فروش اجتماعی در کلینیک روانشناسی چیست؟

کلینیک روانشناسی شما از شبکه های اجتماعی مثل لینکدین، فیسبوک، توییتر یا شاید هم اینستاگرام استفاده می کنه؟ اگه جوابتون “بله” باشه، پس از همین الان بدون اینکه خبر داشته باشین وارد دنیای فروش اجتماعی شدین.
سوشال مدیا بهتون این قابلیت رو میده تا کلینیک روانشناسی رو از صفر به صد برسونین؛ بدون اینکه بخواین درگیر برقراری ارتباطات خشک و سرد با مشتریهاتون بشید. یه عرصه نو و تازه هستش برای برقراری روابط به القوه.
اینجا راجع به چی صحبت میکنیم؟ اول یه نگاه میندازیم به اینکه فروش اجتماعی چیه و چرا اهمیت داره. بعد از اون میریم سراغ استراتژیهای فروش اجتماعی و عوامل مهمی که توش دخیل هستن.
فروش اجتماعی یا Social Selling چیه؟
فروش اجتماعی یا همون social selling به زبان ساده یعنی استفاده از شبکههای اجتماعی و قابلیتهای اون برای برقراری ارتباطات بالقوه و رسیدن به هدف کسب و کار. برند شما تنها با یه صفحه لینکدین، فیسبوک یا اینستاگرام، بسته به کار و نیازتون، میتونه به هدف فروشش برسه.
ممکنه بپرسین آیا یک کلینیک روانشناسی میتونه از این روش مدرن فروش و ارتباط استفاده کنن؟ باید بگیم “بله“. چه برندی باشین که تازه پا گرفته، چه یه کلینیک بزرگ باشین، فروش اجتماعی شما رو از روابط خشک و بی روح خارج میکنه و چشم انداز جدیدی از روابط رو بهتون نشون میده.
فروش اجتماعی تماما به کمک مراجعین و مردم معنی پیدا میکنه. درسته شبکه های اجتماعی بنیه و اساس فروش اجتماعی هستن، ولی این مردم و ارتباط با اونها هستش که به برند شما رنگ و بو می ده.
آیا میدانید سیستم مدیریت کلینیک روانشناسی دکترلینک به شما در جذب مراجع کمک می کند؟
توی فروش اجتماعی خبری از cold calling نیست.
تکنولوژی و روشهای نوین فروش وابسته به اون از قرن بیست و یکم روی کار آمدن. ولی قبل از اون، حدودا اواسط قرن بیستم بود که تلفن راه خودش رو به بازار باز کرد. تاجرها و شرکت های مختلف واسه اینکه بتونن محصولاتشون رو بفروشن از تکنیک cold calling توی بازار فروششون استفاده میکردن. این تکنیک اینطور بود که خود برند و شرکت پا پیش میگذاشت و با خریداران صحبت می کرد تا بلکه اونها خریدی انجام بدن.
حالا توی قرن جدید و با حضور شبکههای اجتماعی این ارتباط دیگه یک طرفه نیست. برند سعی میکنه از طریق پلتفرمهای مختلف ارتباطات خودش رو قوی کنه و شناخته شه. این خودش توی سودآوری برای شرکت قدم بزرگی محسوب می شه.
فروش اجتماعی مهم تر از هر چیزیه که فکرش رو میکنید.
سوشال مدیا و شبکههای اجتماعی قبلا تنها به دید تفریح بهشون نگاه می شد. ولی حالا ورق برگشته. برندها متوجه قدرت رسانه اجتماعی شدن. روابط قویتری برقرار شد و خریداران و مخاطبها تونستن با برندها ارتباط بگیرن. همین باعث شد رنگ و بوی برند بیشتر به مخاطبها نشون داده شه.
چرا باید به فروش اجتماعی اهمیت بیشتری داد؟
اگه هنوز هم به فروش اجتماعی و معجزه اون باور ندارین، یه سری از دلایل اهمیت اون رو این پایین آوردیم.
1. جواب می ده! تحقیقات زیادی در این باره صورت گرفته و نشون داده واقعا فروش اجتماعی توی فروش یا هر هدفی که شرکت داره جواب می ده. به گفته لینکدین برندهایی که از این تکنیک برای فروش استفاده می کنن، 45% موقعیت بیشتری برای فروش دارن.
2. ارتباط با رهبران صنعت خودتون آسونتر می شه. ارتباطات بالقوه، شما رو چندین قدم از رقباتون جلوتر میبره. شبکههای اجتماعی هم یکی از بهترین راهها برای نشون دادن برندتون و برقراری راوابط با افراد توانمنده. حتی مشتریهای آینده شما ممکنه اول شما رو از طریق این شبکهها دنبال کنن و بعد تصمیم بگیرن از برند شما خرید کنن.
3. خبری از cold calling نیست. دیگه خبری از رفتن به دنبال مشتری نیست. شما صحنه رو طوری می چینین که اونها بیان سمت شما. درواقع ارتباط دو طرفه می شه.
4. ارتباطتتون با مشتریها بهتر می شه و نظرات و انتقاداتشون رو دریافت میکنید. یکی از مسائلی که باعث موفقیت هر کسب و کاری میشه، فیدبک مشتریهای اونه. توی بازار کسی موفق هستش که به خوبی نظرات و انتقادات مشتریهاش رو در محصولات و خدمات آینده اعمال کنه.
بهترین پلتفرمها از نگاه فروش اجتماعی در ایران
بسته به نوع فعالیت شرکت شما و خدماتی که ارائه میدید، باید پلتفرم مناسب کسب و کارتون رو انتخاب کنین.
