راهکارهای افزایش اعتماد مراجعین به پزشک

  دکتر لینک | راهکارهای افزایش اعتماد مراجعین به پزشک

در این مقاله به این موضوع که چه طور اعتماد بین پزشک و بیمار را مستحکم کنیم می‌پردازیم. البته شایان‌ذکر است که بی‌اعتمادی به خدمات پزشکی پدیده جدید یا فقط مختص به ایران نیست و در کشورهای پیشرفته دنیا هم بحث‌های زیادی را دامن زده است.

طرح درمان را شفاف شرح بدهید

مراجعین پزشکی حق‌ دارند که در مورد جزئیات درمان، نحوه انجام آن‌ها، تعداد جلسات و تمام جزئیات توضیحات کافی را دریافت کنند. حتی زمانی که بیمار سؤالی نمی‌پرسد ما به‌عنوان درمانگر وظیفه‌ داریم این موارد را شرح دهیم. در واقع این قضیه در‌‌ همان فرآیند رضایت آگاهانه قرار می‌گیرد.

مسئولیت فردی پزشک را فراموش نکنیم

در بیمارستان‌ها با توجه به اینکه افراد مختلفی مسئولیت درمان را بر عهده‌ دارند، مسئولیت در مواقع قصور احتمالی هم اشتراکی است. پزشکان متخصص، پرستاران، سوپروایزر بر فرآیند درمان بیمار نظارت دارند و هر کدام می‌توانند خطای احتمالی همکار دیگر را تشخیص داده و در مراحل مختلف اصلاح کنند؛ اما در مطب پزشک تنها مسئول درمان است و مسئولیت هر خطا و اشتباهی با خود او خواهد بود.

پیشنهاد مشورت با سایر همکاران را بدهیم

برخی مراجعین ما به طرح درمان‌های ما مشکوک شده‌اند. رسانه‌ها مدام اخباری را منتشر می‌کنند که به بی‌اعتماد شدن مردم نسبت به جامعه پزشکی منجر می‌شود. از این‌رو طبیعی است مراجعین در بسیاری از موارد طرح درمان پیشنهادی ما را قبول نکنند. در مواردی که احساس می‌کنیم بیمار اظهارات ما را قبول ندارد یا آثار شک را در چهره یا بیان او می‌بینید، پیشنهاد بدهید که با همکاران دیگر مشورت کند. هرگز نباید بیمار را از مشورت با همکار دیگر بر حذر داشت.

زیر بار درمان زور نرویم

رد درمان در حیطه اختیارات پزشک است و پزشک حق دارد که بیمار جدید را که کار درمانش را شروع نکرده، به هر دلیل نپذیرد. به همین دلیل صرف درد بیمار، شرایط اورژانسی برای مبادرت به درمانی که از عهده اتمام آن برنمی‌آیید یا به هر دلیل قرار نیست تمامش کنید، ایجاب نمی‌کند.

به‌موقع ارجاع دهیم

ارجاع به‌موقع نه‌تنها نشانگر ضعف شما نیست، بلکه نشان مهارت تشخیصی شماست. هر وقت نیاز احساس کردید ارجاع دهید و ارجاع را به تعویق نیاندازید. ارجاع به‌موقع باعث اعتماد بیشتر به شما می‌شود ضمناً مسئولیت درمان‌های پیچیده را که حتی زیر دست متخصصین هم از شیوع شکست بالایی برخوردار است، از سر شما باز می‌کند!

در همه حال شان حرفه را در صحبت با بیماران رعایت کنیم

به‌ندرت با بیماران غیرمنطقی مواجه می‌شویم که پرخاشگر هستند و ممکن است به ما و کادر مطب یا کلینیک فحاشی کنند. برانگیختگی علیه جامعه پزشکی شیوع زیادی پیداکرده است و حتی در رسانه‌ها می‌بینیم که عده‌ای مردم را به ضبط صدای پزشکان تشویق می‌کنند! در تمامی شرایط وظیفه ما حفظ خونسردی و خودداری از هرگونه درگیری لفظی و فیزیکی است. متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که هر نوع واکنش خیلی ساده و طبیعی از روی خشم می‌تواند به یک ماجرای رسانه‌ای در حد کشیدن بخیه تبدیل شود.

