوبی به افراد میدهد استفاده کنید. طبق تحقیقات انجامشده اسانس وانیل یک حس لذتبخش در خانمها ایجاد میکند، بنابراین اگر بیمارانتان بیشتر خانم هستند از وانیل غافل نشوید. همچنین بوی قهوه دمکرده باعث ایجاد احساسات خوب و لذتبخش در اشخاص میشود.
۳. حس چشایی
سومین بازاریابی ۵ بعدی تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار، حس چشایی است. هیچچیز بهتر از نوشیدن یک چای یا قهوه در هوای سرد زمستان و یا یک لیوان آب خنک و گوارا در گرمای تابستان نیست. پذیرایی از بیماران هزینه زیادی ندارد، اما تأثیر بسیار خوبی بر ذهن آها میگذارد.
همچنین میتوانید پا را فراتر بگذارید و با شربت و شیرینی یا شکلات از بیماران پذیرایی کنید. پذیرایی همیشه تأثیر خوبی دارد. علاوه بر ارتباطی که جهت درمان بین پزشک و بیمار وجود دارد، بهتر است مانند عزیزترین افراد زندگی از آنها پذیرایی کنید و محیط مطب به یک محیط آرامبخش و بسیار دوستداشتنی برای بیماران تبدیل شود.
۴. حس لامسه
بیمارانی که به مطب میآیند، معمولاً دردی را متحمل هستند. بعضی اوقات سرپا ایستادن در مطب یا نشستن روی صندلیهای پلاستیکی بیکیفیت آستانه صبر آنها را کمتر میکند. بنابراین نسبت به تعداد، کیفیت و راحتی صندلیهای اتاق انتظار بیماران بهشدت حساس باشید. همچنین در اتاق پزشک بهتر است صندلی بیمار بهصورت تمام اتوماتیک داشته باشید.
گاهیاوقات به هنگام کشیدن تامپون یا بخیه، فشار بیمار میافتد و رنگش میپرد. صندلیهای فول اتومات این قابلیت را به شما میدهد که با یک پدال بلافاصله صندلی را بهصورت تخت در بیاورید تا بیمار بهسرعت آرام شود. تمیزی محیط یک تأثیر بسیار مثبت بر حس لامسه و حس بینایی میگذارد. بهتر است حتماً شخصی را مختص این کار بهصورت دائمی یا ساعتی استخدام کنید.
۵. حس بینایی
پنجمین بازاریابی ۵ بعدی تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار، حس بینایی است. مجهزبودن مطب به تجهیزات مدرن پزشکی نهتنها کار شما را در تشخیص راحت میکند، بلکه تأثیر بسیاری بر افزایش اعتماد بیمار به شما دارد؛ بهعنوان مثال برخی دندانپزشکان و یا متخصصان گوش حلق و بینی به هنگام معاینه بیمار از طریق دوربینهای پزشکی تصویر دندان یا پرده گوش را در مانیتور به خود بیمار نشان میدهند و علت بیماری را به او توضیح میدهند.
وقتی شما از تجهیزات پیشرفته جهت تشخیص و درمان بیماریها استفاده میکنید، این حس به بیماران منتقل میشود که در یک مرکز درمانی بسیار حرفهای هستند. همچنین برای طراحی فضای مطب میتوانید از طراحان دکوراسیون داخلی کمک بگیرید. طراحان به شما کمک میکنند که رنگبندی و چیدمان وسایل و تجهیزات مطب شما از یک هارمونی خوب برخوردار باشد.
پس از اینکه تأثیرگذاری ۵ بعدی یعنی تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار را روی بیماران خود آغاز کردید، هرچند وقت یک بار بازخوردهای مثبت و منفی را از بیماران خود دریافت کرده و تدابیر جدیدی را جهت بهبود و افزایش تأثیرگذاری اقداماتتان بیاندیشید.
هدف تبلیغات به بیماران این نیست که بگوییم ما که هستیم، بلکه هدف این است که بگوییم چه خدمات استثنایی را به آنها ارائه میکنیم. تبلیغاتی که باهدف خدمت بیشتر به خلق خدا انجام شود تأثیرگذاری بینظیری خواهد داشت.
امیدواریم این مطلب برای شما مفیده بوده باشد. سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک راهکاری برای افزایش بیمار در مطب و کلینیک شما است.
برای اطلاع بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک