گروه درمانی روانشناسی

  دکتر لینک | گروه درمانی روانشناسی

گروه درمانی چیست؟

تعریف اول از گروه درمانی:

گروه درمانی، نوعی روان درمانی متشکل از یک درمانگر و ۶ تا ۱۵ شرکت‌کننده با مشکلات مشابه است. افراد حاضر در گروه درمانی به خاطر مداخلات روانشناس یا مشاور ، مشاهده رفتارهای سایر اعضای گروه و دریافت بازخورد از اعضای گروه بهبود می‌یابند.

تعریف دوم از گروه درمانی:

گروه درمانی نوعی درمان روانشناسی است که با گروهی از افراد در کنار هم انجام می شود و نه به صورت تک به تک. درمان در محیط های گروهی می تواند فواید زیادی داشته باشد زیرا یک شبکه پشتیبانی را ایجاد می کند و فرصتی را برای ملاقات با افرادی که نگرانی های مشابه دارند فراهم می کند. همراه با درمانگر و سایر اعضای گروه شما تشویق می شوید که تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و روی درک بهتر از خود کار کنید.

تعریف سوم از گروه درمانی:

گروه درمانی یک شیوه مهم روان درمانی و مشاوره است که به صورت گروهی، همراه با یک روانشناس متخصص و درباره یک زمینه مشخص انجام می‌شود. درواقع افرادی که در جلسه گروه درمانی شرکت می‌کنند، دارای یک مشکل با زمینه مشترک هستند که می‌توانند پیرامون آن صحبت کنند. برای مثال در بسیاری از درمان‌های اضطراب، افسردگی، اعتیاد، وسواس و ... از گروه درمانی استفاده می‌شود.

تعداد افرادی که در گروه درمانی شرکت می‌کنند، از ۶ تا ۱۵ نفر متغیر است و جلسات گروه درمانی عموما در ۱۰ جلسه انجام می‌گیرد.

گروه درمانی شیوه بسیار مفیدی از درمان به صورت دسته‌جمعی و ارائه راهکار برای کمک مشترک به جمعی از افراد با مسائل شبیه به هم است.

تعریف سوم از گروه درمانی:

گروه درمانی Group Therapy نوعی روان درمانی است که شامل یک یا چند درمانگر است که همزمان با چندین نفر کار می کنند. این نوع درمان به طور گسترده ای در مکان های مختلف از جمله اقدامات درمانی خصوصی ، بیمارستان ها ، کلینیک های بهداشت روان و مراکز اجتماعی در دسترس است.

گروه درمانی بعضی اوقات به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد ، اما معمولاً در یک برنامه درمانی جامع که شامل درمان های فردی و دارویی نیز می باشد ، ادغام می شود.

تعریف چهارم از گروه درمانی:

گروه درمانی نوعی روان درمانی است که در آن یک یا چند درمانگر با چند مراجع به طور همزمان کار می کنند. سبک کار این روش درمانی باعث می شود که افراد احساس امنیت و حمایت کنند. هدف از درمان هر چه باشد، بهبود عزت نفس، رشد مهارت های شخصی، تله های شخصیتی یا هر چیز دیگری، گروه به شما کمک می کند که به آن دست یابید.

دکتر لینک نرم افزار مدیریت کلینیک های روانشناسی کاملترین پکیج های مدیریتی به همراه سیستم مدیریت گروه درمانی و برگزاری کارگاه روانشناسی به صورت حضوری و آنلاین می باشد برای مشاهده دمو با شماره های ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ تماس بگیرید.

