اصول و ارزش های پایه در مدیریت کلینیک

  دکتر لینک | اصول و ارزش های پایه در مدیریت کلینیک

اصول و ارزش های پایه، مواردی هستند که بسیاری از پزشکان تعریف واضح و دقیقی از آن در ذهن ندارند. و البته در این میان پزشکانی نیز هستند که ارزش‌های پایه واضح و دقیقی دارند.

وقتی ارزش‌های پایه مدیریت مطب در ذهن یک پزشک واضح نیست، قطعاً منشی و پرسنل مطب هم شناخت خوبی از انتظارات پزشک ندارند.

اگر پرسنل شما شناخت خوبی از انتظارات شما نداشته باشند، بنابراین نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت تا وظایفشان را به‌درستی انجام دهند.

چه اصول و ارزش هایی را باید در مدیریت مطب در نظر بگیرید؟

1- احترام به بیماران

بیماری که به مطب یا کلینیک شما مراجعه می کند طبیعتا در شرایط روحی و جسمی مناسبی قرار ندارد. او به خاطر ابتلا به بیماری در شرایط خوبی نیست و خانواده او نیز تحت تأثیر این موضوع هستند.

بنابراین پرسنل مطب باید بتوانند شرایط روحی مراجعین مطب را به‌خوبی درک کنند. اگر یک بیمار بی‌صبر و عصبانی هست نباید جواب او را با عصبانیت داد. پرسنل مطب باید افراد صبوری باشند یا یاد بگیرند که چگونه صبوری خود را افزایش دهند. تا در شرایطی که با یک بیمار ناراضی روبه‌رو شدند آرام باشند و بر رفتار خود تسلط داشته باشند. وقتی پرسنل شما در این زمینه توسط شما توجیه شده باشند تلاش می‌کنند در هر شرایطی احترام بیماران شمارا حفظ کنند.

2- متعهد به عالی بودن

 لازمه پیشرفت مداوم این است که پزشک و پرسنل مطب همواره به فکر عالی بودن باشند. مدیریت مطب و کارکنان همواره باید به این فکر کنند که چه اقداماتی موجب می شود بهتر از امروز باشند.

هر وقت احساس کردید که همه‌چیز در مطب شما خوب است و نیاز به تغییر ندارد، بدانید که در اشتباه هستید. شما ممکن است خوب باشید اما هیچ‌وقت عالی نیستید. چون عالی بودن یک نقطه یا شرایط خاص نیست که به آن برسید. عالی بودن یک مسیر است که نیاز است همواره به سمت آن حرکت کنید.

3- وقت‌شناسی و احترام به ‌وقت بیماران

وقت هر انسانی ارزشمند است. یکی از اصول پایه در مدیریت مطب احترام به وقت بیماران است. و این اصل از طریق توجیه پرسنل مطب و کلینیک در این خصوص میسر می شود. پرسنل مطب یا کلینیک خصوصا منشی باید قبل از زمان مقرر برای شروع ملاقات بیماران در مطب باشد. نباید بیماران با درب بسته مطب مواجه شوند و مجبور شوند زمانی را پشت در بسته منتظر بمانند. رعایت نکردن این نکته برای وجه و برند مطب شما به هیچ وجه مناسب نیست.

همچنین  مواقعی که پزشک با 2 یا 3 ساعت تاخیر در مطب حاضر می گردد توصیه می شود منشی با بیماران تماس بگیرد و  این موضوع را به اطلاع همه بیماران برساند. اگر منشی تنبلی کند و این زحمت را به خود ندهند که اطلاع رسانی به موقع انجام دهد، بیماران به مطب مراجعه می کنند  مجبورند ساعات زیادی را در مطب منتظر بمانند و در نتیجه عصبی و کلافه می شوند. 

4- انجام کارها به صورت تیمی

در کلینیک‌ها و هر مطبی که بیش از یک پرسنل دارد کار تیمی مفهوم پیدا می‌کند. در این مواقع هر یک از پرسنل وظایف مخصوص به خود را دارد. اما پرسنل مطب شما باید توجیه شوند علاوه بر اینکه باید وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند، مواردی که یکی از پرسنل در مطب یا کلینیک حضور ندارد باید وظایف او را نیز انجام دهند. یا در مواقعی که وظایف خاصی بر عهده همکاران نهاده شده است به وی کمک کنند.

مدیریت مطب باید حس همدلی را در پرسنل خود ایجاد کند. اگر  اگر مجموعه خود را به‌صورت یک تیم ببینید و به همه اعضای تیم توجه کنید، حس همدلی بین پرسنل شما تقویت می‌شود اما اگر به افراد خاصی توجه ویژه داشته باشید و نسبت به برخی از پرسنل خود بی‌توجه باشید، معمولاً حس حسادت و تبعیض را در پرسنل خود افزایش می‌دهید و کار تیمی در کلینیک شما به ضعیف‌ترین حالت ممکن می‌رسد.

5-تمیزی و بهداشت مطب

باوجوداینکه تمیزی و بهداشت یکی از بدیهیات هر مرکز درمانی است اما در برخی از مطب‌ها و کلینیک‌ها نادیده گرفته می‌شود.

استاندارد تمیزی و بهداشت در یک مطب و کلینیک باید بسیار بالاتر از جاهای دیگر باشد.

شما نباید صرفاً دغدغه داشته باشید که تجهیزات و ابزار پزشکی شما تمیز و ضدعفونی باشند. کوچک‌ترین گردوخاکی حتی بر روی دکوراسیون مطب شما قابل‌پذیرش نیست. تمیزی صرفاً مربوط به اتاق معاینه نیست. کف سالن انتظار بیماران هم باید از تمیزی برق بزند.

مطب جایی نیست که هفته‌ای یک یا دو بار نظافت شود. هرروز حداقل یک‌بار باید کف اتاق‌ها تمیز شوند و تمامی قسمت‌های مطب گردگیری شوند.

بسیاری از بیماران فقط به خاطر تمیز نبودن یک مطب یا کلینیک، دیگر هرگز به آنجا مراجعه نمی‌کنند. حتی اگر پزشک آن مرکز فرد توانمندی باشد.

نکته آخر:

مدیریت مطب پس‌ازاینکه ارزش‌های پایه مطب خود را مشخص کرد، در این مورد باید با پرسنل مطب خود صحبت کند. هراندازه که پرسنل شما به‌صورت واضح‌تری از خواسته‌های شما مطلع باشند، بهتر می‌توانند به وظایف خود عمل کنند.

حداقل هرماه یک جلسه برگزار کنید و در این مورد با پرسنل صحبت کنید. حتی اگر گفته‌های شما تکراری باشد.

همچنین نیاز است برای رعایت برخی از ارزش‌های پایه مطب، دستورالعمل بنویسید و اقدامات اجرایی مشخص کنید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

ضرورت و اهمیت ارزش آفرینی برای بیماران

پروسه نوبت دهی مطب خود را ساده کنید!

در حوزه پزشکی به یک رهبر تبدیل شوید.

خدمات درمانی بیمار محور

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*