بی‌اعتمادی بیماران را درک کنیم و بپذیریم

در مواردی بیماران «حق» دارند نسبت به ما بی‌اعتماد باشند. در بسیاری از موارد کار ما از نوعی نیست که بیماران بتوانند آن‌ها ارزیابی کنند. شکست‌های درمان‌های ما گاهی در کوتاه‌ مدت خود را نشان نمی‌دهد. مراجعین ما واقعاً نمی‌دانند که ما چه‌کاری روی آنها انجام می‌دهیم و آیا کارمان را با رعایت تمام جوانب استاندارد درمانی و بهداشتی انجام می‌دهیم یا خیر. قیاس مع‌الفارق است اما خود ما زمانی که ماشین خود را به نمایندگی می‌بریم و بعد از یک روز، با یک لیست سرویس‌ها و قطعات تعویضی مواجه می‌شویم ممکن است که حس بی‌اعتمادی در اعماق وجودمان پدیدار شود! توضیح درمان‌ها، عوارض درمان و اطمینان از قانع شدن بیمار در مورد دلیل درمان‌ها می‌تواند اعتماد بین ما و مراجعینمان را تقویت کند.

در رابطه با همکاران حرفه‌ای باشیم

دو رویکرد افراطی در مورد رابطه با همکاران پزشک، بیماران را نسبت به ما بی‌اعتماد می‌کند. یکی تائید بی‌قید و شرط همکاران و نادیده‌گیری اشتباهات آن‌ها و دیگری زیرآب زنی و بی‌اعتماد کردن بیماران نسبت به درمان پزشک قبلی. در اظهارنظر در مورد هر درمان قبلی باید بسیار محافظه‌کار و دقیق باشیم. قضاوت در مورد کار دیگران بدون در نظر گرفتن شرایط درمان امر ساده‌ای است ولی تبعات ناخوشایندی به دنبال دارد و اعتماد بیماران را از بین می‌برد. به‌عنوان یک درمانگر در مورد مشکل و درمان متمرکز شویم تا اینکه در کسوت قاضی به قضاوت بنشینیم.

نگرانی‌های بیماران را بپرسیم و برطرف کنیم

مواردی هستند که بیماران در مورد آن‌ها نگران‌اند ولی شاید از نظر ما نگرانی آن‌ها غیرمنطقی باشد. نگرانی در مورد ابتلا به ایدز، خطرات رادیوگرافی، سرطان‌زا بودن درمان‌ها، کیفیت مواد و وسیله‌ها، یک‌بارمصرف بودن یا استریلیزاسیون، درد حین کار و … گاهی نگرانی‌های عمده‌ای هستند که موجب بی‌اعتمادی مراجعین ما می‌شوند. با توضیح این موارد و پاسخ جامع به سؤالات بیماران، می‌توانیم اعتماد بیمارانمان را داشته باشیم.

مراجعین را به درمان‌های زیبایی که خودشان داوطلب انجام آن‌ها نیستند تشویق نکنیم

تشویق بیماران به انجام درمان‌های زیبایی با ذات درمانگری ما در تضاد است و در چشم بیماران هم ما را به‌صورت بیزنس‌من‌های زیبایی جلوه می‌دهد. ایجاد نیاز کاذب زیبایی زمانی که خود بیماران در مورد آن متقاضی نبوده‌اند ممکن است مردم را نسبت به ما بی‌اعتماد کند.

جهت دریافت مقالات مرتبط دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

زمان مناسب برای افزایش نرخ خدمات پزشکی

اعتماد به مطب های شلوغ عادت قدیمی مردم!

تأثیر اولیه چگونه به یک پزشک در جذب بیمار کمک می‌کند

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*