ریزش بیماران و جذب بیمار مسأله‌ی اساسی مراکز درمانی

  دکتر لینک | ریزش بیماران و جذب بیمار مسأله‌ی اساسی مراکز درمانی

کاهش بیماران دغدغه‌ی اساسی هر کلینیک یا مطبی است که در بازار پر رقابت امروز با تمام توان تلاش می‌کند تا بیماران بیشتری را جذب کند و بر تعداد بیماران خود بیفزاید. پرسش اساسی اینجاست که از کدام استراتژی بازاریابی استفاده کنیم تا حد امکان از کاهش بیماران جلوگیری کنیم.

بسیاری از مدیران کلینیک ها و پزشکان به این قانون نانوشته باور دارند که جلوگیری از کاهش بیماران از جذب بیمار جدید مقرون به صرفه‌تر است. اما متأسفانه این قانون به این نکته‌ی کلیدی اشاره نمی‌کند که جلوگیری از کاهش بیماران از کدام راه و روش ممکن می‌گردد؟

در این مطلب قصد داریم تا از راه و روش‌هایی صحبت کنیم که به پزشکان و مدیران کلینیک ها کمک می‌کند تا حد امکان از کاهش بیماران مطب یا کلینیک جلوگیری کنند،‌ در ادامه با ما همراه باشید تا با راه‌های مقابله با کاهش بیمار بیشتر آشنا شویم:‌

1-کاهش بیماران و و عدم وفای به عهد؛

یکی از آموزه‌های بازاریابی، کم‌فروشی در وعده و وعید و جبران هنگام ارائه خدمات درمانی به بیماران است،‌ بدین ترتیب همیشه خدمات درمانی کلینیک یا مطب فراتر از انتظارات بیمار خواهد بود و رضایتمندی بیماران نیز تا حد زیادی جلب خواهد شد. اما متأسفانه شاهد هستیم که عموما این آموزه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و وعده‌های توخالی به عاملی برای بالا رفتن نرخ کاهش بیمار تبدیل می‌شود.

شاید نیاز به تأکید بیشتر نداشته باشد که اگر پزشکان و مدیران کلینیک ها در تلاش هستند تا از کاهش بیمار جلوگیری کنند باید مرد عمل باشند و با فروش خدمات خود، بیمار و مخاطب را از یاد نبرند. تجربه ثابت کرده است که تعهدات واقعی هر چند اندک از هزار وعده و وعید توخالی در خاطر بیماران خوش‌تر خواهند نشست.

2-کاهش بیماران و توهم بیماران همیشگی؛

اختصاص بودجه‌های سنگین به کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات برخی اوقات باعث می‌شود تا از بیماران فعلی غافل شویم و فراموش کنیم حتی آن دسته از بیماران که جزو وفاداران و بیماران همیشگی ما هستند نیز نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه خاص هستند، در غیر این صورت هیچ بعید نیست که این مشتریان نیز از برند دلزده شوند و نیاز به مراقبت ویژه داشته باشند.

مطمئن باشید که رقبای شما حسابی دندان تیز کرده‌اند تا از طریق صرف هزینه‌های هنگفت بیماران همیشگی شما را مال خود کنند،‌ پس در مورد اینکه باید برای بیماران قدیمی خود نیز برنامه‌های بازاریابی داشته باشید، تردیدی به دل راه ندهید.

3-کاهش بیماران و گرفتاری غرور بی‌جا؛

این نکته درست است که بیماران قدیمی و وفادار شما ویژگی پسندیده‌ای در برند شما کشف کرده‌اند که به استفاده از خدمات یک مطب یا کلینیک خاص ترغیبشان کرده است. اما این موضوع نباید این اعتمادبنفس کاذب را در شما ایجاد کند که مطب یا کلینیک شما از خطر کاهش بیماران مصون است و در هیچ شرایطی دچار ریزش نخواهد شد.

توجه داشته باشید حتی برندهایی در حد و اندازه‌های برند اپل ممکن است که تحت تأثیر سوءمدیریت با ریزش مشتری مواجه شوند و بزرگی و کوچکی برند هیچ نقشی در مصونیت آن نخواهد داشت.

4-کاهش بیماران و ضرورت گفتگو با آنها؛

اگر پزشک یا مدیر کلینیکی هستید که از کاهش مداوم بیماران رنج می‌برد، بهتر است از گفتگوهای خروج برای ریشه‌یابی مشکل استفاده کنید، تجربه نشان داده است که پرسش صادقانه از بیماران در مورد نارضایتی از برندتان می‌تواند بدون صرف بودجه تبلیغاتی هنگفت به شما کمک کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن ریشه‌ی مشکل را پیدا کنید از کاهش بیشتر بیماران جلوگیری کند.

سعی نکنید تا از طریق این قبیل مصاحبه‌ها با خواهش و تمنا بیماران و مراجعان قدیمی خود را متقاعد کنید تا دوباره از محصولاتتان استفاده کند،‌ بلکه این مصاحبه‌ها را به جلسات آسیب‌شناسی ارتباطات خود با بیمار تبدیل کنید تا بتوانید روش غلط خود در ارتباط با بیمار اصلاح کنید.

5-کاهش بیماران و خسران تبلیغات منفی؛‌

چه بخواهید و چه نخواهید کاهش بیماران برای هر مطب یا کلینیکی رخ خواهد داد،‌ برخی مدیران به اشتباه در این شرایط مرافعه‌ای را با بیمار ناراضی شروع می‌کنند تا به هر قیمتی که هست از اشتباهی که مرتکب شده اند دوری کنند، اما این قبیل مدیران کلینیک ها و پزشکان این مثل معروف را فراموش می‌کنند که آب ریخته را می‌شود به جوی بازگرداند اما آبروی ریخته را هرگز!

بنابراین از یاد نبرید که از دست دادن یک یا چند مخاطب به خاطر کاهش بیماران به مراتب ضرر کم‌تری را در مقایسه با تبلیغات منفی و بی‌اعتبار شدن برای مطب یا کلینیک شما به همراه خواهد داشت. به همین دلیل نیز لازم است حتما خط‌مشی ساده‌ای و مخاطب پسندی برای قبول اشتباهات و جذب بیمار پیش‌بینی کنید، تردید نداشته باشید که این کار در بلندمدت بر قدر و منزلت شما و برندتان در بازار خواهد افزود و از کاهش بیماران بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

همیشه توجه داشته باشید که رابطه‌ی شما با بیمارانتان به فراخور پایان روند درمان، سرانجام به پایان خواهد رسید اما هیچوقت نباید اجازه دهید که این رابطه میان شما نیست و نابود شود، پس تا زمانی که شما به عنوان پزشک یا مدیریت کلینیک فعالیت می‌کند رابطه‌ی برند مرکز درمانی تان و بیمارتان را زنده و پایدار نگه دارید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

آموزش نحوه برخورد با بیماران

چهار اصل استراتژی بازاریابی خدمات درمانی

5 نکته برای بازاریابی پزشکی در سال 2020

اهمیت مشتری مدار در پزشکی

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*