بازارسازی ویژه خدمات پزشکی و درمانی

  دکتر لینک | بازارسازی ویژه خدمات پزشکی و درمانی

وقتی درباره بازاریابی خدمات درمانی صحبت می کنیم، منظور بازاریابی آزمایشگاه تشخیص طبی، بازاریابی کلینیک های پزشکی، بازاریابی کلینیک های تغذیه، بازاریابی کلینیک های پوست و مو و دندانپزشکی و … می باشد.

در بازاریابی خدمات پزشکی و درمانی سه نقش اساسی وجود دارد: موج سازان، موج سواران و اسیران موج.

منظور از موج سازان، مراکز درمانی هستند که همواره نوآور بوده و استراتژی آن ها این است که اگر قرار است موجی از تکنولوژی ها و خدمات به روز به مراجعین بیاید، ما باید سازنده آن باشیم.

اما موج سواران در بازاریابی خدمات درمانی، مراکز درمانی هستند که با هوشیاری مراکز پیشتاز و موج ساز را دنبال می کنند، موج سواران تخصص بالایی رد الگوبرداری دارند. این شیوه عمل برای بسیاری از مراکز خدمات درمانی موجب می شود ضمن حضور در بازارهای گسترده، از ریسک موج ساز بودن هم می کاهد.

اما اسیران موج متاسفانه بسیاری از مراکز درمانی تحولات محیط را نمی بینند و همواره به صورت سنتی عمل می کنند.  در حقیقت این موج تغییر و تحولات بازار است که برای این دسته تعیین تکلیف می کند.

در عرصه بازاریابی خدمات درمانی یا باید موج ساز باشید و یا موج سوار، در غیر این صورت اسیر موج می شوید و بی شک به سمت نابودی گام برخواهید داشت.

بازارسازی خدمات درمانی

بهترین پیشنهاد به مدیریت کلینیک موج ساز یا موج سوار، برای بازارسازی هرچه بهتر مراکز خود، بهره گیری از وجوه تمایز و ایجاد مزیت های رقابتی نسبت به رقبا می باشد.
منظور از بازارسازی این است که چگونه یک خدمت را در بازار خود جا بیندازیم و برای آن بازار سازیم.  برای مثال راه اندازی تستهای غربالگری دوران بارداری برای اولین بار در بازاریابی آزمایشگاه های تشخیصی، نمونه بارز ایجاد مزیت رقابتی در این عرصه بوده است.

زمانی که تمام مراکز درمانی خدمات مشابهی را ارائه دهند، هیچ خدمتی به چشم بیماران بر دیگری برتری ندارد و در این وضعیت، بیماران با بی توجهی نسبت به انتخاب و رفع نیاز خود اقدام می کنند.

اما اگر مرکز درمانی در این بازار حضور داشته باشد که نسبت به سایر مراکز وجه تمایز را مزیت رقابتی خوبی داشته باشد و بیمار را توجیه نماید که به منافع بیمار با استفاده از خدمات این مرکز توجه شده است، حتما این مرکز درمانی توسط بیمار برای مراجعه انتخاب می شود.

برخورداری از مزیت رقابتی یا وجه تمایز لازمه بازارسازی است. با استفاده از مزیت رقابتی، یک مرکز درمانی می تواند نسبت به جایگاه یابی خود در بازار اقدام کند. 

بازاریابی خدمات درمانی می گوید که شما باید بتوانید در بین مراکز درمانی مختلف، برند و خدمات خودتان را در ذهن مشتریان جایگاه سازی کنید و این هم عملی نمی شود مگر آن که بتوانید وجه تمایز خودتان را به بیماران اثبات کنید.

خوشخبتانه وجه تمایز حیطه بسیار وسیعی دارد. برای مثال تمایز شما می تواند در نوع یا میزان خدمات، سرعت در ارایه خدمات به مشتری، کیفیت بالا، مدیریت ارتباط مشتری(CRM) ، فضای جذاب و آرامش بخش ، نحوه تسویه حساب و… باشد.

پس به جای اینکه شبیه سایر مراکز درمانی عمل کنید، بهتر است به این بیندیشید که چگونه می توانید متفاوت باشید. با ایجاد مزیت رقابتی مناسب و روشهای خدمت رسانی بهتر به بیماران، در این حالت در راستای بازارسازی و حضور موفق در بازار گام برداشته اید.

امروز حق انتخاب برای بیماران با وجود مراکز درمانی متعدد رو به افزایش است و برای اینکه از سوی بیماران انتخاب شوید، داشتن مزیت رقابتی به نفع بیمار بسیار ضروری است
البته یک مزیت رقابتی خاص  برای همیشه دائمی نیست و همیشه وجه تمایز به حساب نمی آید و باید هموراه به فکر مزیت های جدید باشید تا در عرصه رقابت حضور داشته باشید و انتخاب شوید.

بازاریابی خدمات درمانی

امروزه، بواسطه حق انتخاب های گسترده ای که به مشتری داده شده است شاهد آن هستیم که هر روز بر قدرت مشتری افزوده می شود. پس مدیریت کلینیک چاره ای جز رفتن به سمت بیمار محوری ندارد.

پس باید مدیریت کلینیک به هواداری بیماران اهمیت داده. بی شک با بالاتر رفتن سطح آگاهی بیماران و شناخت بهتر آنان از حقوق خود در این عرصه، تنها مراکز خدمات درمانی موفق به پیشرفت و کسب درآمد بیشتر خواهند شد که به بیماران خود خدمات بهتری ارایه نمایند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

ویژگی هایی که از شما یک پزشک موفق می سازد.

نقش شبکه های اجتماعی در تبلیغات و بازاریابی پزشکی

آینده خدمات پزشکی و درمانی چگونه خواهد بود؟

ترس و استرس بیماران را چطور کاهش دهیم؟

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*