فواید درمان گروهی

فواید اصلی گروه درمانی شامل موارد زیر هستند:

  • گروه درمانی امکان جلب حمایت و تشویق شدن از جانب سایر اعضای گروه را فراهم می‌کند. افراد حاضر در گروه با مشاهده سایر افرادی که تجارب و مشکلات مشابه خودشان دارند، دیگر حس تنهایی پیدا نمی‌کنند.
  • اعضای گروه همچون الگویی برای سایر اعضای گروه هستند. اعضای گروه با مشاهده عضوی که با موفقیت از عهده مشکلش برآمده، امید به بهبودی پیدا می‌کنند. پیشرفت هر عضو در حکم الگو و حامی برای سایرین عمل می‌کند. این امر حس موفقیت و پیشرفت را تقویت می‌کند.
  • درمان گروهی بسیار مقرون به صرفه است. درمانگر به جای اینکه هر بار روی یک مراجع متمرکز شود می‌تواند زمانش را صرف گروه بزرگتری از افراد کند. در اغلب موارد هزینه گروه درمانی یک سوم درمان فردی است
  • گروه درمانی در حکم پناهگاهی امن است. این موقعیت، امکان ابراز رفتارها و فعالیت‌ها را در فضای امن گروهی فراهم می‌کند.
  • درمانگر در وهله اول واکنش‌های هر فرد در قبال سایرین و در موقعیت‌های اجتماعی را مشاهده می‌کند؛ سپس از این اطلاعات برای ارائه بازخوردهای ارزشمند به هر مراجع استفاده می‌نماید.
  • افزایش بازخورد: اعضای گروه در طول گروه درمانی، به یکدیگر بازخورد می‌دهند. شناخت دیدگاه‌های مختلف برای تقویت رشد فردی و تغییر کردن، مفید هستند.
  • تقویت مهارت‌های اجتماعی: از آنجا که غالب تعاملات روزانه ما با سایر مردم صورت می‌گیرد در نتیجه بسیاری از افراد در طول گروه درمانی با تقویت مهارت‌های اجتماعی خودشان آشنا می‌شوند (حتی اگر گروه روی این مسئله متمرکز نشود). رهبر گروه یا همان درمانگر به افراد کمک می‌کند تا در گروه به تعامل واضح‌تر و اثربخش‌تری برسند. این امر منجر به یادگیری مهارت‌های جدیدی می‌شود که قابل تعمیم دادن و استفاده در روابطشان با سایر افراد خارج از گروه است.
  • گروه درمانی بر خلاف جلسات درمان انفرادی فرصت تعامل با سایر افرادیکه دارای مشکل مشابهی هستند را در محیطی امن و حمایتی فراهم می‌کند. شرکت‌کنندگان می‌توانند رفتارهای جدید را امتحان کرده، ایفای نقش انجام داده و با سایرین تعامل برقرار نمایند.آن‌ها در طول این فرایند بازخوردهای ارزشمندی را ارائه کرده و دریافت می‌کنند و با نگرش‌های دیگران آشنا شده و نگرش خودشان را مطرح می‌نمایند.
دکتر لینک نرم افزار مدیریت کلینیک های روانشناسی کاملترین پکیج های مدیریتی به همراه سیستم مدیریت گروه درمانی و برگزاری کارگاه به صورت حضوری و آنلاین می باشد برای مشاهده دمو با شماره های ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ تماس بگیرید.

گروه درمانی چه اهمیتی دارد؟

ممکن است این سوال در ذهن شما نقش ببندد که چرا گروه درمانی اهمیت دارد و چه اهمیتی دارد؟ فواید گروه درمانی را می‌توان در موارد زیر بررسی کرد:

  • ایجاد امیدواری

امید و ایجاد آن در افراد، اولین هدف در گروه درمانی و مهم‌ترین فایده آن است. در این نوع روان درمانی افراد مختلف در شرایط گوناگون در کنار هم قرار می‌گیرند و در هر مرحله از درمان، نسبت به بهبودی امیدوارتر می‌شوند.

مشاهده افراد قدیمی‌تری که در گذر زمان و به‌واسطه گروه درمانی، بهبود پیدا کرده‌اند، برای افراد تازه‌وارد، امیدواری را به همراه دارد.

  • یادگیری تکنیک‌ها

گاهی افراد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که تکنیک رویارویی با آن را نمی‌دانند. در جلسات گروه درمانی با یادگیری صحیح تکنیک‌های رفتاری و بین فردی، می‌توان به شکل بسیار موثرتری در مواجهه با مشکل عمل کرد.