لینکدین: شبکه رسمی و حرفه ای هستش و شما می تونین روابط حرفه ای با هدف تعیین شده در لینکدین فعالیت کنین. به گفته لینکدین 89% از کسب و کارهای B2B از لینکدین برای برقراری ارتباطات بالقوه استفاده میکنن. این خودش به تنهایی اهمیت فعالیت و فروش اجتماعی از طریق لینکدین رو نشون میده.
اینستاگرام: میشه گفت یکی از بهترین پلتفرمها برای ارتباط با مشتری هستش. حدود 200 هزار کسب و کار در اینستاگرام فعالیت می کنن. اونقدر رسمی نیست و شما می تونین رنگ و بوی برندتون رو به مشتریها و مخاطبها نشون بدین.
ایکس (توییتر): این پلتفرم هم مثل اینستاگرام بهترین راه برای ارتباط صمیمانه با مخاطب هستش. فعالیت توی توییتر و اینستاگرام طوری هستش که بدون تلاش زیاد، مکالمه بین برند و مشتری به بهترین شکل برقرار می شه.
این آدرس لینکدین دکترلینک می باشد:
https://www.linkedin.com/company/drlinktech
دکتر لینک بهترین نرم افزار مدیریت کلینیک های روانشناسی
استراتژی فروش اجتماعی چجوری کار می کنه؟
برای اینکه توی فروش اجتماعی خوب باشین نیازی نیست چهره خیلی معروف یا مثل قدیم تاجر خوش زبون باشین. بهترین کار استفاده از ابزارهای مناسب و شبکههای اجتماعی مرتبط با کارتون هستش که شما رو جلو می بره. یادتون باشه محتوای شما و رعایت الگوریتم اون شبکههای اجتماعی هم به رشد برندتون کمک زیادی میکنه.
این مراحل رو رعایت کنین تا توی فروش اجتماعی موفق بشین
مراحل زیر یه سری قوانین هستن که رعایت کردن اونها شما رو توی بازار و فروش کالای مورد نظرتون هدایت میکنه.
1. شبکه اجتماعی مناسب کسب و کارتون رو راه بندازین
از لینکدین و فیسبوک گرفته تا توییتر و اینستاگرام، همگی پلتفرمهایی هستن که شما رو توی فروش اجتماعی همراهی میکنن و باعث موفقیت برندتون میشن. حواستون به تفاوتهای اونها باشه و یاد بگیرین کجا، چی رو منتشر کنین.
2. به تیم فروشتون آموزش بدین
بهتره اون تیمی که قراره روی فروش کار کنه، یه سری دورههای حرفهای مدیریت شبکههای اجتماعی و نحوه ارتباط با مشتری از طریق این پلتفرمها رو یاد بگیره. هر چند ممکنه خیلی از افرادی که با اونها کار میکنین، با لینکدین، اینستاگرام و توییتر آشنا باشن؛ ولی ممکنه مهارت لازم رو توی نشون دادن برند و ارتباط با مخاطب رو هنوز به طور کامل یاد نگرفته باشن.
3. قوانینی رو برای تیم فروش اجتماعیتون تعیین کنین
صنعتی که توی اون کار میکنین ممکنه توی بخش فروش اجتماعیتون تاثر بذاره. با توجه به اصول کار شرکت و صنعتی که توی اون کار میکنین قوانینی وضع کنین و اونها رو در اختیار تیم فروشتون قرار بدین که بر اساس اصول جلو برن.
دکتر لینک کاملترین مجموعه مدیریتی برای مراکز روانشناسی می باشد.
4. یادتون نره عملکردتون رو زیر نظر بگیرین
برای اینکه ببینین کدوم راه جواب داده و کدوم نه، بهتره فروشتون رو آنالیز کنین. از این طریق حتی میتونین تکنیکهایی که قراره در آینده استفاده کنین هم بهبود پیدا کنن.
محتوا توی استراتژی فروش اجتماعی مهم تر از چیزیه که فکرش رو می کنید.
وقتی وارد صفحه یه برند می شین چی توجه شما رو جلب می کنه؟ درسته، محتوای اون. این محتواست که برند شما رو نشون میده. نوع رابطه شما با مشتری رو نشون میده. محتوای خوب باعث میشه بتونین بهتر با مخاطب شرکتتون ارتباط برقرار کنین. حتی این محتوای خوب هستش که شما رو توی فروش اجتماعی در صنعتتون جلوتر از بقیه قرار میده.
محتوایی که به مخاطب ارزش یا دانشی رو اضافه کنه می تونیم بهش بگیم “طلا”. اگه محتوای صفحات شبکههای اجتماعی شما مشکلی رو از مخاطبهاتون حل میکنه یا مطلب جدیدی رو به اونها یاد میده، پس شما برندهاید. به ترندهای عرصه کاریتون توجه کنین. از مطالبی که چجور انجام دادن کاری رو هم یاد میدن غافل نشین.
سخن پایانی
فروش اجتماعی مسیری برای موفقیت برندها هستش. ولی به شرطی که همیشه به روز باشن. چون این نوع از فروش دائما در حال توسعه پیدا کردن هستش و همراه اون شدن شما رو چند قدم به موفقیت نزدیک تر میکنه.
یه برنامه فروش اجتماعی موفق تموم استراتژیهای فروش رو در نظر می گیره و سعی می کنه تا جای ممکن با روشهای به روز و پلتفرمهای مختلف خودش رو جلو ببره.
ما در دکترلینک به کلینیک روانشناسی شما کمک میکنیم تا بهترین راهکارهای مدیریتی را برای جذب مراجع روانشناسی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ و ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ تماس بگیرید.