  • تبادل تجربه و اطلاعات

در تجربه مشکلات روانشناختی آنچه بیش از همه، افراد را آزار می‌دهد، احساس تنهایی و عدم اطلاعات است. گروه درمانی فرصتی را برای افراد فراهم می‌کند که به تبادل تجربه و اطلاعات با یکدیگر بپردازند و افرادی را همراه خود ببینند.

  • احساس تعلق

حس تعلق به یک گروه خاص می‌توان انگیزه افراد را برای بهبودی و بازگشت به روال طبیعی زندگی افزایش دهد. حضور در جلسات گروه درمانی باعث افزایش احساس تعلق در افراد می‌شود و به آن‌ها حس تعلق را تزریق می‌کند. به این‌صورت تلاش می‌کنند هر چه بهتر و با توان بیشتری به همراهی با گروه بپردازند.

  • صحبت درباره تجربه مشترک

تجربه مشترک، اتفاقی است که گروه درمانی آن را به‌خوبی تقویت می‌کند. در طول جلسات مشاوره گروه درمانی و به‌ویژه گروه درمانی خصوصی، افراد به صحبت درباره تجربه مشترک خودشان می‌پردازند. این کار کمک می‌کند که گروه، معنا و مفهوم درستی پیدا کند و در استفاده صحیح از تجربیات دیگران بسیار مفید است.

  • تخلیه هیجانی

گروه درمانی فرصتی را فراهم می‌کند که هیجانات در مسیر درست خود شناخته و سپس بروز داده شوند. بنابراین تخلیه هیجانی اتفاقی است که به ایجاد حال بهتر و روند بهبودی افراد کمک می‌کند.

  • تقویت مهارت‌های اجتماعی

ارتباط با یک جمع یا گروهی که احساس تعلق در آن شکل می‌گیرد، مهم‌ترین اقدام برای تقویت مهارت‌های اجتماعی است. بنابراین بهتر است با انجام گروه درمانی و اهمیت دادن به آن، در این راستا بکوشید.

مزایای گروه درمانی

مزایای اصلی گروه درمانی شامل موارد زیر است:

گروه درمانی به افراد امکان می دهد سایر اعضای گروه را مورد حمایت و تشویق قرار دهند. افراد شرکت کننده در این گروه می توانند ببینند که دیگران نیز همین مسئله را پشت سر می گذارند، این امر به آنها کمک می کند کمتر احساس تنهایی کنند.

اعضای گروه می توانند به عنوان الگویی برای سایر اعضای گروه عمل کنند. با مشاهده کسی که با موفقیت با یک مشکل کنار آمده است ، سایر اعضای گروه می توانند امید به بهبودی را بدست آورند . هر شخصی که پیشرفت می کند ، می تواند به نوبه خود به عنوان یک الگو عمل کند و از دیگران پشتیبانی کند. این می تواند به تقویت احساس موفقیت و عزت نفس افراد کمک کند.

گروه درمانی معمولاً بسیار مقرون به صرفه است.زیرا روان درمانگر به جای اینکه هر بار فقط روی یک بیمار تمرکز کند ، می تواند وقت خود را به گروه بسیار بیشتری از افراد اختصاص دهد.

مزایای گروه درمانی

گروه درمانی پناهگاهی امن برای فرد بیمار فراهم می کند. این مکان به افراد اجازه می دهد تنها رفتارها و عملکردهایی را انجام دهند که در چارچوب ایمنی و امنیت گروه هستند.

با کار در یک گروه ، درمانگر می تواند به صورت واضحی مشاهده نماید که چگونه هر فرد به دیگران واکنش نشان می دهد و چگونه در موقعیت های اجتماعی مختلف رفتار می کند. با استفاده از این اطلاعات، درمانگر می تواند نظرات ارزشمندی را در مورد هر بیمار ارائه دهد.

دکتر لینک نرم افزار مدیریت کلینیک های روانشناسی کاملترین پکیج های مدیریتی به همراه سیستم مدیریت گروه درمانی و برگزاری کارگاه به صورت حضوری و آنلاین می باشد برای مشاهده دمو با شماره های ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ تماس بگیرید.

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*